Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

tråkiga nyheter.

kom hem idag efter en tur till Kristianstads dagarna, slängde ett öga på nya fisken, hittade inte den i akvariet, satt o stirrade länge efter den då det är en expert på att gömma sig, men utan resultat tyvärr.

sen började jag leta i sumpen och sen utanför, men ack ingen fisk i sikte. gav upp letandet.

satte mig framför tven en stund o funderade,, till sist kollade jag i Elcentralen, Där låg han död.!

[ATTACH]34599[/ATTACH]

den fick leva ca ett dygn i mitt rsm innan den hoppade över kanten, är ganska säker på att jag kommer att skaffa en ny ganska omgående o hoppas på lite mer tur med den.

mvh manne

Ush va tråkigt.Better luck next time

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

som småbarnsförälder är man uppe tidigt som ni kan se av detta inlägget, grejen är jag att det lät lustigt från rsmet, nu har seion nr 2 pajat, ett rotorblad har lossnat och hänger o slänger lite löst och slår mot pumphuset, så nu har jag två skrotpumpar liggandes av märket seio prop a 2000l/h nu blir det ingen ny sådan mer, blir något annan nano streamer nu istället.

nu får man se vad som händer härnäst.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Maximal otur!

Är det inte på tiden att du skaffar en styrbar Tunze till RSM'et också?

En 6055 eller vad den heter med en singekontroller.

det är 2000 pix till så NAE!-dregglar- får isf bli en 6025 eller vad dom nu kan heta..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett nytt försök då.!

Har åter igen tagit en lite längre sväng och köpt hem en ny salarias samt en liten rödbenad eremit.

inkoppning sker.!

post-3404-14468917582634_thumb.jpg

får vi hoppas det går bättre denna gång, funderar på om jag ska göra en liten sarg nu i plexi

mellan visningsdelen och sumpdelen, så att fler hopp inte ska genomföras.

fick ett postpaket idag med ett Tropic marine bio-calsium kit, den större varianten för 6*5 L

balling vätskor samt ett Kh test. så nu finns det hemma innan dunkarna tar slut denna gång.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här är en trevlig bild på salariasen , ca 3 timmar efter isläpp.

post-3404-14468917584502_thumb.jpg

han har redan kollar runt i hela karet och nosat upp sig lite mot dvärgkejsaren C.agri , så nu

simmar dom lugnt runt och jag hoppas på att den nu inte ska hoppa ur karet som förra gjorde.

en klart rolig fisk med lite attityd som kan passa i dom flesta karen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här är en trevlig bild på salariasen , ca 3 timmar efter isläpp.

[ATTACH]34625[/ATTACH]

han har redan kollar runt i hela karet och nosat upp sig lite mot dvärgkejsaren C.agri , så nu

simmar dom lugnt runt och jag hoppas på att den nu inte ska hoppa ur karet som förra gjorde.

en klart rolig fisk med lite attityd som kan passa i dom flesta karen.

mvh manne

Ser jätte fin ut :)

Håller tummarna för att det går bättre den här gången!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jätte fin ut :)

Håller tummarna för att det går bättre den här gången!

hoppas på det också , annars blir det ett väldigt dyrt äventyr. kollade nu på morgonen , och han

lever fortfarande o verkar trivas då han tar sig runt lite som han vill. han betar både i sanden och

på glaset har jag sett. så nu får vi se om han blir fet o hängbukig snart. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas på det också , annars blir det ett väldigt dyrt äventyr. kollade nu på morgonen , och han

lever fortfarande o verkar trivas då han tar sig runt lite som han vill. han betar både i sanden och

på glaset har jag sett. så nu får vi se om han blir fet o hängbukig snart. :)

mvh manne

Haha jo precis min salarias ser för rolig ut när man studerar den med sin ölmage :) (läs algmage)

Det går inte att bygga som en tunn ram i något material som går upp en 20-30cm på höjden och kanske även tar bort lite ljus ifrån lampan om det nu är något som stört dig vill säga,

Men din Mh kanske ställer till det så att en sån lösning inte fungerar?

Svårt att se om längden på armaturen är samma som rsmét eller om det skiljer ett par cm.

Men antagligen så har du säkert funderat på samma sak men ratat tanken utav någon anledning.

Vore ju synd om fiskarna skulle hoppa ut för dig menar jag, blir ju ingen billig historia tillslut om man ska åka och köpa nya stup i kvarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha jo precis min salarias ser för rolig ut när man studerar den med sin ölmage :) (läs algmage)

Det går inte att bygga som en tunn ram i något material som går upp en 20-30cm på höjden och kanske även tar bort lite ljus ifrån lampan om det nu är något som stört dig vill säga,

Men din Mh kanske ställer till det så att en sån lösning inte fungerar?

