Gå till innehåll

plötslig clown död?????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

tjenare !!!

måste fråga jag har ett par clown fiskar somhåller på att dö har haft dom i 1 1/5 år nu dom har gått fint i en anemon ... dom var aktiva igår men idag när jag tittade låg den ena nere vid botten och bara flämtade och den andra stog lite högre upp med samma symtom .. min fråga är kan dom tagit stryk i anemonen dvs tappa skyddet så att dom blivit bränna så svårt att dom är istort sätt halvdöda ????? har 2 st andra clowner och annan fisk som mår bra + att alla koraller mår bra

någon som har något svar på detta ?????? det ända jag gjort på sistone är att jag köpte en till clown när jag var i örebro här om dagen kan den haft något på sig typ clown sjuka ?? men den 3 är ju pigg ???

mvh peter ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, anemonen håller inte på att ta död på clownerna. De har ju levt ihop en lång tid som du skriver. Jag utgår från att anemonen är sig lik och inte är på väg att dö?

1. Den nya clownen kan ha något med detta att göra

2. Har du kollat dina vattenvärden?

Din beskrivning tyder på förgiftning av något slag. Förmodligen något vatten värde (såvida anemonen inte dör och släpper ifrån sig gift)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wiking !!

nej anemonerna (har 2 st ) ser bra ut

den nya clownen ja kanske det

vattenvärderna vet jag inte det var ett tag en jag jag mäte . men jag tycker om det skulle vara något tok där skulle någon anna fisk ta skada också typ chromisarna eller kirurgerna m.m

det enda är att anemonerna slås lite om det perfekta stället =P... men vet inte om det skulle göra att den ena släpper gift???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner lär släppa ifrån sig tillräckligt med gift för att ta död på ett helt kar om de dör. Men dina är ju ok så det kan inte vara det.

Kolla upp dina vattenvärden, enligt din beskrivning på clownerna så verkar de vara förgiftade av något. Amoniak, nitrit, metall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahab!! tror den var vildfångad köpte den på saltvattensakvariet i örebro . en vanlig ocellaris

tycker den 3 e clowen inte ser 100 ut heller den har även den varit i anemonerna !! har nu tagit ur den ena clownen ochhan vilar nu i frid den åkte med huvudet uppåt vid vattenutan ovh såg inte allt för bra ut ville inte att den skulle dö och ligga ocgh ruttna i akvariet där av tog jag ur den den andra ser väl inte så bra ut heller ?!!

om jag nu skule ta bort en anemon hur gör man hur får man loss den ???

// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska tilllägga att båda anemonerna ser bra ut men att den ena har haft lite svårt att hitta en idealplats inte att den springer om kring bara att den tar ntingen högersida om stene den sitter på ena gången och andra gången vill den till vänster och där sitter den andra anemonen ... men kan dom sitta förnära varadra och på det viset släppa gift ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är symptomen på Broklynella som ibland kallas clownfisksjukan och är vanlig hos vildfångade clowner. Snabb andning, ingen aptit, bleka kroppsfärger. Smittade fiskar hittas vanligen liggandes på botten eller nära ytan.

Behandling 15 minuters sötvattensdopp eller i ett FO kan det gå med någon kopparbaserad medicin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig gjort sötvattensdopp eller råkat ut för sjukdomen. Här är vad Ingvar Hellmalm som är veterinär skrivit om sötvattensdopp när det gäller en annan sjukdom. Men allt han skriver här inklusive karantän i 3 veckor är nog vettigt. Det finns inget som talar för att inte de nya skulle bli smittade av den sjuka clownen.

Mycket måste man höra innan öronen ramlar av!

Om du ser pricken troligen Cryptocarion. Beh. tag osmos eller destvatten, buffra med bikarbonast till pH 8 tillsätt metylenblått (ganska mycket så du knappt se genom) dippa normalt 1-5 min (beroende på vad fisken tål), men som sagt jag har skrivit spaltmeter om karantän och imunförsvar m.m.

Ovanstående rek. för nyinköpt fisk innan den går i karrantän spar mycket bekymmer. Därefter karrantän 3 v. innan insättning i huvudkaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men ahab!!! är det bästa att ta ur alla 3 clowner då??? dom 2 gammla och den nya för det är ju den nya som bär på den sjukdomen då för det måste ju vara Broklynella för symtomen stämmer ju ??? och låta dom gå till fisk himlen och sen köpa svensk odlade clowner för clownfiskar vill jag ju ha vet inte om jag orkar sötvattens doppa dom !! ja man var ju dum som inte frågade om dom var svensk odlade !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehe ja du ahab ja vet inte vad du skulle svara =P... men din möjliga diagnos stämmer ju på fiskarna som jag har utom den nya clownen .. har nu tagit ur sjukclown nummer 2 .. jag tar nog ur dom 2 andra också den nya och den 3e gammla .. måste ju vara det har inte haft några som helst problem med mina clowner på 1 1/2 år .. sen blir det svensk odlade . ahab vet du om korall revet skickar fisk??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite uppdatering !!! den clownfisk jag köpte sist var nu inte vildfångad.. talat med handlaren men allt tyder på att det var clownfisksjukan fick höra att clowner kan framkalla det själv vid typ vid stress och dom gammla clownerna var bra stressade när den nya kom i karet men men nu kommer det nya clowner på fredag =) känns som inte karet är helt när man inte har clowner .... tack ahab för bra feedback ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
Ursprungligen postat av Ingvar Hellmalm viewpost.gif

Beh. tag osmos eller destvatten' date=' buffra med bikarbonast till pH 8 tillsätt metylenblått (ganska mycket så du knappt se genom) dippa normalt 1-5 min (beroende på vad fisken tål), men som sagt jag har skrivit spaltmeter om karantän och imunförsvar m.m.

Ovanstående rek. för nyinköpt fisk innan den går i karrantän spar mycket bekymmer. Därefter karrantän 3 v. innan insättning i huvudkaret. [/quote']

Någon som vet vart man kan köpa bikarbonast & metylenblått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...