Gå till innehåll

RSM low-tech low-bio


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Tackar, Lasse, härligt att vara tillbaka! (Jag följde dock dina framsteg på zoopet)

Tänkte kolla upp med fläktar och led:en, men det faktum att både du och jag hade samma tekniska problem talar en del om kvalitén. Vi få se hur resten av tekniken håller sig.

Vad gäller skummaren - jag hade faktiskt dig i åtanke när jag sågade nederdelen och knipsade bort de flesta taggarna på impellern: tänkte att jag kunde ju alltid köpa Lasses skummaren om allting gick åt skogen. Heh, det krävs förvånansvärt mycket mod för att medveten "förbättra" saker! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mycket varmt välkommen tillbaks, Patrik.

Det har varit lite tomt utan dig här på SVG! Blev själv lite fundersam på vad du haft för dig på sista tiden och vad som hände med skummaren jag sålde till dig? Ser ju nu att du har haft fullt upp och börjat med ett projekt jag kommer att följa med förtjusning!

Gillar nämligen din detaljerade information om hur du går till väga, samt att du och jag verkar ha ett rätt så liknande tänk kring näring osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för det varma välkomnande, Björn, känns som sagt bra att vara tillbaka.

Din skummare är såld vidare, jag har bytt kar och börjat med ett barebottom-tänkandet.

Jag hoppas att jag inte blir alldeles för detaljerad - jag förstår ju själv att det är bilder folk är ute efter, inte långa utlägg! :)

Och nu när även Lasse är tillbaka så kanske man kan på allvar älta och pracka på i det oändliga om ortofosfater och DSB (skämtar bara, Petrol!).icon10.gif

Förresten: någon som har ett förslag på vilka fiskar kan man skaffa till ett kar i min storlek? Gärna fiskar som är fredliga men glupska och bajsar mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla, en sak bara, Lasse och patrik! börja inte tävla nu bara om vem som kan skriva längst inlägg, jag orkar inte med mer debatter om kemi etc utan vill ha info av dig om vad du gör och hur karet utvecklas samt bilder.

Förstår du vad han menar Patrik? :smiley3:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla, en sak bara, Lasse och patrik! börja inte tävla nu bara om vem som kan skriva längst inlägg, jag orkar inte med mer debatter om kemi etc utan vill ha info av dig om vad du gör och hur karet utvecklas samt bilder.

Så länge du eller någon annan inte säger emot dem så håller de sig till korta koncisa inlägg. Det är när de får mothugg det kommer igång. Vi som faktiskt tror att vi har något att lära av de långa debatterna säger gärna emot om vi ser en schans :)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla, en sak bara, Lasse och patrik! börja inte tävla nu bara om vem som kan skriva längst inlägg, jag orkar inte med mer debatter om kemi etc utan vill ha info av dig om vad du gör och hur karet utvecklas samt bilder.

Har ingen aning om vad du menar, Jörgen... det är förmodligen vodkaångorna och ammoniumet i zeoliten som förvirrar icon10.gificon10.gif Och förresten - allting är Lasses fel ändå! Skojar bara, är själv lite trött på långa inlägg, skall försöka hålla mig kort och rakt på sak, med bilder och allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du startat ett "riktigt" saltkar =-)

Säg till om du vill ha lite fraggar, så kan jag nog ordna någonting.

Tackar tackar, Mattias, jag själv funderar just nu att avyttra mina skivisar snart och börja fylla på med stenkoraller. Kan kanske bli lite svårt med fraggbyte när jag nu bor i Sthlm och du i U-a, men går nog att fixa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du eller någon annan inte säger emot dem så håller de sig till korta koncisa inlägg. Det är när de får mothugg det kommer igång. Vi som faktiskt tror att vi har något att lära av de långa debatterna säger gärna emot om vi ser en schans :)

MVH

Magnus

Så sant, Magnus.

Förresten: någon som vet om fisk och skaldjur för vår konsumtion även i Sverige blöttläggs/tvättas i oorganiska fosfater för att behålla färgen och "färskheten"? Det är tydligen standard i USA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För närvarande är det bara två stenar med lite mjukkoraller som huserar i karet. Ingen sand. ;) Känns skönt att allting speglar sig i bottenrutan, snygg effekt IRL. Algerna som jag fick med från affären håller på att vittna bort just nu (bilden är ett par dagar gammal).

