Gå till innehåll

köpa uvc - lagom till mitt 325 liters kar och hur man kopplar det för bäst effekt.


svedalaciklid

Rekommenderade inlägg

mitt tips! Ha en stor pump med bra tryck i!!!!!! UVC ska arbeta som skydd vid behov och därför ska du inte ha den på hela tiden!!! Men vid de tillfälen den ska vara igång, då ska du ha stort vattenflöde igenom den!!!!! Men det är bara mitt tips!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket UV som man behöver är både lite beroende på flödet, på vad man skall ha för fiskar, samt hur effektivt UVt är (kontaktyta och sånt).

Jag skulle ha köpt ett Deltec 20w, eller kanske ett 39w om jag skall ha känsliga fiskar.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltecs 20wattare ska ha 1000liter/tim. Bör även vara lagom till ett 325liters kar.

Pumpen i botten, oftast rekomenderar man ju att ha insug nära fiskars sovplatser. Var du har utlopp spelar mindre roll. Sen tror jag inte man behöver det på dygnet runt, utan kör det när du har satt i ny fisk eller gjort stora förändringar i karet. Dvs när det finns risk att fisken kan bli stressad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt råd är att ha en överdimensionerad UV och en underdimensionerad pump.

Man ska absolut inte ha större genomströmning än tillverkarna rekommenderar. UV't behöver en viss verkningstid för att effektivt döda parasiterna. Kör man igenom vattnet snabbare så sjunker effektiviteten. Alltså en pump som pumpar mindre än rekommenderat max flöde.

Sen när det gäller storleken på UV så tycker jag att man gärna kan överdimensionera. I ett akvarium utan sand och räcker det att vattnet passerar genom UV't ett par gånger per dag för att uppnå en nära 100% "kill rate"... alltså döda alla parasiter. Har man däremot sand och en massa sten så kommer inte allt vatten lika naturligt passera genom UV't. Detta får man då kompensera med ett större UV som klarar av en större genomströmning.

Finns ingen fara med för kraftigt UV. Har man bara råd så ta gärna en storlek större UV än vad som rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med drakfisken i det som sägs. Går inte överdimensionera UV. Jag beräknar att ha 2x39w + 20w till mitt 1400L och även det känns lite i underkant. Hade gärna sett att jag kunde använda ännu ett till 39w eller 2 till för att få än bättre UVkapacitet i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...