Gå till innehåll

Mannes RSM


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jättefina bilder, Manne! Hur många liter är det karet?

Edit: Ha, såg på första posten i tråden att det var 130L. :)

japp det är det kända red sea max 130L , står i köket så man får en del av 'havet' vid matbordet. är du i krokarna så hör av dig om du vill ta en titt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer ett gäng blider från akvareit.

en mussla som grävt ner sig själv nu, en fox face lite kamera skygg

post-3404-14468918163374_thumb.jpg

min fina klovnehona, en koloni med knappar.

post-3404-14468918163766_thumb.jpg

knappar som växer upp på sidorutan, en stylopora som börjar färga ut

post-3404-14468918164158_thumb.jpg

kommer en serie till.

post-3404-14468918163179_thumb.jpg

post-3404-14468918163571_thumb.jpg

post-3404-1446891816396_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en serie till

en grön acropora fragg, en rosa A.millepora

post-3404-14468918164573_thumb.jpg

min fungia som föredrar lite skymmt läge, en rhodactis anemon

post-3404-14468918164984_thumb.jpg

orange rickordea florrida med fulalg, mussla med vit tillväxt zoon på skalet.

post-3404-14468918165366_thumb.jpg

det var dom blider det blev denna gång. låter man kameran ligga par veckor så är man på noll igen känns det som.. glömmer inställningarna hela tiden , så bilderna blir sådär. väldigt svårt att återge färgerna som finns i burken.

bilderna är tagna med 50mm macro ojektiv på en nikon d80

(hoppas du blir nöjd nu jonas)

mvh manne

post-3404-14468918164369_thumb.jpg

post-3404-14468918164767_thumb.jpg

post-3404-14468918165179_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blir aldrig nöjd när det gäller bilder på dina kar manne..tycker ärligt att dom är bland dom snyggaste karen. Du har fått till en blandning på fisk och koraller som är sjukt snygg!!

tackar jonas! alltid kul postiva kommentarer!

jag gillar själv mixen som blir när man blandar koraller som knappar, skivor, spser och någon mindre mjukis korall.. i ett så här pass litet kar får man vara petig vad man stoppar i samtidigt som som det inte ska växa ur karet direkt som tex gärna vissa mjuk koraller har gjort som jag fått byta/sälja.

nu ska man inte glömma bort musslorna -kung

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga bilder! Söt liten foxface du har! :)

Kul att knapparna väljer att bo på rutan...

den har varit en nödvändighet här i ett tag nu.. så svälter gör den inte..

riktigt rolig fisk egentligen när man haft den ett tag, ofta köper man den av en anledning.. alger av något slag.. men nu är den ett trevligt inslag i akvariet.

knapparna hade ingen annan plats att ta till förfogande.. så det blev rutan.. nackdelen är ju att man inte kan se in där samt dom inte går att fragga direkt..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnygga bilder du tar - kul att du delar med dig :)

tackar Calle ! man får göra så gott man kan. bara kul att kunna dela med sig här på guiden.

ja manne du tar snygga bilder...var inte så själv kritisk.

du har ingen aning om hur många bilder jag tog för att få fram 12st.. -boxing

men man lär sig mer o mer.. men använder kameran förlite då jag har svårt att komma ihåg dom 'bra' inställningarna jag använde förra gången typ när man hade manualen i ena handen o kameran i andra.. blir alltid bäst bilder just dom gångerna..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det händer väl ganska mycket där.....nya fiskar o allt.

ska försöka på en rejäl uppdatering sen i den tråden, vill bara få alla koraller osv på rätt ställe och limmat.. min ### eremit välter något varje natt.. laggeman här fått slemma ner sig lite här bland lim o korallslem.

tycker det är krångligt som attans o använda deltec limmet under ytan och få korallen på plats. han ställde upp en sen fredagkväll som förste limmare i akvariet, så fick jag knåda upp en halv ask lim. inte helt klart ännu men det närmar sig..

mvh mann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec limmet är nog tänkt att man skall limma på torr yta även om dom säger att det går bra under ytan. Det var ju snällt av laggemann.

det känns som leksaksleran på dagis har mer limförmåga. laggeman har ju ett par års erfarenheter av salthobbyn så han har lite mer känsla för detta med limmandet. -Tummen upp för honom.. blir tvungen o muta honom troligtvis nästa gång det ska limmas lite mer i karet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du moddat det på något sätt då min kopp aldrig sett ut sådär fick bara ca 1-2 cm gegg under 4 veckor då jag var borta.

Prova med att modda koppen som jag såg på ett annat kar med att ta upp ett hål i sidan och drog luftslangen in i koppen samt satt igen det andra hålet på locket funkar inte bättre eller sämre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du moddat det på något sätt då min kopp aldrig sett ut sådär fick bara ca 1-2 cm gegg under 4 veckor då jag var borta.

Prova med att modda koppen som jag såg på ett annat kar med att ta upp ett hål i sidan och drog luftslangen in i koppen samt satt igen det andra hålet på locket funkar inte bättre eller sämre.

jag har enbart gjort ett litet 3mm hål i ena hörnan på locket,utöver det så är det orginal.

jag har ca 10 fiskar , det blir en del skit i karet då men det funkar, jag tror att vatten nivån till rsm skummaren är viktigare än vad vi tror och jag kör ju med auto påfyllning så att det alltid är hög o bra nivå i sumpdelen.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1

kan varmt rekommedera denna produkt till auto påfyllning till rsmet.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo!

har gjort ett par tester idag. ca 5 timmar efter ballingdosering.

Kh = 9

Ca = 460

Mg = 1380

har nu fått styra upp doserpumpen som inte går helt jämnt , gissar på två anledningar, samtliga slangar går upp över akvariekanten , har ju ingen sump i skåpet så det är ju lite långa slangar för att få allt att funkar, sen sitter det ju en backventil på varje slang som säkert kan påverka doseringen.

min lila montipora har fått fina växtzooner igen o det gillar jag, fast det är en flakväxnde montipora upplever jag den inte som enkel rent tillväxt mässigt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har enbart gjort ett litet 3mm hål i ena hörnan på locket,utöver det så är det orginal.

jag har ca 10 fiskar , det blir en del skit i karet då men det funkar, jag tror att vatten nivån till rsm skummaren är viktigare än vad vi tror och jag kör ju med auto påfyllning så att det alltid är hög o bra nivå i sumpdelen.

http://www.pwss.se/product.php?productid=3116&cat=700&page=1

kan varmt rekommedera denna produkt till auto påfyllning till rsmet.

mvh manne

Lite smidigare en den jag har till mitt hörnkar dock 1200 dyrare.Men det är nog något jag skulle kunna tänka mig då jag vill ha mitt rsm så snyggt och prydligt som möjligt och inte ha en glasslåda hängande på sidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite smidigare en den jag har till mitt hörnkar dock 1200 dyrare.Men det är nog något jag skulle kunna tänka mig då jag vill ha mitt rsm så snyggt och prydligt som möjligt och inte ha en glasslåda hängande på sidan.

vill hälst inte se någon teknik alls, men man kan iinte få allt som det heter.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...