Gå till innehåll

Håller golvet i "nya" huset?


Datate

Rekommenderade inlägg

Jaha, nu närmar sig flytten till hus med stormsteg. Får nyckeln den 23e augusti å sen blir det racerflytt resten av veckan.

Jaja, nu är ju detta ett akvarieforum och då passar det väl bätre att prata om just akvarier... bla bla bla...

Vi har valt att ställa karet i vardagsrummet som är en tillbyggnad på originalhuset. Rummet är på ca 50m2 och är byggd på en gjuten platta.

Trots att vi fått alla tekniska beskrivningar och ritningar så kan vi endå inte riktigt komma fram till om golvet håller.

Jag skall försöka citera ur den tekniska beskrivningen som följde med byggnadslovshandlingarna från kommunen:

"Grundläggningssätt: 100 mm hel utbredd btg.platta med förstyvad kantbalk rutarm. (/) 8 cc 250 samt 4 (/) 12 i kantbalk."

"Bjälklag: Kompr. grusfyllning 100 rutarm. btg. platta. 2"x3" reglar 600 cc. 50 min.ullmatta 1" sp. golvträ."

Skall tillägga att dessa handlingar är skrivna 1972.

Detta är vad vi kunnat läsa oss till. Betong, reglar och sist spånskiva låter ju som om det borde funka utan problem.

Vi måste ju dock ta reda på åt vilket håll reglarna går i golvet.

Vårt nuvarande kar är 50x150cm och borde sådeles vila på 2 balkar. Den beräknade totalvikten på det karet är ca 600-700kg.

Nu är det oxå så att vi hoppas kunna köpa ett annat kar under hösten med total storlek 60x300 inkl möbel. Detta kar skulle sådeles vila på mellan 4-5 balkar och totalvikten skulle bli ungefär 1300kg.

Nu är den stora funderingen om vårt golv klarar belastningen. Gissar att det finns folk här på guiden som är betydligt mer insatt i ritningstydning än vad vi är.

Skickar med en bild på huset och en på vardagsrummet i "genomskärning"

PS (/) står för diameter...men kunde inte komma på hur man skrev det rätta tecknet hehe

post-1765-14468914296602_thumb.jpg

post-1765-14468914296798_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är tillbyggnaden gjord 72? Jag skulle nog lägga byggplyfa under karet då borde det inte vara några problem. Balkarna brukar gå på tvären längst med långsidan mina förklaringar kan vara lite svåra att förstå men jag hoppas du förstår.

När jag ritar husritningar (jobbar extra som köksplanerare/husritare på en byggfirma) brukar jag lägga in förstärkningar till badrum i grunden men det är ju normer som kommit på senare år och gäller mest badrum. Men en byggplyfa på 30 mm under karet borde räcka som förstärkning.

Bodde i ett hus när barnen var små och jag hade vattensäng, efter ett par månader fick vi tömma sängen för taket började svikta med sprickor som följd, ingen höjdare och sedan dess är jag lite nojig och brukar råda till förstärkningar till kunder som ska ha stora badkar eller som du akvarium. Lycka till med huset och den framtida uppgraderingen utav akvarium.

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både nuvarande och ev kommande bygge är med en ram i bottnen. Inga ben med andra ord.

Usch då...nu fick vi 2 svar som sa direkt emot varandra eller fattade jag fel? hehe

"Balkarna brukar gå på tvären längst med långsidan"

"Reglarna i golvet går sannolikt längs med rummets kortaste sida"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reglarna går nog så (som även papi skrev med bättre förklaring :smiley20:) och bryta upp golvet behöver du nog inte göra även om det är 60 cc så får man ha i åtanke att det är sedan -72 och trä åldras, dessutom finns det brister i det bästa virket så jag skulle inte lita på att det är lika starkt som det en gång varit. Jag kan själv bara gå på rekomendationer i byggbranchen som säger att golv i badrum ska förstärkas och ett badkar väger ju inte 600 kg och själv skulle jag förstärka för att sova gott ;)

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både nuvarande och ev kommande bygge är med en ram i bottnen. Inga ben med andra ord.

Usch då...nu fick vi 2 svar som sa direkt emot varandra eller fattade jag fel? hehe

"Balkarna brukar gå på tvären längst med långsidan"

"Reglarna i golvet går sannolikt längs med rummets kortaste sida"

Vi menade samma sak men jag förklarar alltid som ett a...l så du fick lika svar fast jag tycker som jag skrev att virke oavsett cc åldras och bör förstärkas

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp. Tillbyggnaden är gjord 1972.

Så du tror att reglarna i golvet går längsmed originalhuset och inte från originalhuset och ut mot tomten?

Vi hoppas det skall gå att ta reda på utan att kapa upp golvskivan...

Tack för svaret!

