Gå till innehåll

Ca, KH och Mg


Sillen

Rekommenderade inlägg

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag skulle slå av och på min pH-styrning med en timer, när timern slår på så kommer pH-styrning sköta tillförseln av CO2 och när timern är av så kommer det inget CO2 till reaktorn.

/Janne

Detta hjälper ju inte till med tanke på varningen kopplat till induktiv/reaktiv last.

När jag körde kalkreaktor styrde jag bara magnetventilen till Co2 med en timer - i övrigt gick allt dygnet runt!

Så kör jag nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte säker på hur kopplingen sker men du får väll även lasten från magnetventilen över timern.

Din armatur på 500 W får inte avvika längre än cos=0,8 om du kopplar in det på det allmäna elnätet. Vilken reaktiv/induktiv last du har framgår inte här men det borde inte vara mer än 100 VA med tanke på att den rena lasten är 500 W. Detta gör att du har en last på max 510 VA. Jag skulle säga att detta är hellugnt med tanke på at jag och många med mig inte blinkar en sekund för att koppla in våra kupé värmare på 2000 W över mekanisk timer.

Det jag inte vet är om det är en ren indiktiv/reaktiv last över magnetventilen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ju inte det och använder därför nu en timer som styrning. Dock blir jag osäker på när erfarna rekomenderar att inte den typen av last över en timer. Det är det som gör mig tveksm för jag vet inte hur känslig den är där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sökt vidare och den som söker ska finna. Jag har fått reda på att jag bör ha en Aqua Medic pH 2001 C som pH prob. Mitt nästa steg blir att leta reda på någon som för dessa och även se hur de fungerar så att jag vet om jag bör lägga den över timer ändå. Vad har ni för uppfattning om timers eller inte om man har en prob?

Det som gör mig fundersam är att jag uppfattar attt det bästa är att mäta pH i reaktorn och att det ska vara 6,5. Men det står i instruktionen att man ska justeras till pH 8,0-8,2 vilket då borde vara i karet. Är det något som jag missar för jag hade uppfattningen att proben gör sig bäst i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...