Gå till innehåll

Ca, KH och Mg


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu börjat en seriös satsning på att få rätt nivå på dessa värden som samtliga lagat låga efter sommaren.:smiley9: Jag har fyllt på Mg i form av Saliferts pulver, Ca i form av Saliferts vätska och KH i form av Saliferts KH + pH buffer. Jag har en kalkreaktor som går parallelt med detta men räknar med att jag måste tillföra för att komma till relativt bra värden.

Värden 07-10-06

Ca 340

KH 6,7

Mg 1170

Värden 07-10-08

Ca 370

KH 7,4

Mg 1140

Värden 07-10-09

Ca 390

KH 10,9

Mg 1110

Ca och KH stiger bra även om det gick lite väl fort med KH det senaste dygnet. Det har bildats lite cyanobakterier under denna tid också även om jag inte vet om det har något sammanhang. Jag tycker dock att det är konstigt att Mg sjunker när jag tillsätter pulvret! Vad är det som jag gör fel eller är det normalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Borde det inte vara lättare med flera stora vattenbyten under en kort tid + lite mindre tillsatts för att uppnå bra, optimala värden?

Och sedan köra vidare på enbart ca reaktorn med lite magnesiumgranulat i och försöka ställa in den så att den tillgodoser karets förbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är tveksam om det är en bra metod då jag är tveksam till att det räcker med vattenbyten. Är det fler som tror på denna medecin så får jag testa men troligtvis hjälper det inte mot att Mg sjunker även om jag tilsätter Mg och har Mg i granulatet i reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då det finns ett förhållande mellan Mg och Ca så skulle jag gjort så här.

Höj först Mg till till den nivå du vill nå, förmodligen 1300 eller strax över.

Ca bör då 'automatiskt' följa med upp en bit, men forsätt sedan tillsätta enbart Ca tills du

nått det värde på Ca du önskar nå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knut!

Jag testar din metod nått dygn till och ser vad som händer om jag bara tillför Mg utöver reaktorn!

Calle, skönt att det inte bara är jag som får konstiga svängningar. Gillar inte att jag inte förstår den logiska förklaringen! Ska lägga mig och läsa kemi for dumies nu!

Sov gott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen va har du för Mg granulat?Patrik

Det är ett Ca granulat som det skulle vara Mg tillsatt i. Tror det skulle kunna vara detta. http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=514⊂=0&page=1 Dock när jag läser här står det inget om Mg i det. Får kolla m,ed handlaren vad det var han sålde så jag inte har missuppfattat det.

Har du någon rekomendation på Mg granulat då jag har plats för mer granulat i reaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen!

Jag försöker höja Mg men har inte kollat pH sista dagarna men det kan ligga högt då jag har KH + pH buffer. Kan ju vara en orsak till varför det inte händer något. Fyller inte på något på ett par dagar nu och ser vad som händer. Genomför ett vattebyte i helgen och ser om det påvärkar.

Har ni fler tips så är jag possitiv till att ta del av dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen, jag har också låga värden på Mg och Ca och håller på att 'lyfta' dem till rätt nivå.

Jag tillsätter Tropic Marin Mg pulver, 6-8 skedar per dag och har ökat från 1200 till ca 1300 de senaste 4 dagarna.

Samtidigt tillsätter jag Coralife Bio-Active Calcium 2-4 kapsyler varje dag och har ökat från 370 till 390 på samma tidsrymd.

Mitt problem är att varje gång jag byter vatten (drygt 10% varje vecka) så har jag kommit på att mitt vattenbyte sänker Mg och Ca så efter några veckor är jag tillbaka där jag började.

Jag skall börja mäta Mg och Ca i mitt nyblandade saltvatten och sedan varje dag tillsätta en mindre mängd Mg och Ca tills jag har koll på hur mycket jag behöver tillsätta för att ha rätt utgångsläge när jag gör mitt vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowalith C+ har magnesiumgranulat i sig. Jag kör med det i min reaktor och om jag lägger mig på ca 7-8 i kH lägger sig Ca på ca 430 mg/l och Mg på ca 1350 mg/l. Har aldrig tillsatt någon av de tre komponenterna manuellt sedan jag startade reaktorn för 1 år sen. Jag skulle justera reaktorn efter KH och lägga mig på ca 7-8 och sen vänta tills Ca och Mg svänger in. Det kan ta lite tid.