Snygga stenar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen - vad gäller fosfatremovers. Jag har läst lite trådar om det från folk som verkar vara kunniga och åsikten är att fosfatremovers är bra under förutsättning att man har så mycket fosfat att fosfatet kan överhuvudtaget hinna transporteras till fosfatremovern och inte tas upp redan i visningskaret. Så mycket fosfat vill jag inte ha dock.

Så är de inte patrik. Fosfatremovers, järnhydroxid, funkar oavsett fosfatnivå i akvariet. Vid mkt höga värden kan du behöva byta media oftare i början, men sen när du landat på en stadigt låg nivå, under 0.04, då kan de räcka i flera månader.

Rowaphos är mkt, mkt effektivt, fungerar verkligen!

Har du fosfat, kör på detta..de är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge du eller någon annan inte säger emot dem så håller de sig till korta koncisa inlägg. Det är när de får mothugg det kommer igång. Vi som faktiskt tror att vi har något att lära av de långa debatterna säger gärna emot om vi ser en schans :)

MVH

Magnus

"De är givet..."

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till patrik!

Tackar tackar!!

Så är de inte patrik. Fosfatremovers, järnhydroxid, funkar oavsett fosfatnivå i akvariet.

Jag håller inte helt med, Jonas. :)

Utan att vara kemist eller biolog själv, har jag läst mycket kunnigt folk skriva att vid mycket låga fosfatnivåer i karet tas varenda liten gnutta av fosfatöverskottet direkt upp av konkurrenterna till removern (bakterier på akvariets rutor i visningskaret, koraller), vilket gör det svårt för fosfatet att "ostört" åka hela vägen till platsen där man placerat removern. Samma sak med ammonium och zeoliten. Det är först när alla andra näringskonsumenter är nöjda och inte kan ta emot mera som fosfatremovern kan få en chans. Har man så mycket fosfat att det t ex ger utslag på Saliferts test så funkar nog removern rätt bra om man lägger det i i karet. Men du har ändå rätt i slutändan - det är väldigt svårt att uppnå sådana låga nivåer av oorganisk fosfat i akvariet att det renderar removern värdelös.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid mkt höga värden kan du behöva byta media oftare i början, men sen när du landat på en stadigt låg nivå, under 0.04, då kan de räcka i flera månader.

Rowaphos fungerar verkligen, det vet jag också.

Dock vill jag slå på stora trumman när du säger fosfatnivåer under 0.04!

Av det jag har läst (kommer inte ihåg var) bland flera källor så är det direkt riskabelt att ha så låga nivåer som under 0.04. Varför finns annars produkter som den här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, att en viss produkt finns innebär inte att det finns riktig substans bakom för att motivera produkten - vissa saker kan mycket väl rida på myter och halvsanningar.

Tar man då sin förnuft till fånga och tänker efter: skulle en låg fosfatnivå vara skadlig skulle inte sps:er i naturen existera överhuvudtaget, där fosfatnivåer är lååångt under 0,04 ppm.

Skulle jag få spekulera lite så tror jag att produkten är framtagen för människor som inte har stenkoll på sina värden och kanske inte har kunskapen heller. Lite lagom idiotsäkert så där, kanske framförallt för att inte bli stämda av folk som hivar i ett par kg av produkten och drar ner fosfaten tillfälligt väldigt kraftigt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn, att en viss produkt finns innebär inte att det finns riktig substans bakom för att motivera produkten - vissa saker kan mycket väl rida på myter och halvsanningar.

Du tänkte likt hur en hel industri kunde växa fram pga att någon påstod att en vissa batterityp kunde ha en "minneseffekt"? :ler:

Tar man då sin förnuft till fånga och tänker efter: skulle en låg fosfatnivå vara skadlig skulle inte sps:er i naturen existera överhuvudtaget, där fosfatnivåer är lååångt under 0,04 ppm.

Visst, men samtidigt har jag svårt att se varför det skulle vara absolut dead-zero med fosfat på reven... Men visst, vi säger väl så.

