Gå till innehåll

Dags för saltvatten, eller?


Prayerman

Rekommenderade inlägg

Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten.

Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag.

Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt.

Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett absolut måste är kunskap, så jag tycker du ska läsarunt på forumet, i böcker osv.

Besök gärna saltvattensakvarister i din närhet för att få tips och inspiration.

När det gäller utrustningen.

ph på vattnet ur kranen spelar inte så stor roll. för rekommenderat är att du kör med omvänd osmos för att rena kranvattnet innan du blandar det med salt.

Cirkulationen behöver du uppgradera, minst 10x akvariets volym i cirkulation per timme, men gärna mer, jag har ca 50x och det tycker jag är lagomt.

ljuset är väldigt klent, kika på metallhalogen och t5 belysning.

Skummare är absolut rekommenderat för nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt att ha lite liv i karet. En anemon bland annat.

Som sagt: Läs först! I synnerhet om du vill ha anemoner som inte e nybörjardjur.

Clowner behöver inte anemoner för att må bra! Odlade clowner har aldrig sett nån och mina (odlade) ställer sej inte ens i Euphylliorna.

Så läs på, och besök gärna nån saltnisse i bygden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...