Vad jag inte vet är hur Rowalith C+ funkar i en icke-fluiditiserande reaktor?

Eller funkar din som en sådan?

Mediat är ju väldigt finfördelat. Kan tänka mig att det lätt bildas områden där inte vattnet förmår att cirkulera om mediat inte är i ständig rörelse. I så fall kan jag tänka mig att det kan bli problem ifall Mg granulatet förbrukats i den del av mediat där vatten cirkulerar.

En ytterst teoretisk fundering, vet inte alls hur mediat rör sig i din reaktor.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu börjat en seriös satsning på att få rätt nivå på dessa värden som samtliga lagat låga efter sommaren.:smiley9: Jag har fyllt på Mg i form av Saliferts pulver, Ca i form av Saliferts vätska och KH i form av Saliferts KH + pH buffer. Jag har en kalkreaktor som går parallelt med detta men räknar med att jag måste tillföra för att komma till relativt bra värden.

Värden 07-10-06

Ca 340

KH 6,7

Mg 1170

Värden 07-10-08

Ca 370

KH 7,4

Mg 1140

Värden 07-10-09

Ca 390

KH 10,9

Mg 1110

Ca och KH stiger bra även om det gick lite väl fort med KH det senaste dygnet. Det har bildats lite cyanobakterier under denna tid också även om jag inte vet om det har något sammanhang. Jag tycker dock att det är konstigt att Mg sjunker när jag tillsätter pulvret! Vad är det som jag gör fel eller är det normalt?

Lite av ditt bekymmer kan va att du inte har balanserade värden. ;Med ett KH på 10.9 skall du ha en calciumhalt på kanske 460. Dvs, du måste höja kalcium först UTAN att höja KH samtidigt, dbs biocalcium eller annan balanserad metod skall inte användas än. Höj calcium med rent kalciumklorid, o höj magnesium med rent magnesiumtillskott, o gör inget med kh:t. När du har ett calcium sen som motsvara ditt kh,(tex kh 9 motsvara ett calcium på 425) då först börjar du med biocalcium. detta är en ballinglösning så när du väl börjar på balanserade värden skall detta någorlunda kunna hållas sen med enbart biocalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag fortfarande inte förstår är varför Mg sjunker även om jag tillsätter Mg?

Robban!

Om jag fattar dig rätt skulle du TRO att jag ska ha ett grövre ganulat? Tror du så är vi inne på samma tanke då jag funderat på om min pump verkligen orkar trycka vattner genom granulatet.

Jonas!

Observera att samtliga värden var låga när jag började och har därför börjat lyfta dem tillsammans. Det var inte förän den 9 KH stack iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag fortfarande inte förstår är varför Mg sjunker även om jag tillsätter Mg?

Robban!

Om jag fattar dig rätt skulle du TRO att jag ska ha ett grövre ganulat? Tror du så är vi inne på samma tanke då jag funderat på om min pump verkligen orkar trycka vattner genom granulatet.

Jonas!

Observera att samtliga värden var låga när jag började och har därför börjat lyfta dem tillsammans. Det var inte förän den 9 KH stack iväg.

Ta det lugnt - min gissning är att kalciumvärdet påverkar ditt magnesiumtest helt enkelt. Fortsätt att sakta höja ditt magnesiumvärde men håll koll på salthalten eftersom du höjer den när du tillsätter magnesium. Jag rekommenderar TM Biomagnesium - den har alltid fungerat klockrent för mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knut!

Ungefär hur stora är dina skedar du har till ditt pulver med Mg (tsk,msk eller deciliter)? Vi har olika märken men det kan ge mig en uppfattning om hur mycket det blir.

40 teskedar (2 dl) av Saliferts pulver-MG ger en höjning på 50ppm i 400 liter.

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Robban!

