Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Ja antagligen. Hade varit kul o "se" dom växa sig stora. Hur mycket växer dom?

/Johan

med rätt vatten o bra ljuse o ev föda så handlar det om 25-40 cm totalt beroende på arten.. tror att man kan komma ganska långt även i ett akvarie så länge det sköts som det ska.! jag har ju tex en derasa som säkert har växt 3cm på skalet under den tiden jag haft den , så jag tror att man med lite tur kan få tillväxeten att rulla på fint.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

6 st är ganska många i ett rsm...visserligen är dom inte så stora men ändå....du får börja fota hela karet lite mer...

tror inte det är något problem faktiskt, men jag vet inte bättre.. är där något som skulle begränsa antalet ? något jag inte vet ?

mvh manne

Se där! Lite nya bilder på inköpen, snygga! Gillar den ljusare skarpt! Den och din ljusare Deresa borde flytta till mitt kar så småningom. ;)

tror att den ljusare kommer o bli minst tre-färgad när den växer till sig, just nu är det inte mycket till mussla o mantel men sen.. mumma..

Du får köpa dina egna musslor , o sluta samla på dinos.. :)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka skaffa fler musslor, dom e ju så himla snygga o coola.

håller helt med anders, men det verkar vara smått omöjligt att hitta lite större riktigt snygga musslor, så nu har jag chansat på ett par små rackare, men man ser ju inte exakt hur dom ska bli som större.

sen är det en fråga om ekonomi i det hela med, not cheap direkt.

hade du vågat köra på 4 resp 5 cm i storlek ?

mvh manne

Nä tror inte i heller att det finns nåt som bergränsar antalet musslor....personligen så kan det nog bli för många bara.

nu är dessa små i klass med den du hade, så det ser inte lustigt ut just nu, men det kanske blir det sen om nu alla överlever.. då kanske dom åker över till mitt större kar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller helt med anders, men det verkar vara smått omöjligt att hitta lite större riktigt snygga musslor, så nu har jag chansat på ett par små rackare, men man ser ju inte exakt hur dom ska bli som större.

sen är det en fråga om ekonomi i det hela med, not cheap direkt.

hade du vågat köra på 4 resp 5 cm i storlek ?

har redan nån lite mussla på ca 5-6cm så dom e jag absolut inte rädd för. Men visst musslor e inte billiga idag, hittar man bara d man vill ha så får man gräva lite i börsen bara. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller helt med anders, men det verkar vara smått omöjligt att hitta lite större riktigt snygga musslor, så nu har jag chansat på ett par små rackare, men man ser ju inte exakt hur dom ska bli som större.

sen är det en fråga om ekonomi i det hela med, not cheap direkt.

hade du vågat köra på 4 resp 5 cm i storlek ?

har redan nån lite mussla på ca 5-6cm så dom e jag absolut inte rädd för. Men visst musslor e inte billiga idag, hittar man bara d man vill ha så får man gräva lite i börsen bara. :)

matar du något mer förutom TM preparatet ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Manne

Trevligt med många Musslor, får nog skaffa en till snart jag med.

Du som kör med GroTech doserpump Manne hur tycker du den funkar är det värt dom pengarna !! , kostar väl runt 4000:- här i Sveriga iaf.

japp.. började med en grotech tre kanalig , till ballingdunkarna, blev så nöjd med den så jag har nu en till som doserar spårämnen också. vet att det finns billigare 2 / 4 kanaler att bygga ut grotechen med men jag valde yttligare en huvudenhet för att då kan jag flytta den till mitt andra kar om jag nu skulle vilja av någon anledning.

grejen för en sådan investering i en doserpump är två saker som du ska fundera på innan köp, första är ju om du vill lägga alla dessa pengar på en sådan pumplösning, sen är det om du tror att Ballingmetoden är rätt metod för dig o ditt kar..

japp, priset handlar om en 4k , men ha lite koll på köposälj här på guiden.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars gör han som mig.Klaga åt tjejen när du är på affären (Du gumman jag måste hem och hälla i spårämnen synd man inte hadde en sån där doserpump Manne har)

Nu är hon posetiv till köpet men jag skall suga på karamellen fram till oktober då jag skall till Stockholm och handla mer.

