Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tackar anders, är sugen på att göra ett besök hos dig o se ditt live en gång.

Först måste mitt få en chans att växa till sig. För stunden är det lite glest mellan korallerna.

som jag läst o hört så kör du skåne runt och en o annan avstickare uppåt,

då måste det ju ränta på sig snabbt i akvariet.! kulorna saknas ju inte verka det som :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

karet tuggar på fint nu , foxfacen o salariasen gör ett mycket bra jobb , feta magar har dom båda, foxfacen har fått ett litet märke på ena sidan , vet inte om den har varit i någon 'diskussion' med annan fisk eller något.

har två rejäla trådalgstussar som dom inte verkar bry sig om alls, eller sparar dom,

blir nog till att sitta o slita i dom tussarna igen snart.

kylaren gör sitt jobb, nu har man vant sig vid oljudet från den, tempen i karet pendlar mellan 26 och 27 grader. lite lägre på morgonen innan det blir varmt i huset igen.

värdena ligger stablia så något i karet måste ju växa o förbruka min TM balling.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har idag suttit o dragit bort lite trådalger från några stenar, mina ricordea florrida som satt på dom syntes inte alls i "gröngräset" men nu är dom framme igen, har även satt i några fraggar till som jag bytt till mig från laggeman här på forumet, ska bli spännande o se hur dom utvecklas i mitt akvarie.

har mätt lite i karet också vilket resulterade i lågt Kh, så jag ökade ballingdosen med 10ml/dygn , det har ju kommit i lite mer koraller nu så det går säkert åt mer balling nu då också.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

en liten mussla har hittat ner i akvariet, hämtad hos amatören här på guiden.!

har mätt upp KH till strax under 7 o Ca till 460. , öste i lite bikarbonat för att höja upp Kh't ett steg så får vi se imorgon vad Kh testet säger. vill ha upp det på minst 9, som det var innan. Ca verkar pendla mellan 440-460 , o då räknar jag med att det är inom felmarginalen på Testet som gör att det pendlar lite.. Ballingen funkar kanon o är smidigt att köra med grotech pumpen, tror att det är väldigt lite som gör att Kh't långsamt går ner , sen kommer det ju i fler o fler fraggar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

upptill hur stort kar blir det dyrt ungefär tror du? Är det kalkreaktor som gäller annars?

jag har ju detta RSM samt ett annat akvarie på 600L, så om jag räknar på den ballingförbrukning jag har i mitt RSM och räknar med att volymen ökar från ca100 liter vatten till 600 liter, dvs 6 gånger mer balling så hade ungefär 300kr i pulver varat i knappt ca 24 dagar.!

nu som tur kör jag med just kalkreaktor i det stora karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

hittade min putsar räka död, det var den tråkiga nyheten, ett av dom första djur antagligen som jag satte i mitt rsm från början..

post-3404-14468917682607_thumb.jpg

sen en bild på den roliga nyheten , musslan från jonas.

post-3404-14468917682407_thumb.jpg

ingte speciellt stor men dock en vacker mussla, så får jag se om jag kan få lite tillväxt på mini'sen. , satte den vid sidan om min T.Crocea mussla, den växer o verkar trivas så då gör säkert den nya det också.

kommer lite fler blider en dag snart, har ju som sagt satt i några fraggar till, men väntar på att dom ska slå ut i polymerna mm.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den jag hade är liten. Det får jag hålla med om.

Trivs salarisen o foxfacen fortfarande?

dom stor trivs ser det ut som.. bara kul för att dom ger bra effekt i algkriget. det blir bättre o bättre varje dag faktiskt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att räkan dog, har du någon tes om varför?

hur gammal var den? ungefär? /hur länge har du haft den?

har ingen tes varför den dog.. den ser hel ut, dvs inte slaktad eller dylikt..

jag har troligtvis haft ca 1,5 år , den var model större redan när jag köpte den

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

akvariet rullar på fint dock upplever jag att korallerna har stannat upp lite i sina tillväxtzoner, lite lustigt då ballingen fortsätter att förbrukas som vanligt..

har sett båda mina nya eremiter , en blå o en röd benad , kom i för inte så länge sen, i början så var båda väldigt lugna o princip låg på den plats dom kom i på, men nu har båda gått runt i karet o verkar leta mat på stenen, den röda har även ömsat en gång.

Fox´facen o salariasen gör sitt jobb o nu jobbas det på bakgrunden mest.. är riktigt nöjd med dom 2 inköpen nu då salarias 2 verkar inte vara så hopp benägen som min första kanske var.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, jag hade en räka som dog för mig, men den var långt äldre än 2 år, jag tror din gode vän Laggeman hade en tes om att det kunde vara ålder, att de inte blev så gamla.. så det är min tes, men.. då borde min andra räka dö snart också.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, jag hade en räka som dog för mig, men den var långt äldre än 2 år, jag tror din gode vän Laggeman hade en tes om att det kunde vara ålder, att de inte blev så gamla.. så det är min tes, men.. då borde min andra räka dö snart också.. :(

jag har hört att det kan vara så att räkan har ett ungefärligt antal gånger att ömsa skal, sen dör den. ingen aning om det stämmer.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, jag vet inte,

de är dock inga djur likt svanar eller något sådant, som kan dö i sorg när de förlorar sin partner, för min andra räka satt och käka dagen efter på sin kompis...

peter.

luktar det mat så är det mat, vinna eller försvinna är det som gäller.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
senaste:

Har gjort ett vattenbyte idag på 25L. så får man se om det blir ett litet ryck nu i tillväxten efter bytet.. annars har det inte hänt något direkt.. rullar på ungefär som tänkt.. liten dipp i Kht men är på bra nivå igen.!

mvh manne

Ja det får vi hoppas så jag kan köpa några fraggar av dig för nu snurrar det på som bara den.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...