Lasse Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 TimmyStjärnpolyper är lite speciella - min erfarenhet är att det kan ta ända upp till 10 - 15 dagar efter införskaffandet innan de börjar komma ut ordentligt. Jag hade en när jag startade mitt RSM som inte "kröp ut" förrän efter ca 15 dagar som exempel.Don´t worry - de kommerMVH Lasse
Shark Of Sweden Postat 18 oktober 2007 Författare Postat 18 oktober 2007 oki:-) Trodde att den inte mådde bra! Skönt att höra! bara vänta och se då.
Moose Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 jo dom kan vara lite kinkiga ibland, den kommer säkert.kul med lite nya saker iaf. bild på eremiterna oxå tack =)
fiend Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 Stjärnpolyper, huvva! Dem är grymt snygga, men sprider sig värre än ogräset och maskrosorna i trädgården.. och går fram mer aggressivt än Djingis khan och hans kumpaner!
jimmy Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 Konstigt är det bara jag som inte lyckas med stjärnpolyper hade kunnat tänka mig ett hav med dom i ett hörn eller så men har aldrig fått dom att överleva
Lasse Postat 18 oktober 2007 Postat 18 oktober 2007 Om man vågar säga detta så tror jag att de påverkas positivt av lite högre nivåer av näring. Jag fick igång mina ordentligt först efter det jag började att dosera lite kaliumnitrat. Nu matar jag inte speciellt hårt - till skilnad från många andra som kanske inte behöver tillsätta något nitrat - jag får i alla fall bra erfarenheter från detta.Jag tycker det är bland de vackraste korallerna och det finns otroligt många varianter.MVH Lasse
Shark Of Sweden Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 Om man vågar säga detta så tror jag att de påverkas positivt av lite högre nivåer av näring. Jag fick igång mina ordentligt först efter det jag började att dosera lite kaliumnitrat. Nu matar jag inte speciellt hårt - till skilnad från många andra som kanske inte behöver tillsätta något nitrat - jag får i alla fall bra erfarenheter från detta.Jag tycker det är bland de vackraste korallerna och det finns otroligt många varianter.MVH Lasse2 av mina 3 blåbenade eremiter har dött.... tror att det va från det att jag la i dom i karet. Dom gick aldrig omkring utan va bara i skalen hela tiden! Har även fått lite kilelalger på stenen...men det har jag förstått att eremiter gillar ....får köpa ett par st till snart!Annars ser det bra ut! Skall göra lite tester ikväll så skall jag se vad värdena är!
Moose Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 de flesta lägre djur är ju känsliga för förändringar så kanske blev det en för stor chock för dom 2 som inte längre finns med i livet.
Shark Of Sweden Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 ja jag vet inte riktigt hur man lägger i dom i akvariet! Nån som vet?
Moose Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 koppa in dom lite försiktigt. Lägg dom i en spann med vattnet dom kom i. Ta sedan en slang o för över vatten långsamt från ditt huvudkar, typ droppvis nästan.Så det gamla vattnet blandas med ditt. På så vis blir inte chocken lika stor för djuren när du sen skall släppa i dom.rätta mig gärna om jag har fel. finns säker folk som gör på annorlunda vis.
Shark Of Sweden Postat 20 oktober 2007 Författare Postat 20 oktober 2007 oki:-) får försöka det nästa gång! måste man göra så med koraller åxå?
Moose Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 oki:-) får försöka det nästa gång! måste man göra så med koraller åxå?Vågar jag inte svara på. Jag har aldrig gjort så. Det verkar ju funkar hittils, men vad som e rätt eller fel har jag ingen aning om, Detta borde Ted kunna svara på.
DaTrucka Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Korall har jag aldrig koppat in, någon enstaka har dött för mig.Alla andra djur koppar jag in långsamt med droppmetoden, hels ska det dröja 5-6 timmar innan jag lägger dom i karet.
