alofstrand Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 jag använder coralife salt och jag blandar i en spann och rätt ner i karet efter det.. har funkat bra för mig iför sig så är det ju bara 20 liter åt gången men ändå Citera
Vargklo Postat 9 september 2007 Postat 9 september 2007 satt en tunna med kallt vatten som jag duchat ner i tunnan för att lufta ur vattnet så bra som det går utan utrustning hörde det skulle gå bra och tillsatt vatten i tunnan , sitter även en powerhead i tunnan som håller igång vattnet, kan man sätta i en doppis här med så man kan få samma temp i tunnan som i karet nu? och när kan jag mäta salthalten om jag behöver hälla i mer vatten eller salt?Temperaturen räcker att det är någon grads skillnad, det måste inte vara exakt. Ju bättre matchning det är, desto mindre stressande för dina invånare. Du kan mäta salthalten löpande, men vänta gärna någon kvart efter varje gång du tillsatt salt så att saltet verkligen har löst sig. Kolla också att inget salt ligger kvar på botten av tunnan. Citera
svedalaciklid Postat 9 september 2007 Författare Postat 9 september 2007 kanon , nån som tillsatt nitrivec för att få bort diverse innehåll i vattnet? Citera
papi Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Inte just nitrivec men väl andra nitrifieringsbakterier. Jag tycker det låter vettigt nu efter en flytt och du har ju ganska höga nitrit och nitrat värden. Citera
svedalaciklid Postat 10 september 2007 Författare Postat 10 september 2007 okej stod på flaskan att det skulle funka till salt med men lyssnar på er som har mera erfarenhet Citera
papi Postat 10 september 2007 Postat 10 september 2007 Då gör det säkert det, jag menade att bara att jag inte testat just Nitrivec Citera
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Postat 11 september 2007 Lite bilder på sånt som fångat mitt öga i karet nu sedan man kan börja hitta lite kul grejer som kommer fram Citera
svedalaciklid Postat 11 september 2007 Författare Postat 11 september 2007 ni får gärna skirva om ni kan namnen på någon av tingen Citera
stigigemla Postat 12 september 2007 Postat 12 september 2007 Överst är det skivanemoner, någon Discosoma art. Fisken är en Zebrasoma veliferum, blir runt 30cm. Efter det är det vita och gula svampdjurskolonier. Sedan är det kolonianamoner antagligen av släktet Palythoa eller Protopalythoa. Så kommer tre bilder med skivanemoner, Discosoma striatum. Två skiisar jag inte känner igen följs av en vanlig putsarräka, Lymata amboinensis.Sista bilden tror jag är en liten symbiosanemon, kanske Heteractis magnifica. Den ser ut att ha bleknat men med litet skötsel och mycket ljus kan den kanske få sina symbiosalger igen. Citera
svedalaciklid Postat 12 september 2007 Författare Postat 12 september 2007 tackar för intresset här , den sista brukar slå ut så den blir riktigt stor är mer typ gul rosa än bilden visar Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.