Gå till innehåll

Hjälp nyinköpet är en delikatess


Chabo

Rekommenderade inlägg

Hallå

Köpte nya invånare till mitt kar i veckan och upptäckte idag till min förskräckelse att någon äter på korallen. Jag är inte glad!
:arg:

Frågan är bara vad det kan vara. Jag har två clownfiskar och två damseller och en glasrosätande räka. jag tror de kan gå fria från anklagelser.

När jag lyfte upp korallen lossade en himla massa vävnad. Vad är det som gör detta? antar att jag har en oinbjuden gäst som kom med stenen men vad och hur blir man av med den!

Mycket tacksam för svar

Försökte ladda upp bilder men det ville sig inte alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en snigel som käkade läderkorall men den var enkel att bli av med, vänta tills de blev mörkt och sen ta fram ficklampan.

Är du säker på att din korall verkligen är skadad, det är inte så att den bara ömsar skinn.

Det är nåt som dom brukar göra ibland och är helt ofarligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade ingen aning om att koraller ömsade skinn. :smiley3: Hur ser en läderkorall ut som ömsar skin då?:smiley24: Ska se om jag hittar en ficklampa och lysa lite på den inatt. Jag tror att jag har en krabba i karet. men jag ser mest gråa skuggor som är väldigt snabba. Men är relativt säker på att det bara är en. Hoppas inerligt att den är oskylldig för den blir inte lätt att få tag på. Hoppas på de mindre snabba sniglarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag får inte tag i boven i dramat. har inte hittat en enda onda varelse men koralle blir bara sämre och sämre. den börjar få blå-grå förg istället för orange. men jag antar att jag kan utesluta ömsandet av skinn nu, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blågrå och drar ihop sig eller? De låter väldigt bekant, jag hade en sarcophyton som gjorde så till och från, vartefter så växte den ordentligt.

Det kan ta några dagar innan den kommer igång igen men sen e de full fart om det är som med mina...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte utesluta räkan. Är det en kamelräka (Rhynchocinetes durbanensis) du har? Pepparmintsräkor (Lysmata Wurdemanni) kan också ställa till med besvär. De flesta krabbor som lever i koraller gör nytta men kanske inget man helt ska utesluta.

Du kan inte lägga upp en bild? Är det bara i den här korallen problemet förekommer?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är bara här det är problem. Min xenia växer och triv ypperligt samma sak med skivanemonen. Har lite problem med kameraprogrammet så jag kan inte lägga ut en bild för tillfället.

nixon du ger mig lite hopp i alla fall. jo den drar ihop sig. Första dagen expanderade de´n för att sedan dra ihop sig allt mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...