Svårt att se om längden på armaturen är samma som rsmét eller om det skiljer ett par cm.

Men antagligen så har du säkert funderat på samma sak men ratat tanken utav någon anledning.

Vore ju synd om fiskarna skulle hoppa ut för dig menar jag, blir ju ingen billig historia tillslut om man ska åka och köpa nya stup i kvarten.

jag har en ram som laggeman här på guiden gjort åt mig , den är ca 20cm hög och täcker tre sidor

för att slippa spill ljuset från mh'n. så det är öppet bakåt bara, men där är ju sumpdelen så jag

funderade inte mer hopp skydd än så. skulle någon firre hoppa över så är det bara att fiska upp

den igen. men nu lyckades min förra salarias träffa hålet till sladdarna, ca 4*9cm stort. trist.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senast,

Har idag pincettat ut alger i säkert 40 minuter ur akvariet o det känns inte som det blev någon

skillnad i akvariet. salariasen glider runt o hjälper till , tror jag.

har laggt i en liten strumpa med fosfat o silikat remower i hopp om det ska hjälpa om det kan vara

något sådant som triggar igång algerna , en humle snäcka har också ramlat i karet idag, så får vi

se om den kan göra någon nytta också.

har mätt upp KH till 8 och Ca till 430-440, helt ok värde.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste

har idag varit åter en sväng i butiken, och fått en fisk med mig hem, tar till allt som går för att

kriga mot mina alger! ser inte så jätte kul ut faktiskt.

post-3404-14468917591805_thumb.jpg

post-3404-14468917592196_thumb.jpg

sådan här alger finns nu överallt i burken. lite trist.. , kan inte mäta några felvärden så jag har

valt att försöka utrota algerna på ett naturligt sätt, med lite fisk.

Så nu har jag två algätare i mitt lag som ska käka alger lite naturligt är det tänkt.

post-3404-14468917592582_thumb.jpg

jag hoppas att detta ska gå vägen nu så får tiden utvisa lite om det funkar eller inte.

ska försöka o bara köra vidare med karet som det är nu.

fick även hem en ny rotor till min trasiga Seio pump i akvariet helt kostnadsfritt faktiskt.

ibland lönar det sig att vara stammis på den lokala saltbutiken.

mvh Manne

post-3404-14468917591601_thumb.jpg

post-3404-14468917592001_thumb.jpg

post-3404-14468917592389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har oxå en del alger som jag inte vet vad för djur som äter så ska bli kul o följa om din foxface äter av dina alger.

ska bli intressant o se vad den kan göra i akvariet, ska försöka hålla den lite under uppsikt och

se vad den ger sig på. så man får en hum om den. detta var ett ganska litet ex så jag tog en

chansning med köpet , i hopp om att den ska göra ett bra jobb. försöker undvika att sätta i en

kirurg som hjälp mot algerna, även om det vore ett trevligt inslag i akvariet med tex en guling.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt studier i ett slutet havsområde i stillahavet har de kommit fram till att vissa arter av kaninfisk, nämnt i en anna tråd vilka. Så jag har dömt ut kirurger som kräsna algbetare.

Visst finns där undantag men lycka till med nytillskotten, ditt kar ser hursom väldigt bra ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt studier i ett slutet havsområde i stillahavet har de kommit fram till att vissa arter av kaninfisk, nämnt i en anna tråd vilka. Så jag har dömt ut kirurger som kräsna algbetare.

Visst finns där undantag men lycka till med nytillskotten, ditt kar ser hursom väldigt bra ut :)

jag hoppas på att min fox nu ska äta sig rund o fin o rensa upp i karet. skulle det nu visa sig sen

att den inte trivs så blir det att skicka den vidare till ett större kar.

kan mycket väl tänka mig att kirurgerna är lite kräsna om det finns annat gott..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är stressad när den gör så.......skall alltid vara skarpt gul. Din är ju fortfarande ny...kan vara därför.

Min var svart strimmig eller silvrig när den inte gillade nåt.....jag hade visserligen inte vulpinus utan unimclatus.

aaa, då vet jag det. igår då när den fick komma i så när han och min dvärgkejsare stötte ihop så

såg det ut som den blev arg typ, på med kamo färgerna, sen över till gul igen. ska bli intressant

idag då hur den beter sig. tack för infon.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...