Gå till innehåll

Hjälp


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

Ska snart iväg och hämta ett saltvanneskar på 325 liter som är i drift hur gör jag lättast för att flytten ska gå så midigt till som möjligt och inget dör och så?

ska jag ha med en massa dunkar o tömma karet på och sedan återfylla det med samma vatten igen eller och hur gör man med fisk och annemoner? ner i en spann med saltvatten från karet?

Behöver alla tips så fort som möjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag har inte gjort samma övning som du planerar, men jag kan ju fundera lite.

Du skriver inte om du har koraller också, men jag antar att du i varje fall har levande sten. Jag antar också att du kan göra hela övningen relativt snabbt, dvs inom ett par timmar. Börja i så fall med att lyfta ur den levande stenen och packa gärna som de gör i akvarieaffärerna, dvs låna gärna någon frigolitkartong och lyft ner dem i. Kanske en våt tidning ovanför om du har också.

Sedan kan du enkelt håva upp fiskar och annat levande, inkl anemon, och lägga i vattenfyllda påsar som du knyter till. Ta tillvara på så mycket vatten som möjligt, men det sista vattnet i karet kan du låta vara, det blir lätt grumligt av gammal detrius. Förbered därför gärna en tunna med nyblandat saltvatten som kan ersätta det vatten du inte väljer att ta med dig, så att karet blir fyllt när du sätter upp det igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

verkade inte finnas koraller,

tänkte typ tömma ur vattnet jag ska ha med mig före jag börjar ta upp stenen och fisken så det är så fräscht som möjligt och sedan ta fisk, räka och annemon i påsar med vattnet med och sedan när jag kommer hem hälla i allt vattnet jag tagit med och starta upp pumpar ,skummare and so on .

och blanda ihopa nytt vatten för de hade salt o allt man behöver till vattnet sa de, tar det lång tid innan man kan använda vattnet man själv gjort , rookie så beskriv gärna utförligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dan,

Är detta ditt första saltkar? Jag såg att du har lite gamla inlägg om funderingar på att starta nanokar till en början med. Jag skulle rekommendera dig att få en grundlig genomgång av den som du övertar karet från. Om du läser igenom nybörjartrådarna i forumet hittar du sedan många tips om vilka vattenvärden mm som är bra att hålla koll på i början.

Rent generellt sett råder jag dig att läsa på så mycket som möjligt INNAN du skaffar dig ditt första saltkar. Du verkar nu ha ett specifikt kar på gång, och jag skulle råda dig till att om möjligt skjuta upp övertagandet något och använda tiden på att läsa in dig så mycket som möjligt. De frågor som du ställer i denna tråd har ställts många gånger förut, och du hittar svaren enkelt med sökfunktionen. JU mer du läser på, desto större är chansen att du får en framgångsrik start i hobbyn!

Jag är lite undrande till vad du skriver ovan "och blanda ihopa nytt vatten för de hade salt o allt man behöver till vattnet sa de, tar det lång tid innan man kan använda vattnet man själv gjort". Du kommer som sagt säkert behöva extra vatten att blanda i karet efter flytten för att kompensera för de förluster som uppstår i samband med flytten. Nytt saltvatten får du genom att blanda kranvatten som filtrerats genom ett osmosfilter (s.k. osmosvatten) som du sedan blandar med salt. Se till att ha en extra dunk färdigblandat saltvatten redo. Du kan kanske be dem som har karet idag att blanda i ordning detta åt dig.

Men som sagt, ta det hellre lite lugnare och läs på i förväg. Det är en spännande hobby det här :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick ju ta över karet då dess ägare aldrig hållt på med akvarium över huvud taget och bara ville bli av med det, de hade ärvt karet då deras vän dött. Själv har jag inte heller kört salt innan men läst en del om det för ett tag sedan men man blir ju himla nervös för att göra nåt fel därför dubbelkolla med er folk här inne när jag ska göra nåt , Ljusrmapen som medföljde var till t5 och där satt ett blått rör och ett mer vitt, men rampen slocknar efter man tänt den och nån gång då o då håller den sig igång , mätade salthalten i vattnet som vi hade med hem och det ligger på 34 promille har för mig det var rätt bra värde om man går efter böckerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska snart iväg och hämta ett saltvanneskar på 325 liter som är i drift hur gör jag lättast för att flytten ska gå så midigt till som möjligt och inget dör och så?

ska jag ha med en massa dunkar o tömma karet på och sedan återfylla det med samma vatten igen eller och hur gör man med fisk och annemoner? ner i en spann med saltvatten från karet?

