Gå till innehåll

stämma av mina värden med er som kan


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

är redan levande i då jag fått ta över karet med 4 fiskar en räka och Ls

precis fått hem allt och fått igång skummare och pumpar , de hade satt ihopa skummaren fel så den har nog inte funkat så bra innan men nu skummar den för fullt och karet var rätt fullt med alger försöker få bort så mycket jag kan igenom skarpa och samla upp i håv, har även satt i en pump med filtermassa för att fånga upp algerna som flyter omkring som inte håven tar, kan tänka mig det är algerna som spökar med nitraten eller vad tror ni hör också till att karet aldrig körts med osmos utan endast kranvatten och salt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80L akvarium, inga problem med att minska nitraten, Byt 40L så har du hälften i nitrat och efter en vecka byt 40L till och veckan därefter byt 25L tills nitraten ligger på 0-5mg/l sen gör du regelbundna vattenbyten varje eller varannan vecka på 25L eller vad som krävs för att ligga på den nivån, det kanske räcker med 10L i veckan eller varann vecka det beror på hur mycket du matar och hur stor belastning du har på systemet. En osmos är jättebra men den tar inte bort nitrat i akvariet men den hjälper dig att ge dig bättre vatten till påfyllning av avdunstat vatten och vatten till vattenbytena. Lycka till och släng gärna upp lite bilder på karet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl ganska okej värden. Nitraten ligger för högt, men det kan du åtgärda med lite vattenbyten. Du bör sikta mot låga låga nitratvärden, men nitrat är inte så giftigt så det är ingen panik. Ta det steg för steg och byt lite mer vatten så kommer du se effekten ganska snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

testat saltkaret och de värde jag tagit idag var

ph 8.3

nitrit 0,03

nitrat 50

salthalt 1.024

hur ligger dessa värden mot vad som är bra för ett saltkar?

Och vad kan jag göra för att förbättra om något värde är dåligt?

nitrit o nitrat är för högt. därför har du alger. byt vatten som rekommenderats, enda sättet att få ner de hyffsat snabbt, men de krävs stora vattenbyten som du säkert förstår...du ska ner till 0 i nitrit o i alla fall 10 helst i nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Malar är sällsynta i saltvattensakvarier så jag misstänker att det är en blennid eller smörbult. (Gobi). Kirurgfiskar blir alldeles för stora så den får du fundera på att byta bort så småningom.

Men de är duktiga på att äta alger så det är nog bra att ha den kvar ett tag.

Kan du ta ett foto på "malen" så fixar vi namnet här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byter du 10% av den faktiska vattenvolymen så får du ner nitratvärdet 10%. Fortsätt med 10% vatten byte varje vecka det tills du fått ner nitraten under 10.

Självklart så byggs det upp nitrat också under hela tiden, men efter någon/några månader när du bytt hela vatten volymen 1 gång så vet du vilket värde du normalt ligger på med tanke på de djur du har nu, hur mycket du matar osv.

Skulle ovanstående inte fungera så är det dax att fundera på om du har för mycket djur, eller om det även behövs nitrat filter eller ytterligare åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej inte haft karet så länge ännu, en vecka nu och kunde bara få med hem 150 liter av vattnet som var i när jag kom över karet, så har fyllt på efterhand hela veckan tills jag nu nått rätt mängd 300 liter. kollar mina värde varannan dag nu medans karet blir inkört igen.nitrat legat på 50 när jag tog över karet och fått ner till 40 typ på en vecka så hoppas jag gör rätt,

var mycket alger i det innan men har snart fått bort allt, mycket plock o pill

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter väldigt stor skillnad ,kör du dropptest eller stickor , vet stickor inte är mycket att lita på ,kollat mer än en gång? mest så det inte är testet som klyddat. annars hade jag nog funderat på om jag gjort nåt speciellt med karet nyligen, vattenbyte eller nåt medel för att sakta sänka ph igen hade jag testat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter väldigt stor skillnad ,kör du dropptest eller stickor , vet stickor inte är mycket att lita på ,kollat mer än en gång? mest så det inte är testet som klyddat. annars hade jag nog funderat på om jag gjort nåt speciellt med karet nyligen, vattenbyte eller nåt medel för att sakta sänka ph igen hade jag testat

Dropptest.Finns det medel att sänka PH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...