Gå till innehåll

RSM low-tech low-bio


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Efter att ha odlat klart mina makroalger tills det inte var någon utmaning längre blev jag sugen på att starta en riktig korallburk, med SPS-trädgård som det slutgiltiga målet.

I samband med flytten skaffade jag först ett regelrätt kar med sump och allt, men efter min frus ihärdiga övertalningar blev det förstnämnda karet sålt och istället införskaffades en Red Sea Max ("för att passa in i övriga inredningen").

Jag har nu haft RSM i cirka en månad, och här är mina åsikter om det akvariet för alla er som kanske också funderar på ett sådant kar.

Det dåliga:

1. Skummaren är utomordentligt kass direkt ur kartongen, i vart fall om man vill skumma någorlunda vått. Även om man tänker skumma som vanligt så kan det bli nog så svårt. Pumpen har inte tillräckligt med tryck för att hålla den vattennivå som krävs för att få något skum överhuvudtaget in i skummarkoppen.

2. Vattencirkulationen inne i huvudkaret är alldeles för svag om man ämnar att hålla lite mer krävande koraller. Även cirkulationen inne i den inbyggda sumpen skulle gärna få vara bättre.

3. Kylfläkten till belysningen låter hos mig som en skördetröskan den första halvtimmen för att sedan lugna ner sig. Kanske något måndagsexemplar just på fläkten eller något, vet ej.

4. Den ena led-lampan för månljuset gav upp efter en vecka och jag har hittills inte orkat kolla upp vad det kan vara för fel inne under kåpan på karet.

Det goda:

1. Skummaren kan moddas tämligen enkelt och producerar sådant skum att man verkligen förundras.

2. Vattenflödet kan förbättras mycket enkelt genom att sätta på en Tunze nanostreamer 6025, som efter en enkel moddning ger cirka 4 000 - 4 500 l/h. Och allt till priset av en femhundring och endast 7 watt i energiförbrukning. Taget tillsammans med RSM:s originalpumpar blir cirkulationen inne i karet runt 5 000 - 5 500 l/h. Sådant flöde känns ganska lagom, väldigt kaotiskt-virvelaktigt och inte alls för mycket.

3. Den riktiga belysningen upplevs som rätt behaglig, om än aningen för blått.

4. Akvariet i övrigt förefaller vara ganska välbyggt, men framförallt snyggt, strömlinjeformat och modernt.

Lite bilder på underverket:

post-2642-14468914536036_thumb.jpg

post-2642-14468914536489_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den första förbättringen jag gjorde var att öka cirkulationen i visningsdelen med en moddad Tunze nanostream 6025 (för mod-tråden, se här). Genom att rikta samtliga utblås på pumparna snett neråt och mot ena sidan fick jag rätt bra cirkulation under den levande stenen. Det är ganska roligt att se även större sandkorn (som trillat av LS) virvla upp till en sida i karet och hela tiden röra på sig. :)

Glömde att nämna en sak: de små fästpinnarna på tunzen är riktigt uselt och lossnade efter ett par dagar i karet, varför jag tvingades ta upp pumpen och superlimma det till fästet. Rekommenderar att göra det innan någon sätter en nanostream i vattnet, fästena kommer ändå att losna förr eller senare, vilket bara blir merjobb, särskilt i RSM (måste lossa originalpumparna för att komma åt magneten på andra sidan glasrutan, inne i filterfacket).

Lite bilder - märk att vattnet har bra ytrörelse trots att pumparna är riktade nedåt:

post-2642-14468914537003_thumb.jpg

post-2642-1446891453789_thumb.jpg

post-2642-14468914538174_thumb.jpg

post-2642-14468914538812_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var tvungen att modda skummaren rätt kraftigt för att få ut en prestanda som jag skulle vara nöjd med. Moddningarna innebär säkert att garantin ryker, men jag anser att tillverkaren borde inte ha släppt ut en sådan undermålig produkt i första hand, det är som att be att någon kommer att förbättra det. På Reefcentral klagar de flesta också på skummaren titt som tätt. Dumt nog tog jag inga bilder av skummaren in-action när det var originalskicket, däremot så här har jag gjort och så ser det ut:

post-2642-14468914539209_thumb.jpg

post-2642-1446891453944_thumb.jpg

post-2642-14468914539887_thumb.jpg

post-2642-14468914540186_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan göra en helhetsbild på skummaren förmodligen i helgen om jag hinner. Moddningarna består av:

1. Meshmod på pumpen.

2. Kapat bort den del av insuget som hade luftintaget och borrade ett hål för en mycket grövre luftslang (6 mm). Jag stack in den grövre slangen i den borrade hålet, ganska enkelt. Med meshmodden och originalslangen fick inte pumpen tillräckligt med luft. Slangen kostade 19 spänn för 5 meter på ClasOlsson.

2. Kapat nedre delen av skummarväggar med 4 cm på varsin sida.

3. Borrat ett lufthål i skummarkoppen så att den luft som sugs in i skummaren har också någonstans att ta vägen. Detta var nog det dummaste jag sett på en skummare - att den saknar en luftutgång. Jag har testat att täcka för det av mig borrade hålet och skummaren börjar skumma riktigt riktigt dåligt.

4. Filat ned skummarkoppen i mitten för att den skulle gå igenom glasspalterna i filterfacket.

EDIT: 5. Ja just det, höll på att glömma: ingående luft till pumpen filtreras via aktivt kol.

