Gå till innehåll

Nytt nano igen...


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Jaha, då var det dags igen. AN1 skall nu penioneras från jobbet och istället skall det bli hem åt påfågelsmantisen som ännu så länge bor på Triton.

Den här gången skall det bli lite mer planerat än med RSM och AN1 och mer "customiserat".

Förutsättningarna är dessa: begränsat utrymme. Burken (som jag tänkte kosta på Optiwhite) får vara max 60x40x40.

Inget vatten får lämna burken. Skummare och filter skall sitta i burken. Har därför funderat på Tunzes

http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=SE&user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter048

Vill att cirkulationspumparna skall vara så osynliga som möjligt. Nån som har nytt bra förslag på mikropumpar som kan gömmas undan?

Belysningsmässigt vill jag helst ha T5 som skall sitta på burken. Har därför funderat på Arcadias

http://www.welke.de/product_info.php/info/p1569_Arcadia-Aufsetzleuchte-T5-4x39Watt-MW---.html

(fast då 4x24W versionen, 60 cm)

Alternativt

http://www.welke.de/product_info.php/info/p669_ocean-light-150----1-x-150-Watt-plus-2-x.html

Som i sådana fall skall fästas med en

http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=30&products_id=193

Burken kommer att stå i ett luftkonditionerat rum men vis av erfarenhet med RSM överhettningsbenägenhet tror jag att fästa detta i bakkanten vore en bra ide.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=614⊂=83

Utöver detta hade jag tänkt mig en osmolator då kollegorna börjat tröttna på på att fylla på vatten när jag är borta.

Leker även med tanken på att trycka ditt en doseringspump för Balling också. Kanske om jag hittar en begagnad...

Jag tror stenhårt på UV-C för att sterilisera vattnet. Tyvärr känner jag inte till någon lampa som jag kan placera i akvariet. Ett alternativ till det vore kanske därför att koppla ozon till skummaren?

Vad tror ni, därute? Verkar detta genomtänkt? Har jag missat något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej då, AN1 blir kvar men får flytta hem från kontoret och bli hem åt mantisen som är stor som en ordinär flodkräfta. Var och morsade på den idag. Den ligger mest inne i en grotta men kommer fram när man viftar med handen utanför glaset. Lustigt dju, det där. Man får känslan av att det pågår tankeprocesser av någon form som är mer avancerad än hos andra djur man ser i burkarna.

Tyvärr har jag ingen ingen bild men grön och vacker är den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom mitt wave cube projekt gick käpp rätt åt........ så kan jag visa mina nya ideér och planer.

Jag som är knapptönt har tänkt så här:

1. Jag ska köra knappar i karet och föredrar därför stor bottenyta, och behöver inte så högt akvarium.

2. Ytavrinning "måste" finnas och eventuellt sätter man in en skiljevägg mellan ytavrinning till skummare och cirkulationsintaget. Att bygga och limma in en plexiskiva är en bagis, annars får jag beställa.

3. Mitt akvarium skall stå på mitt höj och sänkbara arbetsbord (klarar 100kg). Men jag har skärmar och papper så akvariet får nog inte väga mer än 70kg.

4. Jag har lite "kinkiga" kollegor ibland och för att ingen skall klaga ska jag vara energisnål.

Lösningen blev ett akvarium som är ca20-30cm högt, ca 50cm långt och 30-35cm brett. Genom att bygga lutande rutor kan jag minska volymen vatten en aning men behålla bottenytan för knappa. Lutande fönster bör häller inte bli lika algiga pga att mindre ljus träffar dem. En till fördel är att det blir mer insyn och att man kan se knapparna mer uppifrån.

Skiljeväggen är till för att dölja tekniken, jag ska köra en Rio-nanoskimmer bakom ytavrinningen och den ska förmodligen skiljas från den andra cirkulationen.

post-2577-14468914313412_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AN1 är på 27 liter va? Visningsdelen

Om det är densamma peacock som jag såg på Triton vet jag inte om den ens får plats i ett så litet kar den var ju 15cm....

Jag skulle skaffa ett lite större till den om jag vore du.

Nja, 37 liter är det. Monstret är stort som en ordinär kräftskivekräfta och utrymmet tror jag inte blir något problem. Den är lycklig om den får sitta i en grotta och se farlig ut. Nåt större simutrymme tror jag inte den behöver för sitt välbefinnande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker 37L låter litet, men å andra sidan är dom inte de mässt hyperaktiva djuren.

Dock har jaag sett rekommendationer på ca 100L för peacock. Något att tänka på kaske, borde finnas skäl till rekomendationen?

Kanske behöver dom stimulansen av att utforska och jaga, och det kanske är därför man bör ha ett större kar, inte vet ja.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker 37L låter litet, men å andra sidan är dom inte de mässt hyperaktiva djuren.

Dock har jaag sett rekommendationer på ca 100L för peacock. Något att tänka på kaske, borde finnas skäl till rekomendationen?

Kanske behöver dom stimulansen av att utforska och jaga, och det kanske är därför man bör ha ett större kar, inte vet ja.

Jag tror att man ibland tenderar att tro att djur tänker som människor. Faktum är ju egentligen att dessa djur kommer ur stora oceanen och 37, 100 och 300 liter blir en ganska akademisk fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett AN1 och totala vattenvolymen är 37L men "Visningsdelen" alltså den yta som eventuella djur har att leva på är 27 liter, resten går åt till filterfacken.

Inte bara är det väldigt lite utrymme för en Peacock. Vattenvärdena kommer bli svåra att hålla på en hyffsad nivå med en 15 centimeters räka som äter som en gris o sprider skit kring sig.

Gör dig själv en tjänst o skaffa ett lite större kar till den. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har hastigt och lustigt bytt arbete och kommer att hamna lite längre söderut i Europa (Basel) men planerar att bo i Frankrike. Detta ställer ju till lite problem. Flytta akvarier är ju inte helt trivialt.

I vilket fall som helst måste man ju ha en nanoburk på kontoret. Förslaget enl mitt första inlägg gillades inte alls av Leffe Guru på Triton. Han tycker man skall ha sump! Han hade en del förslag som inbegrep akrylburk, MHI, överrinning, BK "folkskummare", Red Dragon, SCWD osv. Han skulle skissa på lite tekniska lösningar. Det här kan nog bli lite grann av ett paradigmskifte. En svensk akvariehandlare som skickar prylar till någon som bor några kilometer från Tyskland... Lovar presentera hans förslag här så får vi se vad ni tycker! Borde kunna bli ganska spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...