Behöver alla tips så fort som möjligt

Jag har flyttat kar på detta sätt några gånger. Jag har gjort så här:

Töm ut 50% av vattnet o kassera detta. Resten tar du med dej i dunkar. Sanden transporterar du i hinkar, men passa på att skölja den i saltvatten ordentligt innan du lägger i den igen. De kan vara omöjligt att få rent så mkt sand om den är mkt skitig. om så är fallet skulle jag slängt 60% av sanden o köpt ny. Gör rent den nya i sötvatten, den gamla i saltvatten. Lägg i den i akvariet o fyll sen på de gamla vattnet. Blanda i ytterligare 50% nytt vatten. Stenen räcker att den är fuktig under transport. Lägg i den i de uppfyllda akvariet. Nu kommer de va extremt grumligt, så vänta med aquascaping. Starta upp filter, skumning etc, o när allt klarnat (2-3 dagar) så placera om stenarna enligt önskemål. Fiskar o koraller lägger du i 10 litershinkar med vatten till hälften. dessa lägger du i i akvariet så fort du fyllt upp med allt vatten o salthalt o temp stämmer.

En flytt är en stor påfrestning för akvariets invånare...de är inte konstigt om något dör. de gör inte så mkt...de viktiga är att du får ett nytt o fint akvarium, som är hyffat stabilt redan fårn början...då kan du kompensera sen för de evntuella förluster som flytten innebär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätaren visar i ppt såg jag på den

Då har du med andra ord en bra salthalt. Du kommer dock att märka att de flesta av oss på forumet föredrar att använda specifik vikt istället, så du kan kanske gå över till det mätetalet när du vill ha hjälp, så undviker vi missförstånd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej fattade ,men då är det ett bra värde 35ppt vid 25 grader

nu när jag ändå har någons intresse så skulle jag behöva blanda mera vatten till karet

har instant oceans salt men hittar ingen beskrivning typ hur mycket vatten till hur mycket salt för att få rätt salthalt

fick dock reda på att man kunde ta kallt sötvatten och blanda med detta och låta en pump köra runt och blanda det ordentligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej fattade ,men då är det ett bra värde 35ppt vid 25 grader

nu när jag ändå har någons intresse så skulle jag behöva blanda mera vatten till karet

har instant oceans salt men hittar ingen beskrivning typ hur mycket vatten till hur mycket salt för att få rätt salthalt

fick dock reda på att man kunde ta kallt sötvatten och blanda med detta och låta en pump köra runt och blanda det ordentligt

Det ska finnas en beskrivning på paketet hur mycket du ska blanda. I annat fall kan du blanda lite i taget och mäta salthalten allt eftersom. Det stämmer dock att vattnet ska blandas ordentligt innan, allra helst i ett par dagar, innan du blandar i det i karet. Innan du blandar vattnet i karet ska du kolla att temperatur och salthalt är så lika som möjligt i karet och det nyblandade vattnet.

Jag skulle rekommendera dig att använda/skaffa ett osmosfilter som du har till att rena kranvattnet innan du blandar salt i det. Utan osmosfilter riskerar du att med tiden få in allt högre koncentrationer av föroreningar i karet, vilket kan bidra till oönskad algtillväxt. Risken för detta beror dock lite på var du bor i landet, så hör gärna med andra Svedalabor hur de gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är redan mycket alger i karet sedan jag fick det men detta ska jag råda bot på så fort jag fixat till så karet rullar då det följde med fisk och LS så är mest ute efter att få igång det så bra som möjligt till att börja med , osmos blir det så fort jag lyckats få tag på en till hyffsat pris , de som haft karet innan har alltid blandat direkt med kranvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det något levade överhuvudtaget med? Blir lite osäker på när säljaren inte har kört karet någon gång. Är LS:n levande? Har du luktat på den?

Är stenen fräch men det inte är med något levande har du mycket mer tid på dig än om du har koraller, fisk mm med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet har varit kört i flera år , det e därför jag har så brått att få igång allt så det ska få så lite smäll som möjligt, belysningen hade lagt av för några dagar sedan och då tyckte de det var droppen som gjorde att de inte ville ha det längre, finns anemoner olika sorter , maskar som kommer fram och små typ sjöstjärnor en massa som jag inte vet vad det är

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

satt en tunna med kallt vatten som jag duchat ner i tunnan för att lufta ur vattnet så bra som det går utan utrustning hörde det skulle gå bra och tillsatt vatten i tunnan , sitter även en powerhead i tunnan som håller igång vattnet, kan man sätta i en doppis här med så man kan få samma temp i tunnan som i karet nu? och när kan jag mäta salthalten om jag behöver hälla i mer vatten eller salt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...