Det var nog de modifikationer som jag gjort på skummaren. Jag tror att bilder kanske säger mer än beskrivningen, men jag orkar inte ta upp skummaren och fota just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För närvarande är det bara två stenar med lite mjukkoraller som huserar i karet. Ingen sand. ;) Känns skönt att allting speglar sig i bottenrutan, snygg effekt IRL. Algerna som jag fick med från affären håller på att vittna bort just nu (bilden är ett par dagar gammal).

post-2642-14468914540425_thumb.jpg

post-2642-14468914540641_thumb.jpg

post-2642-14468914540838_thumb.jpg

post-2642-14468914541034_thumb.jpg

post-2642-14468914541263_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtreringen av akvariet sker endast via skummaren.

Inga filterbollar, inga filtersvampar, inga makaroner, ingen sand, inget aktivt kol, ingen fosfatremover, inga LS-berg. Bara 0,3 ml vodka/dag - det håller rutorna algfria. Jag viftar bort ett osynligt bakterielager från rutorna med algmagneten varannan dag, det matar mina koraller hoppas jag. Och exporterar nitrat/fosfat. Saliferts N03 och PO4 färgar inte ut alls, sedan vad de testvärdena är värda vet jag inte så mycket om.

Jag använde dock FaunaMarins UltraSil vid ett tillfälle när jag trodde jag hade problem med silikater (lite brun beläggning på botten), men slutade med det när jag kom på att "silikatproblemet" uppkom av att jag en dag fyllde på med lite kranvatten pga avdunstningen (dumt, jag vet, men hade bråttom och osmosvattnet var slut). Nu står UltraSil-burken nästan oanvänd. Så gör även en knappt använd Rowaphos dito, den hade jag sedan tidigare, "för säkerhets skull".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka Patrik.

Kul att du nu ska kliva ur plenumet och satsa på sps'er, odla alger är ju ingen utmaning ju, det kan ju alla göra ;) Nu gäller det att ha näringsfattigare vatten än du kört med förut. Lycka till med karet, det kommer säkert bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen tillbaka Patrik.

Kul att du nu ska kliva ur plenumet och satsa på sps'er, odla alger är ju ingen utmaning ju, det kan ju alla göra ;) Nu gäller det att ha näringsfattigare vatten än du kört med förut. Lycka till med karet, det kommer säkert bli bra.

Tack, Jörgen, skönt att vara tillbaka.

Vad gäller näringsfattigare vatten: japp, håller helt med dig, jag satsar på att ha så lite oorganisk löst nitrat/fosfat som möjligt men däremot massa med matpartiklar i vattnet. Dvs. mata mycket med skumma ännu hårdare. Vad tror du om det? Jag såg att du la av med skummaren helt och hållet, det tyckte jag var märkligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kluven till skummaren men nu går den igen för att testa om jag får ut något, jag har ju matat en hel del och det är mest därför. Jag stängde av skummaren när den inte skummade något längre så det är inte så märkligt, all zeolit + vodkan gjode att jag hade en väl fungerande nedbrytning och kvävexport som höll nere näringsnivåerna ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Patrik, kul att du skippat algsoppan :)

Jag tycker du skall dela stenen med skivisarna. Det blir snyggare när de sprider sig då.

Är den grönaktiga skivisen en rodactis el riccordea ?

Hehe, algsoppan har inbringat kanske fyrdubbelt så mycket än vad jag ursprungligen betalade för algerna, så det var väl okej ändå. icon10.gif Men nu är det andra bullar hoppas jag.

Ja, jag funderade på att splittra stenen med skivisar, men hade inte tid än (och hjärtat heller för den delen). Det kanske kommer.

Den gröna har jag ingen aning om - den har polyper som förgrenar sig och är rätt långa. Jag har inget id på den, men den är ganska snarlik den här: http://www.todomarino.com/forum/showthread.php?t=4490

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kluven till skummaren men nu går den igen för att testa om jag får ut något, jag har ju matat en hel del och det är mest därför. Jag stängde av skummaren när den inte skummade något längre så det är inte så märkligt, all zeolit + vodkan gjode att jag hade en väl fungerande nedbrytning och kvävexport som höll nere näringsnivåerna ändå.

Jo, jag funderade på det också en hel del, fast kvävet förefaller vara "the good guy", det är fosfatet som jag oroar mig för.

Jag tänker så här:

zeoliten/biobollar/makaroner (spelar ingen roll vilket substrat man använder för bakterierna) plus kolkälla (socker/vodka) = god nedbrytning av kvävet och fosfat till oorganisk form. Kvävet tar sedan korallerna gärna emot, för det kan vara bristvara, men fosfatet då....? Det blir alltid överskott av fosfat verkar det som.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen - vad gäller fosfatremovers. Jag har läst lite trådar om det från folk som verkar vara kunniga och åsikten är att fosfatremovers är bra under förutsättning att man har så mycket fosfat att fosfatet kan överhuvudtaget hinna transporteras till fosfatremovern och inte tas upp redan i visningskaret. Så mycket fosfat vill jag inte ha dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Man säger nämligen att för att fosfaten att åka till removern så måste alla andra fosfatkonsumenter i huvudkaret vara "nöjda" och inte kunna ta emot mera fosfat.

Det och det faktum att removern tar ju endast oorganisk orthofosfat, medan det finns flera andra, organiska fosfatföreningar som removern inte tar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så var vi igång igen då:ler:

Välkommen tillbaks och till ett bra val av akvarium. Mina fläktar levde som två reaplan - jag fick dom utbytta. Den ena dioden dog också - fått utbytt. Timern gick aldrig - fått utbytt.

Om du ångrar din moddning av skummaren - jag har en extra :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...