Jag tror inte att det är några problem oavsett om du får den precis över reglarna eller ej. Jag tror också på teorin att reglarna ligger längs med kortsidan. Om du vill vara på den absolut säkra sidan så kan du köpa/låna/hyra en regelsökare (den nedan 249 pix på Jula)

405007_c.jpg?OrderId=870353164&

Denna klarar dock bara 19 mm skiva men det finns dom som klarar mycket mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej...klockan är mycket, så för att se om jag fattat det hela rätt:

Bjälkarna går troligtvis från originalhuset och ut mot trädgården, vertikalt som ritningen visar. Skall alltså stå i den del som det står vardagsrum på.

Men med en 30mm byggplyfa under akvariebänken så bör det hålla?! Det skall väll tilläggas att alla väggar skall vara bärande och där skall tydligen betongen vara 25cm bred och gå från backen och upp till regelverket, medans det innanför dessa bärande betongkander så är det en grusbädd under 10cm betongplatta.

Skall väll tilläggas att det jag varit mest nervös över är inte om bjälklaget håller (då det troligen skall ligga direkt mot betongplattan) utan om den tunna betongplattan innanför ytterväggarna skulle hålla för vikten eller ej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket håll går golvträt åt? när man lägger trägolv lägger man ju det tvärs över reglarna.

(kan ju dock vara nytt golv lagt ovanpå det gamla).

Hur som helst spelar det ingen roll så länge du har en ram runt bottnen av bänken.

Jag pluggar till byggnadsingenjör nu, men frågade farsan som är byggnadsingenjör för säkerhets skull ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej...klockan är mycket, så för att se om jag fattat det hela rätt:

Bjälkarna går troligtvis från originalhuset och ut mot trädgården, vertikalt som ritningen visar. Skall alltså stå i den del som det står vardagsrum på.

Men med en 30mm byggplyfa under akvariebänken så bör det hålla?! Det skall väll tilläggas att alla väggar skall vara bärande och där skall tydligen betongen vara 25cm bred och gå från backen och upp till regelverket, medans det innanför dessa bärande betongkander så är det en grusbädd under 10cm betongplatta.

Skall väll tilläggas att det jag varit mest nervös över är inte om bjälklaget håller (då det troligen skall ligga direkt mot betongplattan) utan om den tunna betongplattan innanför ytterväggarna skulle hålla för vikten eller ej.

Om betongplattan håller behöver du nog inte bekymra dig över det ska mycket till att den ska spricka och skjuta iväg ;).

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Addo: Problemet är att det i dagsläget ligger en biege helteckningsmatta i hela vardagsrummet så det går inte att se vad som är under utan att riva upp den. Fattade det dock som att det var 1" golvspånskivor på reglarna, under helteckningsmattan.

1" är ju ca 2.5cm vilket ungefär är vad golvspånskivor brukar vara. (brukar väl vara 22mm om jag inte missminner mig)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha läst hela tråden igen ett par gånger så börjar jag fundera på om ni menar att om jag förstärker golvet med en rejäl skiva så kan vi då ställa karet utmed vilken vägg vi vill? Dvs uavsett om karet hamnar över flera tvärgående reglar, eller längsmed regelverket?

Jag hade nämligen hoppats på att det ev kommande karet skulle kunna stå utmed vänster yttervägg från originalvägger fram till fönstret på vänster vägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

utan om den tunna betongplattan innanför ytterväggarna skulle hålla för vikten eller ej.

Förmodligen skulle du kunna köra in en medelstor traktor på golvet utan att det händer något med betongplattan. Den svaga länken är golvspånskivan och om du skulle lyckas ställa bänken mitt mellan alla reglar så finns möjligen en risk. Du är nog snarast lyckligt lottad, själv har jag fått lov att krypa ner i torpargrunden för att stämpa upp golvet under akvariet i mitt hus från 1925.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett problem med en styvskiva mellan golvet och bänken är ju att risken för vatten skador ökar då om vatten sugs in i din heltäckningsmatta och hamnar under skivan, dock är ju inte vatten och heltäckningsmatta någon bra kombination från första början .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är ju att helteckningsmattan skall väck, särskillt som det kommer en bebis om 2 månader, och det är nog inte så nyttigt för den att krypa omkring på en gammal helteckningsmatta.

Tanken var ju att det skall in laminat, men det finns en del annat som skall fixas och nytt golv kommer sannorligt inte än på en stund. Funderar ju dock på att skära bort mattan där karet skall stå.

Det nuvarande karet kommer att ställas någonstans provisoriskt tills det stora ev kommer in. Vi hoppas att det skall gå vägen med det stora...men vi får se under hösten hur det går. Men som sagt planerar vi en det i inredningen redan nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din spånskiva i golvet är tängt att klara 200kg/kvadraten. Det är i samanhanget inte så himla stort jobb att bryta upp golvet och förstärka med fler reglar. Om man vill vara på den säkra sidan.

Men en 30mm formplyfa funkar nog med, själv har jag en 25mm under mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...