Har länge funderat på att ljusmodda karet mitt men vill ha kvar huven finns kitt att köpa med MH osv men 8-9000kr för en sådan huv ex frakt hmmm kan bli durt om man vill ha kvar huven vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars gör han som mig.Klaga åt tjejen när du är på affären (Du gumman jag måste hem och hälla i spårämnen synd man inte hadde en sån där doserpump Manne har)

Nu är hon posetiv till köpet men jag skall suga på karamellen fram till oktober då jag skall till Stockholm och handla mer.

Har länge funderat på att ljusmodda karet mitt men vill ha kvar huven finns kitt att köpa med MH osv men 8-9000kr för en sådan huv ex frakt hmmm kan bli durt om man vill ha kvar huven vi får se.

jag tror personligen att modda in en mh i huven blir inte bra, tror inte att mh ljuset blir bra i akvariet när lampan ligger 4-5cm över ytan på karet.!

min mh hänger runt 20cm över ytan för att få till en bra spridning på ljuset.

men visst man kanske bygger revet på ett annat sätt för att på sätt undgå den punktbelysning som blir. ett sätt vore att lägga all sten som en lagunform och inte bygga högt.

sen ska vi nog inte snacka om värmen som blir från mh'n tillsammans med ett rsm, som redan kämpar med höga temperaturer.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars gör han som mig.Klaga åt tjejen när du är på affären (Du gumman jag måste hem och hälla i spårämnen synd man inte hadde en sån där doserpump Manne har)

Nu är hon posetiv till köpet men jag skall suga på karamellen fram till oktober då jag skall till Stockholm och handla mer.

Har länge funderat på att ljusmodda karet mitt men vill ha kvar huven finns kitt att köpa med MH osv men 8-9000kr för en sådan huv ex frakt hmmm kan bli durt om man vill ha kvar huven vi får se.

Jag operrade in två TMC-AquaRay i den främre luckan och sedan så monterades det en utvändigt direkt i huven längst bak.

Vart ganska bra om jag får säga det själv, har inte lagt upp några bilder på själva moddandet men vill du ser hur det vart så kan jag lägga upp några bilder på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ang moddning är nog grejen för många att sätta sågen i befintlig huv, just tvekan där, handla hem lite prylar är ju inget krångligt.. ett alternativ är ju att modda in ett 55w rör till i frontluckan, och fläktar på sidorna på den lilla huven också.

men åter igen tror jag att värmen uppvisar sig igen som ett problem.

mvh manne

Ändrat av _Manne_
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gjorde lite tester igår,

Ca = 400

Kh = 7

Mg = 1410

tyckte Ca samt Kh't var förlågt så jag körde i lite pulver för att höja Ca resp Kh't.

har nu mätt värdena igen nu på morgonen med resultat

Ca = 425

Kh = 9

Mg = 1400

då jag räknade med att höja en gång till för att få fram värdena jag vill, har planen att ligga i det övere spannet av Ca Kh , 450 , 10

inser nu att jag måste öka den dagliga dosen balling, frågan är bara hur pass mycket som behövs, 80ml räcker inte längre uppenbarligen. sen börjar jag närma mig botten på dunkarna igen, ca 3cm kvar.

har upptäckt ett nytt problem, förra gången dunkarna tog slut så var alla dunkarna i princip tomma samtidigt, nu ser jag att en dunk har minst 1-2 cm mer vätska kvar i förhållande till dom andra, fast jag doserar samma mängd från alla dunkarna, ska ha ett öga på detta problem vid nästa dunkbyte, ska även byta backventilena om det kan vara en sådan som spökar. skulle någon pump gå långsamare så är det u bara att öka den pumpens mängd så är man på rätt väg igen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

trist!

en av mina nyköp a musslor verkar gå åt skogen, den öppnar inte sig som den ska och ser risig ut om man tittar in i den lilla springa som finns, gissar att det är ett tomt skal imorgon faktiskt, tråkigt men sant, finns inte mycket att göra åt saken, antar att den är redan död egentligen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...