Gå till innehåll

RSM low-tech low-bio


PatriksS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar, Bjarne! :)

Mina sps:er lider av bristen på ljusintensitet, de blir bruna på ovansidan och ljusa på undersidan. Den acro som saknas är avyttrad, för resterande sps:er funderar jag på att antingen skaffa en MH-belysning eller hålla bara LPS (+ ev. mjukisar). Två gånger 54 watt kompaktljusrör - med en gemensam reflektor - och karets djup på 50 cm - är tyvärr för lite. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det är ljuset?

Jag har hållt acros under lite ljus en tid tid, det som hänt för mig är att tillväxten varit dålig, men i övrigt har de sett ut att må bra.

Just nu kör jag bara 4x80 watt i mitt 770 liters som är 60 cm högt, och acrofraggarna som står långt ner i karet verkar stortrivas ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker, men ganska. De mår inte dåligt, utan bara det att de är bruna på ovansidan och ljusa på undersidan. Mera zoox för att kompensera den svagare ljusnivån tror jag. Montipororna verkar i vart fall växa. Vattenkvalitén tycks annars vara bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig: fosfaten är noll och har varit det länge, men jag testar i och för sig bara med Salifert. Vattenflödet är också ganska starkt där nere. Nitraten visar också noll, och går upp endast när/om jag doserar KNO3 lite då och då. Då åker nitraten upp till cirka 2 - 5 ppm NO3 med Salifert. Ca, Kh och Mg ligger också där de skall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte helt säker, men ganska. De mår inte dåligt, utan bara det att de är bruna på ovansidan och ljusa på undersidan. Mera zoox för att kompensera den svagare ljusnivån tror jag. Montipororna verkar i vart fall växa. Vattenkvalitén tycks annars vara bra.

Varför inte testa att placera dom på en hylla eller nått uppe vid ytan och se om det gör skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte testa att placera dom på en hylla eller nått uppe vid ytan och se om det gör skillnad?

Jo, tanken har slagit mig med, men sedan är det den där WAF-faktorn man måste beakta, och den gör sig gällande ganska starkt i det här fallet. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag förstår faktiskt att det kan upplevas så, Jörgen, och jag håller med dig helt och hållet, det är bara det att det är också andra utgifter än bara till min hobby, därför tar utvecklingen tid. Jag har inte heller aquascapat något, utan ställt djuren mht flödes- och ljusbehov. Din konstruktiva kritik (och addos tidigare förslag till placeringen) faller dock i god jord, tro inte annat, jag tänker åtgärda helhetsintrycket så småningom: dvs. när jag väl ser att alla trivs i mitt kar och mår bra. Något som acrosarna inte gör för tillfället, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag förstår faktiskt att det kan upplevas så, Jörgen, och jag håller med dig helt och hållet, det är bara det att det är också andra utgifter än bara till min hobby, därför tar utvecklingen tid. Jag har inte heller aquascapat något, utan ställt djuren mht flödes- och ljusbehov. Din konstruktiva kritik (och addos tidigare förslag till placeringen) faller dock i god jord, tro inte annat, jag tänker åtgärda helhetsintrycket så småningom: dvs. när jag väl ser att alla trivs i mitt kar och mår bra. Något som acrosarna inte gör för tillfället, tyvärr.

Jag håller nog med Jörgen med det kan nog se bra ut senare om/när korallerna vuxit till sig. Det finns även något som heter dumsnål. Om du hade haft billig begagnad sten så hade din dyra acropora fått betydligt mer ljus och antagligen levt idag om den varit placerad vid ytan. Lägg där till ökad filterkapacitet hos levande sten och ett mer naturligt rev (smaksak förstås) där fler koraller får plats att växa och en större microfauna så lovar jag dig att 15 kg LS för runt 50kr/kg inte blir dyrt i längden. Du måste skaffa mer ljus men det har du nog insett nu. Tycker även du ska ta det lugnt med din vodkadosering som du tydligen gick upp till 2ml/100L på kort tid (inte minst med tanke på att du inte har någon levande sten och sand).

Bara tips i all välmening som jag hoppas att du inte retar upp dig på.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis köpt ett RMS eftersom mitt förra kar läckte.

Jag märker att skummaren som patrick skriver inte skummar som den borde och har tänkt att gör de ändringa du gjort men vad är meshmod och var kan jag läsa om det??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen: jag håller med dig, men bara delvis. Att skaffa massa LS är inte dumsnål, det är bara dumt. Jag tror inte på filtreringskapaciteten för fosfaten hos LS:n nämligen, och vill inte bygga berg heller. Det skall enligt min uppfattning vara korallberg, ej stenberg. Jag har svårt att tänka mig att acroporerna skulle ha färgat ut betydligt bättre med en höjdskillnad på 20-30 cm, betydelsen är nog marginell. Folk ställer 400-wattare ibland för att få till den rätta intensiteten. Det är alltså ljusintensiteten som jag söker just nu. Vad jag avsåg med att jag hade andra utgifter än hobbyn är det belysningsalternativ jag kikar på just nu kostar ca 5000kr, pengar som jag för tillfället inte har. :/

Mikrofaunan bryr jag mig inte så mycket om, då de flesta sps:er och de övriga korallerna jag har inte behöver matas.

Vad gäller vodkan håller jag däremot inte med: efter att ha gått upp i doseringen börjar färgerna framträda mycket tydligare. Risken för överdosering är enligt min uppfattning mkt större i ett sandkar med LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att tänka mig att acroporerna skulle ha färgat ut betydligt bättre med en höjdskillnad på 20-30 cm, betydelsen är nog marginell.

Tänker dra en vild gissning och säga att du inte har provat att sätta två identiska koraller på olika höjd i karet... kanske något du borde prova(eller leta upp massa forskningsartiklar som visar ljusminskningen genom vatten och sen göra det)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...