Gå till innehåll

lavasten i saltvatten, bra eller dåligt?


berrasburkar

Rekommenderade inlägg

köpte för ett tag sedan ett akvarie med 82kilo ls, men av dom 82kilona så är 18kg lavasten och hålsten.

min fundering är om lavastenen eller hålstenen påverkar balansen i akvariet?

och isåfall hur länge, och vilka värden ska man kolla extra noga?

stenen i det här fallet har varit i saltakvarie i minst 2år, vissa av dom upp till 5år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Vanliga fall drukar man rata lavasten och hålsten. Någon har påstått att om lavastenen är helt utan färgningar (av järn, mm) så är den ok. Det värsta är (om man nu kan tro på´t ) är att färgningen sitter bergis inne i stenen. Personligen skulle jag inte våga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Petter har rätt 90% av färgningarna sitter innuti lavastenen och är innte alls bra för ditt kar. Jag hadde funnderigag på detta själv och ringde till en som arbetar me sånna grejor innom forskning. Han sa att risken var för stor för att jag skulle prova. Mitt råd till dig är att ta ut lavastenen, jag skulle ta bort all sten och kjöpa ny sten som jag vet är frisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag köpte det så fick jag med följande djur, 2st gula kirurger,1st blåtryckare,1st ormsjöstjöena.

på stenarna växer det några mjuk koraller, sen är det gott om små räker på många av stenarna. även på lavastenarna.

på några av korallstenarna sitter det massor av musslor som lever. dom är ca 2-3cm stora.

han jag köpte av hade haft det så i flera år och aldrig haft bekymmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...