Gå till innehåll

Artemia kläckare.


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Ingen av dem sköter sig automatiskt. Man måste göra rent dem och fylla på nytt saltvatten och nya artemiaägg med några dagars mellanrum.

2:an funkar om man bara behöver lite nykläckt artemia och inte vill störas av en luftpump som bubblar. Skalen och okläckta ägg slipper man dock få med när man ska mata, de stannar kvar i ytterkanten av burken medan artemianauplierna simmar mot ljuset i mittenhålet där man lätt tar upp dem med den lilla silen.

Jag har även 1:an, men ej testat den ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattias, eller nån annan, kan ni inte göra en "how to" när det gäller artemia-kläckning?

Hade vart gytt för oss som inte e så bra på sånt här...lite tips o trix!

Varför e det bra med artemia yngel, bättre än torrfoder?

Hur funkar kläckning/tömning?

Vilket ljus?

matas med? luftbubblor????

osv osv Få en klistrad tråd kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok så man har samma % kläckta ägg i en petflaska som i en av dom kläckarna eller missförstog jag? Det är bara det att man kan göra en större sats artemia i flaska? hur kommer det sig att artemia kläckarna på bilden inte har luftpump men att man har det till petflaska?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du klarar dig utmärkt på mängden artemia du får fram om du anväder den runda disken. Det är en simpel konstruktion och fungerar faktiskt riktigt bra.

Petflaska kan man köra om man vill göra lite större mängder som tex vid uppfödning av yngel.

Har du tänkt mata ditt akvarium med nykläckta artemia eller planerar du att dra upp dom lite i storlek?

Hur som helst. Här kan du läsa på lite om Artemia

HE BREEDER'S NET by FRANK MARINI

(missa inte länkarna som är längst ner på sidan.

Här kan du se en video från Talkingreef

Hatching Brine Shrimp - Podcast Episode 57

I den här tråden finns också lite info.

Capote´s burk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nykläckt artemia innehåller tillväxtnäring - ju större gälbladfotingen blir desto mindre finns kvar av näringspaketet. Dock är naupliuslarven väldigt liten och passar inte för alla fiskar, så man kan ju låta dem växa till sig om man vill. Vanligt flingfoder går bra, men övermata inte.

artemia.jpg

Skär av botten på flaskorna, silicona fast en slang med syresten på korken. Dra in luft i flaskorna, sätt en sats på kvällen (mata med på morgonen) och fyll på med en ny på morgonen (mata på kvällen). Häng dem på ett element för lite värme så kläcks de bättre. När du skall ta artemianauplierna, ta loss flaskan från pumpen (jag ställer den i en annan PET-flaska med avskuren topp, som ett ställ) brukar jag lysa med en liten minificklampa (med diod, för nyckelring, 10:- på biltema). Nauplierna samlas vid lampan och så suger jag upp dem med en stor spruta.

Jag kan ju passa på att rekommendera de fantastiska artiklar om "Bladfotingar", "Sköldbladfotingar", "Hästskoräkor", "Spetssköldbladfotingar" etc. som finns på svenska wikipedia. Det är nämligen jag som skrivit dem ;)

Dock har jag inte skrivit ngt om Artemia salina, det kanske vore på sin plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart och smidig lösning med PET-flaskor Mattias.

När du skall ta artemianauplierna, ta loss flaskan från pumpen (jag ställer den i en annan PET-flaska med avskuren topp, som ett ställ) brukar jag lysa med en liten minificklampa (med diod, för nyckelring, 10:- på biltema).

Har du någon backventil på slangfästet på flaskan så vattnet inte rinner ur när du flyttar dem till ditt ställ när du ska vitja dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2:an funkar kanon för mig! Jag använder artemanauplier till mina ciklidyngel och koraller.

Den är väldigt enkel att använda, inget sölande. Jag tar lite vatten från akvariet, ett par mått ägg och ställer i bokhyllan i vardagsrummet med en golvlampa som lyser ner i hålet. Sen är det bara att ta upp dem dan efter med den medf. silen och mata.

Jag tycker att kläckningsgraden blir högre med denna än när jag körde med PET-flaska, men det är väl en smaksak vad man föredrar.

Mvh

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...