Gå till innehåll

Vad kostar fiskarna?


Guest Billy Pan

Rekommenderade inlägg

Guest Billy Pan

Jag har ingen aning om vad fiskar kostar. Att de kostar mer än sötvattensfiskar är jag väl medveten om, men mer än så vet jag inte.

Jag är dock inställd på att de är dyra. Nu kan ni såklart inte rabbla upp vad alla fiskar kostar, men vad är ett vanligt pris på en vanlig fisk? Vad får man räkna med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går inte riktigt att svara på. Beror mkt på var/vem du köper av.

Men jag gav 200kr för min D.Biocellatus, ca 50kr st för mina chromis, 300kr för min Z.Flavencens, 450kr för min Z.Xanthurum, 75krför mina ocellaris och tror det va 150 för min C.Eibli.

Borde ge dig ett hum iaf...smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billy Pan, även om fiskarna är mycket dyrare så har du betydligt färre än i motsvarande sötvattensakvarium. De lever dessutom väldigt länge så priset på fiskarna har inte så stor betydelse som kostnaden för inredningen med levande sten och koraller. Där snackar vi stora summor.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Oj! Hade faktiskt ställt in mig på att de skulle vara dyrare.

Vad kostar förresten räkor, sniglar etc.?

Och jag är väl medveten om att det som kostar är utrustning och sten osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Turbosniglar" ca 35-45 kr/st, räkor 150 - 450 beroende på art och regional prisvariation, Tridacnamusslor (små) runt 600, koraller varierande beroende på art, "typ" osv men från ca 250 - 1000 kr...fast det finns förstås dyrare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

priser varierar väldigt från butik till butik. Gul kirurg kostar från 375:-till 600:- Elddvärgkejsare från 495:- till ca900:-, Snittpris på fisk ligger nog på ca 400:- i medel. En vanlig liten frökenfisk kan man få för 29:- och t.ex en hawaiiensiskirurg går på ca 1800:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Karlsson

Gul Kirurg 750:-, Z. Xanthurum 1200:-, C. Bispinosus 375:-, A. Sohal 1600:-, L. Debelius 285:-, A. Ocellaris 240:- ... Det börjar kännas som om butiken i Holmsund tar hyfsade överpriset smiley7.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Karlsson

Ingen aning om de är vildfångade eller odlade. Det har aldrig varit på tapeten att köpa dem för det priset så jag har inte brytt mig om att fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är de odlade är det inte ett farligt pris. I övrigt är det ju svårt att diskutera priser eftersom storlek och tex utfärgning inte tas upp. I regel tror jag de "vanliga" saltvattensfiskarna är billigare än folk tror, men det finns också hejdlöst dyra fiskar om man vill ha. I Sverige finns det tyvärr dålig marknad för fiskar på över 10.000 kr, så jag skulle inte ens våga beställa hem sådana. Såg häromdagen en dvärgkejsare på en lista som slutade på ungefär det priset...har för mig att den var uppe i en diskussion tidigare här om snyggaste dvärgkejsaren. Snygg var den visserligen.....men lite för dyr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller som jag ändå avböjde för.ctenochaetus_hawaiiensis.jpg

Såg denna grymt snygga fisk Ctenochaetus hawaiiensis

för 2000:- Tur var la det att jag ej köpte den ändå då karet gick i pajj bara några veckor senare

Eller en Muräna från Hawaii komemer ej ihåg namnet med tror att den skulle kosta 8000:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Billy Pan

Okej. Då varierar priserna rätt rejält. Inte bara mellan de olika arterna, utan också mellan affärerna.

Roger that! smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gul Kirurg 750:-, Z. Xanthurum 1200:-, C. Bispinosus 375:-, A. Sohal 1600:-, L. Debelius 285:-, A. Ocellaris 240:- ... Det börjar kännas som om butiken i Holmsund tar hyfsade överpriset smiley7.gif.

Ojojojoj!!!!!!!!!! Jisses vilka priser. Om en handlare lägger på så enormt så gäller det att inte köpa något av han och samtidigt tala om för han att det blir inget om han tar ut sådana priser.Vi svenskar är alldeles för flata och vågar inte säga något utan vi accepterar allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd, tillåt mig att inte hålla med. Tvärtom vore det bra om fler fick en inblick i vad FIN fisk kostar att importera, eller ännu bättre odla. Utöver denna kostnad tillkommer shyssta karantänstationer, veterinärbesiktning, hanteringskostnaden på cargocenter, packningskostnader, lön för nattjobb när de packas upp, bensin till och från närmsta flygplats, och mängder av BRA mat.

