Gå till innehåll

Shark Of Sweden´s RSM


Rekommenderade inlägg

Timmy

Stjärnpolyper är lite speciella - min erfarenhet är att det kan ta ända upp till 10 - 15 dagar efter införskaffandet innan de börjar komma ut ordentligt. Jag hade en när jag startade mitt RSM som inte "kröp ut" förrän efter ca 15 dagar som exempel.

Don´t worry - de kommer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 218
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Om man vågar säga detta så tror jag att de påverkas positivt av lite högre nivåer av näring. Jag fick igång mina ordentligt först efter det jag började att dosera lite kaliumnitrat. Nu matar jag inte speciellt hårt - till skilnad från många andra som kanske inte behöver tillsätta något nitrat - jag får i alla fall bra erfarenheter från detta.

Jag tycker det är bland de vackraste korallerna och det finns otroligt många varianter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man vågar säga detta så tror jag att de påverkas positivt av lite högre nivåer av näring. Jag fick igång mina ordentligt först efter det jag började att dosera lite kaliumnitrat. Nu matar jag inte speciellt hårt - till skilnad från många andra som kanske inte behöver tillsätta något nitrat - jag får i alla fall bra erfarenheter från detta.

Jag tycker det är bland de vackraste korallerna och det finns otroligt många varianter.

MVH Lasse

2 av mina 3 blåbenade eremiter har dött.... tror att det va från det att jag la i dom i karet. Dom gick aldrig omkring utan va bara i skalen hela tiden! Har även fått lite kilelalger på stenen...men det har jag förstått att eremiter gillar ....får köpa ett par st till snart!

Annars ser det bra ut! Skall göra lite tester ikväll så skall jag se vad värdena är!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

koppa in dom lite försiktigt. Lägg dom i en spann med vattnet dom kom i. Ta sedan en slang o för över vatten långsamt från ditt huvudkar, typ droppvis nästan.

Så det gamla vattnet blandas med ditt. På så vis blir inte chocken lika stor för djuren när du sen skall släppa i dom.

rätta mig gärna om jag har fel. finns säker folk som gör på annorlunda vis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki:-) får försöka det nästa gång! måste man göra så med koraller åxå?

Vågar jag inte svara på. Jag har aldrig gjort så. Det verkar ju funkar hittils, men vad som e rätt eller fel har jag ingen aning om, Detta borde Ted kunna svara på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar droppa in mina djur max 45 min. Har aldrig förlorat någon av det vad jag kan komma ihåg. Men visst skadar det aldrig. Släng gärna ett öga på temperaturen de har i affären och kolla med dem vilken salthalt de har. Skiljer det mkt på deras värden och dina blir indroppningen desto viktigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering! Har nu fixat två eremiter, två putsarräkor och en hjärnkorall. Jo ni hörde rätt! En hjärnkorall efter så kort tid:-) Den mår kanon och äter Coral Vitalizer och fryst aretmia.

En lite rolig sak hände:

Har laggt i en massa olika snäckskal i karet för att förse eremiterna med hus att byta med:-) En snäcka va väldigt stor och har massa taggar på sig! Va tror ni jag får se.....en av eremiterna går nu omkring med detta jättehus! Han kan knappt bära det...*ler*

Hoppas han fattar att han måste byta igen!:-)

Här e en bild på Favian.

post-2863-14468914577431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering:

En av mina putsarräkor har rom och på en av mina stenar där xenian växer har jag länge sett en fläck och nu har det poppat upp två polyper......är detta Xenia eller nån form av korall? Kan inte ta nån bild då min mobilkamera är för dålig!

Alla Stjärnpolyperna har slått ut och det är en fin brun matta som vajjar i strömmen:-)

Fortfarande lite kiselalger.....:-(

Tillsätter:

1 droppe CeoBak om dagen

1 droppe Coral Vitalizer om dan

1 dl osmosvatten

Ljuset är uppe i 8 timmar om dan!

Tar gärna emot tips av alla slag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...