berrasburkar Postat 14 september 2007 Dela Postat 14 september 2007 köpte för ett tag sedan ett akvarie med 82kilo ls, men av dom 82kilona så är 18kg lavasten och hålsten.min fundering är om lavastenen eller hålstenen påverkar balansen i akvariet?och isåfall hur länge, och vilka värden ska man kolla extra noga?stenen i det här fallet har varit i saltakvarie i minst 2år, vissa av dom upp till 5år. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 14 september 2007 Dela Postat 14 september 2007 vissa lavastenar kan släppa gifter i saltvatten, hålsten är det kalksten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 14 september 2007 Dela Postat 14 september 2007 I Vanliga fall drukar man rata lavasten och hålsten. Någon har påstått att om lavastenen är helt utan färgningar (av järn, mm) så är den ok. Det värsta är (om man nu kan tro på´t ) är att färgningen sitter bergis inne i stenen. Personligen skulle jag inte våga. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
norsken Postat 14 september 2007 Dela Postat 14 september 2007 Petter har rätt 90% av färgningarna sitter innuti lavastenen och är innte alls bra för ditt kar. Jag hadde funnderigag på detta själv och ringde till en som arbetar me sånna grejor innom forskning. Han sa att risken var för stor för att jag skulle prova. Mitt råd till dig är att ta ut lavastenen, jag skulle ta bort all sten och kjöpa ny sten som jag vet är frisk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 14 september 2007 Dela Postat 14 september 2007 Har haft lavasten i flera akvarium förr i tiden utan några som helst problem, man måste kolla om det finns ådringar av metall i stenen, finns det inte det så ska den funka. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 september 2007 Dela Postat 14 september 2007 Om lavastenen du fick med när du köpte akvariet inte påverkat det tidigare karet så borde det inte påverka det nu heller. Kolla upp det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
berrasburkar Postat 15 september 2007 Författare Dela Postat 15 september 2007 när jag köpte det så fick jag med följande djur, 2st gula kirurger,1st blåtryckare,1st ormsjöstjöena.på stenarna växer det några mjuk koraller, sen är det gott om små räker på många av stenarna. även på lavastenarna. på några av korallstenarna sitter det massor av musslor som lever. dom är ca 2-3cm stora.han jag köpte av hade haft det så i flera år och aldrig haft bekymmer. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
berrasburkar Postat 18 september 2007 Författare Dela Postat 18 september 2007 har kollat upp hålstenen och som crille trodde så är det kalksten.lavastenen verkar ju inte vara någon hitt, men kalkstenen då? bra dålig? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 Vanlig kalksten kan inte vara bra, den skiftar ju i en massa olika nyanser som tyder på att den innehåller allt möjligt. Vad är hålsten? Förr i tiden hade jag Faxe kalk, den borde vara utmärkt nu också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
aerie Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 Håller med tidigare talare, om de inte haft problem med stenen innan så är det väl bara att tacka och ta emot, får du problem med något så är det ju bara att slänga ut stenen sedan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 19 september 2007 Dela Postat 19 september 2007 Normalt dåligt men det gick tydligen i detta fall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
berrasburkar Postat 20 september 2007 Författare Dela Postat 20 september 2007 hålstenen är vit och gul aktig.ska ta nån bild på den vid tillfälle. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 september 2007 Dela Postat 20 september 2007 Det gulaktiga skall vara järnföreningar som är oskyldigt. Det skall åtminstone gälla faxekalk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.