Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

senaste:

rsmet tuggar på fint.. allt ser bra ut faktiskt nu , dock kommer det en del trådalger som jag inte lyckas bli av med duktigt irriterande, även macroalgen som jag nästan utrotade har kommit igen.. gjorde ett vattenbyte på 25L och drog bort ungefär en liter macroalger samtidigt.. har sparat lite om någon vill ha ett knippe..

nya musslan blir omkull vält av klovnehona.. och det finnns ingen annan plats för den så måste fundera ut en ny placering på något sätt till den.. ska försöka få till en blid snart också på den..

ang trådalger, jag har testat o ta upp en sten o köra stålborste på deremeln så att jag kom ner till grå sten tillslut.. på hela ytan.. några dagar senare.. små gröna tussar.. blir lite lätt arg när det går på det viset.. några tips där hade varit kanon.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som gammal växtakvarist tänker jag i banorna att det borde kunna gå att konkurrera ut trådalgerna. Jag såg din macro odling vid senaste besöket, så om inte det räcker.. Kan där vara överskott på närsalter? Hur är fosfat och nitrat nivåerna?

Jag kör med tandborste på algerna och suger samtidigt upp det som lossnar med en slang som går till ett powerhead insug. På utblåset sätter jag en strumpa som samlar upp algresterna. Efter detta rör jag runt i baljan och gör ett vattenbyte. Tar två veckor innan man ser några trådalger igen. Lagom till nästa utrotning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte läst hela tråden,men har du gjort något med fläktarna kompleterat något mer menar jag??och har du moddat det något??

moddat o moddat, jag plockade bort hela huven på rsmet och hängde en takarmatur från aquamedic istället, så jag fick en Mh på 250w samt två stycken 24w T5 rör(blått).

resultatet blev att jag fick direkt skaffa en kylare också, vilket jag redan hade insett då jag skaffade takarmaturen.

utöver det så är akvariet som helhet orginal, (skummare,returpumparna)

Men sen har jag kompliterat med en streamer pump i visningsdelen, det är dom flesta som gör så för att få ett mer varierat flöde i visningsdelen.

sen utöver detta så har jag försökt förenkla det för mig som ska sköta karet med flera tekniska prylar som absolut inte är några måsten om man har tillräcklig diciplin att dagligen ta hand om sitt kar.

första är en sensor och pump för att ersätta avdunstat vatten, sensorn sitter i sumpdelen efter skummaren och pumpen i en behållare i skåpet med osmosvatten i. sensorn känner av när sumpdelen får förlågt vatten vilket resulterar till att pumpen får ström och pumpar upp nytt vatten till karet.

sen för att få mina koraller att trivas så har jag kört Balling preparat. Ballingen är ett antal preparat för att ersätta förbrukningen som korallerna käkar i sig för att växa. detta har sköts av en Doserpump med tre kanaler

samt att jag har haft tre kanaler för att ersätta spårämnen också.

doserpumpen funkar så att man pytsar XX antal milliliter varje dag i den takt som preparaten förbrukas i vattnet, är tanken åtminstone.

i stora drag är detta vad som gjorts över 2 års tid, syftet med lampan från början var att jag ville prova på 'svårare' koraller och kunna välja o vraka ibland det som finns samt att jag älskar glitter effekten som blir från en mh lampa.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första är en sensor och pump för att ersätta avdunstat vatten, sensorn sitter i sumpdelen efter skummaren och pumpen i en behållare i skåpet med osmosvatten i. sensorn känner av när sumpdelen får förlågt vatten vilket resulterar till att pumpen får ström och pumpar upp nytt vatten till karet.

var fick du tag på denna sensor. var o letade på kjell&company då vissa sagt att dom hade, men tyvärr var ej fallet så. vill inte ha tag på nåt avancerat men nåt som funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första är en sensor och pump för att ersätta avdunstat vatten, sensorn sitter i sumpdelen efter skummaren och pumpen i en behållare i skåpet med osmosvatten i. sensorn känner av när sumpdelen får förlågt vatten vilket resulterar till att pumpen får ström och pumpar upp nytt vatten till karet.

var fick du tag på denna sensor. var o letade på kjell&company då vissa sagt att dom hade, men tyvärr var ej fallet så. vill inte ha tag på nåt avancerat men nåt som funkar.

i mitt fall så har jag detta Kit från aqua medic.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1

men sensorn ser ut att vara denna på kjell

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36036&path=239000000,253500000,258500000,259500000

det som mer behövs är typ en 12v pump från tex biltema , kolla på vindrutespolare, och en svart plugg i uttaget, samt beållare för vatten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i mitt fall så har jag detta Kit från aqua medic.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1

men sensorn ser ut att vara denna på kjell

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=36036&path=239000000,253500000,258500000,259500000

det som mer behövs är typ en 12v pump från tex biltema , kolla på vindrutespolare, och en svart plugg i uttaget, samt beållare för vatten.