Däremot skulle jag så hemsk gärna vilja påvisa just bortom denna produkt att flertalet mångåriga fantaster påvisat just risker med alldeles för låg fosfatnivå. Synd jag inte har lika stor koll på mina källor som vissa andra. :smiley24:

Skulle jag få spekulera lite så tror jag att produkten är framtagen för människor som inte har stenkoll på sina värden och kanske inte har kunskapen heller. Lite lagom idiotsäkert så där, kanske framförallt för att inte bli stämda av folk som hivar i ett par kg av produkten och drar ner fosfaten tillfälligt väldigt kraftigt. :)

Låter lite märkligt också... Varför skulle det få kunna gå jättesnabbt ner till 0.04 men inte lägre än så? Nae du, det går jag inte på. :ler:

Tror jag ska kolla vidare kring detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

samtidigt har jag svårt att se varför det skulle vara absolut dead-zero med fosfat på reven...

Björn, man får först och främst hålla isär löst organisk fosfat (DOP, dissolved organic phospate) och oorganisk fosfat (som brukar betecknas Pi ) Oorganisk fosfat är akut bristvara och DOP är någon mer tillgängligt, men fortfarande begränsande, i oligotropiska områden. Det vi mäter i akvariet är endast Pi, hur mycket DOP vi har kräver avancerad utrustning.

På frågan varför fosfatet är en absolut bristvara i oligotropiska områden råder det delade meningar om. Vissa hävdar att det är enbart tack vare stor konsumtion, sedimentsug, alger, betare m.m., andra menar att det är pga av de stora vattenvolymen och ständiga "vattenbyten". Själv vet jag inte riktigt vad/vem jag skall tro på i frågan om "varför". Men "att" det är så är ett välundersökt och ostridigt faktum.

Däremot skulle jag så hemsk gärna vilja påvisa just bortom denna produkt att flertalet mångåriga fantaster påvisat just risker med alldeles för låg fosfatnivå.

Risker med för låg fosfatnivå för vad? Makroalger? mjukkoraller? stenkoraller? Makroalger behöver oorganisk fosfat, det gör förmodligen mjukisar också i viss utsträckning, medan sps:s sägs behöva främst organisk fosfat (och organisk nitrat).

Jag tror - OBS! vet inte än erfarenhetsmässigt - att det mycket väl går att driva en burk med mycket låg Pi om man samtidigt ser till att det är massa organiska partiklar/löst organiskt kväve och fosfat. Det är det jag bygger min burk på: så lite oorganik (såväl N som Pi) som möjligt (genom vodka och skummaren), men samtidigt mycket DON, DOM, DOC och POM (genom maten). Det skall m a o krylla av förkortningar i burken! icon10.gif

Låter lite märkligt också... Varför skulle det få kunna gå jättesnabbt ner till 0.04 men inte lägre än så? Nae du, det går jag inte på. :ler:

Men vänta nu, det är inte jag som övertygar dig, utan tillverkaren. Jag säger inte att jag tror på produkten och att den gör vad den gör, jag har ingen erfarenhet av denna removern. Man kan inte bara ta deras påståendet 0,04 ppm och tro att den verkligen håller, först måste man verkligen fastställa att removern verkligen tar bort fosfat till exakt 0,04ppm, innan man går vidare och kollar hur detta sker. Jag kan dock tänka mig att removern kanske är redan lite mättad från fabriken för att ta bort lite av effektiviteten, ingen aning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Överdoserade Saliferts Flatworm Exit igår med följden att nästan det mesta av det lägre livet utraderades. En chromis kommer säkerligen att dö. En snäcka är död än så länge, resten 9 st är mkt kraftigt påverkade och det är ovisst om de klarar sig, korallerna är helt ihopdragna, vattnet var fullt med lik av olka pods och bristleworms. Hade en förökande population av snygga småsnäckor, allting är åt h-e. Har ingen annan än mig själv att skylla, hade för mig att det bara är döda flatmaskarnas kroppsvätskor som var farliga, inte medlet i sig, men det visade sig vara ett fatalt misstag. Här dividerar jag med Lasse m.fl. om några fosforatomer hit och dit, och i nästa stund häller i en dubbeldos av ett kemiskt preparat. Dum och vårdslös idiot som inte tänker efter före. Hur kan ett medel påverka bara en mask utan att påverka resten... får en klump i halsen så fort jag tänker på det hela

Idag måste försöka fortsätta filtrera vattnet genom aktivt kol.

Kan kanske vara bra som ett skräckexempel: följd tillverkarens instruktioner mycket noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är ju knappast den första som dödat tanken med det medlet... Tråkigt att höra iaf!

Vaa?? Har det hänt folk förut??

Laggeman: tack för stödet, jag är riktigt ledsen just nu, vi få se, måste behandla karet ändå och försöka underlätta för de överlevande så gott jag kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...