Chabo Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 HallåKöpte nya invånare till mitt kar i veckan och upptäckte idag till min förskräckelse att någon äter på korallen. Jag är inte glad!Frågan är bara vad det kan vara. Jag har två clownfiskar och två damseller och en glasrosätande räka. jag tror de kan gå fria från anklagelser.När jag lyfte upp korallen lossade en himla massa vävnad. Vad är det som gör detta? antar att jag har en oinbjuden gäst som kom med stenen men vad och hur blir man av med den!Mycket tacksam för svarFörsökte ladda upp bilder men det ville sig inte alls Citera
Johha Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 Vad är det för en korall? skulle hjälpa mycket. Citera
Chabo Postat 26 augusti 2007 Författare Postat 26 augusti 2007 har ingen aning om namnet men det är en läderkorall av något slag Citera
Forsberg Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 Din glasrosätande räka som troligtvis är en L. wurdemani eller L. rathbunae har jag för mig kan ibland gå på Euphyllior . Men jag har aldrig hört att de skulle gå på läderkoraller. Men ha lite extra koll på dom.MvhMagnus Citera
Chabo Postat 26 augusti 2007 Författare Postat 26 augusti 2007 hehe ska försöka spana in min räka, har inte sett honom på hela dagen, börjar undra om han lever. Men det finns ju många skrymslen att gömma sig i. Finns det någon snigel som kan ligga bakom problemet? Citera
NiXoN Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 Jag hade en snigel som käkade läderkorall men den var enkel att bli av med, vänta tills de blev mörkt och sen ta fram ficklampan.Är du säker på att din korall verkligen är skadad, det är inte så att den bara ömsar skinn. Det är nåt som dom brukar göra ibland och är helt ofarligt. Citera
Drakfisken Postat 26 augusti 2007 Postat 26 augusti 2007 I en del mjukkoraller lever det små krabbor som äter av korallerna. De är mkt svåra att upptäcka på dagen, men om man lyser på korallen på natten så kan man ofta upptäcka dem. Citera
Chabo Postat 26 augusti 2007 Författare Postat 26 augusti 2007 hade ingen aning om att koraller ömsade skinn. Hur ser en läderkorall ut som ömsar skin då? Ska se om jag hittar en ficklampa och lysa lite på den inatt. Jag tror att jag har en krabba i karet. men jag ser mest gråa skuggor som är väldigt snabba. Men är relativt säker på att det bara är en. Hoppas inerligt att den är oskylldig för den blir inte lätt att få tag på. Hoppas på de mindre snabba sniglarna. Citera
Chabo Postat 29 augusti 2007 Författare Postat 29 augusti 2007 jag får inte tag i boven i dramat. har inte hittat en enda onda varelse men koralle blir bara sämre och sämre. den börjar få blå-grå förg istället för orange. men jag antar att jag kan utesluta ömsandet av skinn nu, eller? Citera
bläckis Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 inte för att göra dig orolig men jag tror det e krabban + att jag hade en krabba som slukade alla mina turbo sniglar!! Citera
NiXoN Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Blågrå och drar ihop sig eller? De låter väldigt bekant, jag hade en sarcophyton som gjorde så till och från, vartefter så växte den ordentligt. Det kan ta några dagar innan den kommer igång igen men sen e de full fart om det är som med mina... Citera
Clownen Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Jag skulle inte utesluta räkan. Är det en kamelräka (Rhynchocinetes durbanensis) du har? Pepparmintsräkor (Lysmata Wurdemanni) kan också ställa till med besvär. De flesta krabbor som lever i koraller gör nytta men kanske inget man helt ska utesluta.Du kan inte lägga upp en bild? Är det bara i den här korallen problemet förekommer?MvhPeter Citera
Chabo Postat 29 augusti 2007 Författare Postat 29 augusti 2007 ja det är bara här det är problem. Min xenia växer och triv ypperligt samma sak med skivanemonen. Har lite problem med kameraprogrammet så jag kan inte lägga ut en bild för tillfället. nixon du ger mig lite hopp i alla fall. jo den drar ihop sig. Första dagen expanderade de´n för att sedan dra ihop sig allt mer. Citera
Holma Postat 29 augusti 2007 Postat 29 augusti 2007 Hade en krabba som åt upp både en Sarco och LoboPhyton för mej.Fick till slut tag på den rackaren, svår att se.Försök att kolla på natten..https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15827&highlight=%E4ntligen Citera
svedalaciklid Postat 4 oktober 2007 Postat 4 oktober 2007 vad hände sen då , fanns det nån bandit i dramat? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.