mvh manne

Riktigt smart om man nu ska iväg nån vecka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du gjort med ytavriningen?på min satt där ett tillbehör som gick ut en bit ser ut som en skål har du nåt liknande också

då har du rsm130D kanske, jag har första varianten då det bra är ett enkelt galler, ingen skål..

glömde en grej innan, jag har satt slimline BTN på bakglaset för att få till lite roligare miljö i karet..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt smart om man nu ska iväg nån vecka

japp, vill inte vara utan den funktionen, nu har jag ett 25L akvarie i skåpet så det varar ett par veckor mellan påfyllningarna.. skitsmidigt, gäller bara att ha koll så sensorn enkelt kan glida upp o ner på sin stav.. det handlar om att hålla den ren från diverse påväxter på den..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har du rsm130D kanske, jag har första varianten då det bra är ett enkelt galler, ingen skål..

glömde en grej innan, jag har satt slimline BTN på bakglaset för att få till lite roligare miljö i karet..

mvh manne

Detta skulle vara nåt extra sa han jag köpte det av,jag ångrar mig lite att jag var för stirrig att sätta upp mitt för en vit Slimline hade varit riktigt läckert precis som du nämner..ska se om jag kan ta en bild på koppen och dra upp
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta skulle vara nåt extra sa han jag köpte det av,jag ångrar mig lite att jag var för stirrig att sätta upp mitt för en vit Slimline hade varit riktigt läckert precis som du nämner..ska se om jag kan ta en bild på koppen och dra upp

stress är ingen bra kombination med denna hobby, det blir ofta att man få göra saker en gång till då.. gäller o tänka ut vad resultatet ska bli.

jag vet vilken kopp du menar.. den ska förbättra ytavriningen, i mitt fall så har jag rent på ytan ändå. har inte haft något problem med det alls.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild på ytavringen och en helbild

det är koppen som går att köpa löst till oss som har första utgåvan av rsmet, sitter som standard på 130D.

på din helbild ser jag ett stort problem, skrapa rutorna där stenen i princip ligger an mot glaset på insidan, du kommer att ångra dig på den punkten, frågan är bara när.. så jag föreslår en om möblering till viss del.

är du riktigt på hugget nu fixar du en balja och öser ner allt i den , fixar två bitar vit slimline och limmar dit den med små klickar silicon, 24h senare öser du i allt igen..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är koppen som går att köpa löst till oss som har första utgåvan av rsmet, sitter som standard på 130D.

på din helbild ser jag ett stort problem, skrapa rutorna där stenen i princip ligger an mot glaset på insidan, du kommer att ångra dig på den punkten, frågan är bara när.. så jag föreslår en om möblering till viss del.

är du riktigt på hugget nu fixar du en balja och öser ner allt i den , fixar två bitar vit slimline och limmar dit den med små klickar silicon, 24h senare öser du i allt igen..

mvh manne

Jag vet var du menar men det är inte så farligt precis där men på stenen där Anemonen sitter så är det en del men den är lätt att flytta på sen är det snyggt när det täcker på sidorna-gloria-sen angående Slimlinen så får det vara orkar rent ut sagt inte att dra ut allt,men till en annan gång så gäller det att ta det lungt och tänka efter..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet var du menar men det är inte så farligt precis där men på stenen där Anemonen sitter så är det en del men den är lätt att flytta på sen är det snyggt när det täcker på sidorna-gloria-sen angående Slimlinen så får det vara orkar rent ut sagt inte att dra ut allt,men till en annan gång så gäller det att ta det lungt och tänka efter..

du kommer säkert att ha planerat nästa kar i detalj, bara 'fantasin' om nästa kar.... är en bit i denna hobby.. rsmet är enligt mig en bra start in i saltvärden, nu har du ett mini kar också vad jag vet, men ack förlitet redan från början, med rsmet kommer du lite längre innan det är 'fullt'

jag har ett 10tal mindre fiskar , någon lite större också osv, gott om plats för mindre koraller. smaken när det gäller koraller är ju olika men just nu håller jag mig till lite mindre/långsamt växande koraller då jag vill få plats med fler istället.. men det är min smak.. det ska se välvuxet ut, då blir det ett trevligt intryck.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

Karet rullar på fint förutom en sak, trådalger, men först lite trevliga bilder.

en hystrix 'fragg' på hyllan, macroalgen börjar ta för sig igen.

post-3404-14468918340397_thumb.jpg

Lila motipora, grymt fin i färgen , en limegrön 'alg' som nu dykt upp efter 2 år

post-3404-14468918340877_thumb.jpg

en closeup på gul acropora , min staghorn acropora som börjar bli blå igen.

post-3404-14468918341317_thumb.jpg

kommer en serie till..

post-3404-14468918340159_thumb.jpg

post-3404-1446891834065_thumb.jpg

post-3404-14468918341093_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...