Lakestream Postat 20 oktober 2007 Postat 20 oktober 2007 Jag brukar droppa in mina djur max 45 min. Har aldrig förlorat någon av det vad jag kan komma ihåg. Men visst skadar det aldrig. Släng gärna ett öga på temperaturen de har i affären och kolla med dem vilken salthalt de har. Skiljer det mkt på deras värden och dina blir indroppningen desto viktigare!
Shark Of Sweden Postat 22 oktober 2007 Författare Postat 22 oktober 2007 Liten uppdatering! Har nu fixat två eremiter, två putsarräkor och en hjärnkorall. Jo ni hörde rätt! En hjärnkorall efter så kort tid:-) Den mår kanon och äter Coral Vitalizer och fryst aretmia.En lite rolig sak hände:Har laggt i en massa olika snäckskal i karet för att förse eremiterna med hus att byta med:-) En snäcka va väldigt stor och har massa taggar på sig! Va tror ni jag får se.....en av eremiterna går nu omkring med detta jättehus! Han kan knappt bära det...*ler*Hoppas han fattar att han måste byta igen!:-)Här e en bild på Favian.
Vargklo Postat 23 oktober 2007 Postat 23 oktober 2007 Det var en vacker korall du skaffat! Sitter du uppe mitt i natten och beundrar dina nyinlöp? Det händer lätt...
Shark Of Sweden Postat 23 oktober 2007 Författare Postat 23 oktober 2007 Det var en vacker korall du skaffat! Sitter du uppe mitt i natten och beundrar dina nyinlöp? Det händer lätt... Ja det blir lätt så:-) Roligare nu när man har nått i akvariet!:-)
Shark Of Sweden Postat 29 oktober 2007 Författare Postat 29 oktober 2007 Liten uppdatering:En av mina putsarräkor har rom och på en av mina stenar där xenian växer har jag länge sett en fläck och nu har det poppat upp två polyper......är detta Xenia eller nån form av korall? Kan inte ta nån bild då min mobilkamera är för dålig!Alla Stjärnpolyperna har slått ut och det är en fin brun matta som vajjar i strömmen:-)Fortfarande lite kiselalger.....:-(Tillsätter: 1 droppe CeoBak om dagen1 droppe Coral Vitalizer om dan1 dl osmosvattenLjuset är uppe i 8 timmar om dan!Tar gärna emot tips av alla slag!
Shark Of Sweden Postat 29 oktober 2007 Författare Postat 29 oktober 2007 Och så lite bilder! Snäckan huseras av ememiten "egon" ! Han sover alltid bland Xenian:-)
Trilobite Postat 29 oktober 2007 Postat 29 oktober 2007 Väldigt snygg korall - är bilden tagen med mobilen? Fasen - mina bilder tagna med vår riktiga (men gamla) kamera blir mycket sämre...
Shark Of Sweden Postat 29 oktober 2007 Författare Postat 29 oktober 2007 Väldigt snygg korall - är bilden tagen med mobilen? Fasen - mina bilder tagna med vår riktiga (men gamla) kamera blir mycket sämre...Jepp den är tagen med mobilen! :-) ja min hjärnkorall är min ädelsten! :-)
Shark Of Sweden Postat 30 oktober 2007 Författare Postat 30 oktober 2007 Tester 071030:Temp: 27salt: 1,025Ca: 480Mg: 1500Kh: 7Fosfat:0Nitrit: <0,3Ph: 8,0Ljus: 8 Tim
Shark Of Sweden Postat 30 oktober 2007 Författare Postat 30 oktober 2007 Nån som vet hur man får upp KH och PH?
Drullputt Postat 30 oktober 2007 Postat 30 oktober 2007 Nån som vet hur man får upp KH och PH?Kalkvatten
Shark Of Sweden Postat 30 oktober 2007 Författare Postat 30 oktober 2007 Ja men jag behöver ju inget mer calsium! Har ju 480......
Rekommenderade inlägg