Gå till innehåll

Hur hanterar ni vattenbyten?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Att byta vatten i mitt lilla 110l kar känns ganska trivialt (om än lite för omständigt för min personliga smak), men hur gör folk med lite större kar?

Jag har ju precis startat ett 400l kar och då skall jag plötsligt byta 20-40l i veckan. Karet står på övervåning och osmos i källaren. Har ingen sump, så påfyllning skall ske i karet.

Hur hanterar andra detta?

När karet var sötvatten var det enkelt. Lång trädgårdsslang ut i köket och häverta ut 30% vatten i diskhon. Koppla sedan samma slang till blandaren och spruta i vatten. Blir ju inte rikitgt lika enkelt nu ......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid skaffa en pump som klarar att trycka upp vattnet till övervåningen. Se bara till att den pallar saltvatten.

Hur gör du nu med avdunstat vatten? Springer med ett hink varje dag eller?

Anar att en sådan pump blir goot dyr. Sedan har man ju även problemet med att man helst vill slå av och på den vid akvariet (dvs lång sladd).

Har osmolator (Tunze) och det räcker då att fylla på behållaren typ en gång/vecka. Betydligt enklare då jag inte behöver lyfta hinken jag använder till samma höjd när jag skall fylla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar blanda till allt i badrummet och sedan bära bort det hela till akvariet.

Har en 60liters tunna när jag blandar vatten och salt

Slangar ut så mycket jag blandat ofast 60liter å sedan i med det nya. När jag slangar ut det så har jag en 40mm slang och pumpar tillbaka det ny blandade vattnet med en aqua 5000 pump det hela går på ca 20minuter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandar vattnet i ett kar bredvid karet, sen slangar jag ut vatten (passar på och suger ut så mycket skit jag kan) ur karet eller sumpen, för att kunna hålla kolla på hur mycket jag tömt ur så tömmer jag med spannar. Det är väl det som är det besvärliga, att ta ut precis lika mycket som jag blandat till, det märks ju ganska fort i sumpen om man råkar ta ut några liter för mycket...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...