Jag tror att det är i det närmaste omöjligt att bli av med cyanidfångst av fisk om ingen är villig att betala för acklimatiserad, ÄTANDE och ev. odlad saltfisk.

Vad gäller Holmsundpriserna över så står det ju inget om storlekar heller. Hur stor är Xanthurumen tex? Är den fullvuxen är den troligtvis värd ett liknande pris. Därmed inte sagt att det är fel att vara prismedveten, men grundtanken är att det är skillnad på fisk.

mvh

Gabbi

Gabbi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst får du tycka annorlunda. Själv så skulle aldrig jag betala så mycket. En Xanthurum kan man få för 495:- den är givetvis inte fullvuxen men det är nog bara 1 på 500 som vill ha en xanthurum på 15-20cm. Sen förstår jag inte varför exempelvis holmsund skulle hasådana merutgifter än andra handlare som berättigar dessa priser men om man vill betala mer än man behöver så varsågod det är dina pengar. Det här som du säger att det är skillnad på fisk. ???..Ex: Jag kan hos en handlare köpa en Loriculus för 495:- Hos en annan handlare kostar den mellan 750-950:- och jag kan inte se någon skillnad på dessa firrar, lika fina lika stora och de kommer båda från hawaii så varför köpa den dyra firren det vore ju korkat av mig i sådana fall tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Rikard

Det är inte ofta som vi går in och försvarar vår prissättning men jag skall försöka att beskriva vad som gör att vissa prisskillnader kan uppstå mellan vissa butiker eller orter!

Betänk att många saltvattensbutiker i södra Sverige har egen import.För våran del så tar vi från svenska grossister.Genast där så tillkommer det ett extra led som skall tjäna en slant.Sedan tillkommer det fraktkostnader.För vår del så ligger en ordinär sändning på cirka 1000 kr i frakt.Därefter tillkommer det ett visst bortfall.Utpriser i vissa butiker är ungefär vad vi få betala infår våra fiskar.

Jag förstår att kunder inte ser skillnad mellan fiskar kontra priser, det skulle inte jag heller göra.Men om man räknar in dessa faktorer ovan så kanske det belyser varför vår prissättning är på detta vis!

Och jag kan lugnt meddela att vi inte tjänar grova pengar på denna verksammhet, då skulle nog akvariebutiker vara lika vanligt som Pizzeria butiker eller vi skulle ha detta som vårt heltidsjobb!

Hoppas att vi norrlänningar fortsättningsvis kanbedriva saltvattenshobby (som kostar pengar, vilken hobby gör inte det ?).

Varma sommarhälsningar till er alla !!

Mvh Rikard "Akvarie Lagunen"

Nu skall jag lägga mig i hängmattan igen, för jag har semester!!smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tycka det var urläskigt att köpa en loriculus för 495, eftersom jag vet att en shysst karantänhållen och ätande loriculus kostar ungefär 495 i inköp! Det är ju möjligt att det finns fångststationer och importörer som har hittat ett sätt att hålla ner kostnaderna med flera hundra %, men det finns också en stor risk att fisken inteär i bästa skick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm lite konstigt att vi gnäller på fisk priser när vi kastar ut hur mycket som helstför tekniken "till blafiskarna" jag betalar hellre lite mer & får fina fiskar och bra serviceän att jaga billigaste fisken tycker iofs fisk priserna inte är mycket att gnälla om jämfört med priserna för tekniken , där det verkligen tas bra betalt !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Karlsson

Måste tillägga att dedjur jag köpt ALDRIG råkat ut för mystiska sjukdomar eller övrigt av allt jag köpt på Akvarielagunen. Vilket gör det till en billig affär ändå om man ser hur mycket svinn som andra verkar ha råkat ut för på forumet.

Var inte menat som "bad cred" till butiken utan mer en förvåning över prisskillnaderna då jag inte var medveten att det varierade så pass mycket.

Och när det kommer till service måste jag varmt rekommendera dem då de alltid hjälper till på bästa möjliga sätt!smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...