Om jag fattar dig rätt skulle du TRO att jag ska ha ett grövre ganulat? Tror du så är vi inne på samma tanke då jag funderat på om min pump verkligen orkar trycka vattner genom granulatet.

Det var precis min tanke. Om jag fattat rätt så är Rowalith C+ speciellt framtaget för Deltecs fluiditiserande reaktorer. I dom reaktorerna är det interna flödet så kraftigt att mediat hela tiden är i rörelse. Om din reaktor inte orkar trycka vattnet jämt fördelat genom mediat kan jag tänka mig att mediat urlakas (kanske först på Mg eftersom du har problem med lågt Mg) i de delar som vattnet cirkulerar.

Har inga egentliga belägg för det, men det kanske väcker nån liten tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 teskedar (2 dl) av Saliferts pulver-MG ger en höjning på 50ppm i 400 liter.

.

Bra då har jag räknat rätt! :nöjd: Det gäller att ta bort de möjliga felen!

...

Har inga egentliga belägg för det, men det kanske väcker nån liten tanke.

Känns som vi är inne på samma tanke.

Någon som har tips om ett granulat som är grövre som gärna innehåller både Mg och spårämnen? Jag tror nämligen att jag blir tvungen att byta ut det jag har mot ett grövre granulat för att få till en bra cirkulation i hela reaktorn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du har ett calcium sen som motsvara ditt kh,(tex kh 9 motsvara ett calcium på 425) då först börjar du med biocalcium. detta är en ballinglösning så när du väl börjar på balanserade värden skall detta någorlunda kunna hållas sen med enbart biocalcium.

Har du/nån någon tabell över balanserade värden eller hur man räknar ut dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du/nån någon tabell över balanserade värden eller hur man räknar ut dem?

Ja..finns i sprungs bok. Med balanserade värden menar man inget annat än att de finns lika många calciumjoner som karbonatjoner, dvs den sammansättning de blir om man skulle tillsätta lika mkt av varje flaska från en korrekt blandade ballingvätskor i osmosvatten.

man behöver säkert inte ligga exakt...de går ju inte, o våra mätmetoder är inte exakta nog...men tabellen ger en fingervisning på ungefär vilket ca värde vi skall sträva efter för ett givet kh värde...ofta är de här som problemen ligger när vi har svårt att få upp de ena eller de andra skulle jag tro.

I artikeln advanced aquarist, som du hittar i nåt nr på reefkeeping, så finns de ytterligare ett diagram, där man kan läsa av vilka värden som motsvarar varann, samt vad man skall göra åt de, beroende på vilken kvadrant man hamnar inom.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen tabell för alla värden påverkar varann.

Här är den bästa artikeln jag vet om sambanden och hur man justerar obalans.

http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2002/chem.htm

De va den artikeln jag menade också. Tck för länken Stig!

Värdena påverkar varann, absolut, men visst finns de ändå ett korrekt korresponderande värde på calcium för varje kh värde....det är ju vad dessa diagram säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag fortfarande inte förstår är varför Mg sjunker även om jag tillsätter Mg?

Robban!

Om jag fattar dig rätt skulle du TRO att jag ska ha ett grövre ganulat? Tror du så är vi inne på samma tanke då jag funderat på om min pump verkligen orkar trycka vattner genom granulatet.

Jonas!

Observera att samtliga värden var låga när jag började och har därför börjat lyfta dem tillsammans. Det var inte förän den 9 KH stack iväg.

men Jonas: var dom lika mkt låga, dvs balanserade?? de är hela grejen med detta tror jag. Jag tror också det är därför ditt magnesium sjunker. när du har lågt calcium så används mer av magnesiumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnesium fälls inte gärna ut rent i akvariet men olika koraller binder olika mycket i skelettet.

Det rör sig bara om någon till några procent.

Enligt min erfarenhet är magnesiumtillsats litet lurigt ändå. Man tillsätter och tillsätter utan att värdet förändras men plötsligt börjar det ändras ganska snabbt.

Kartorna i länken säger inte hela sanningen tyvärr. För ett lågt magnesiumvärde blir både Ca och kH lägre och frör ett högt magnesiumvärde är de högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...