Gå till innehåll

ZEOspur2 - officiell tråd


ramq

Rekommenderade inlägg

Tänkte försöka starta upp en tråd för att dels delge mina egna äventyr, men också få in feedback från er andra. Själv har jag precis beställt, så än har jag inget att komma med. Ska först försöka dokumentera upp korallerna för att om några veckor försöka få fram några jämförelsebilder.

Så, ni som kör ZEOspur - bidra gärna med lite före & efter bilder och era egna erfarenheter kring detta!

Självklart får ni chatta på bäst ni vill här också, men håll er gärna till topic... Någon Zeolith är inte inkluderad. :ler:

KorallenZEOspur2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

När jag köpte mitt så fick jag en annan variant utav BioTedMarin

Fattade att det finns två olika varianter var av den senare jag testar nu med

index.php?rex_resize=450w__zeospur22.jpg

250ml bästföre 2009-10 så den lär nog räcka ett tag ;)

Har bara doserat 1 gång men på Torsdag är det för dos 2

kör med detta var 8:e dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq dina pryttlar är på väg. ZEOspur2 skulle jag råda dig att halvera dos vid första dosering. Iakta ditt akvarium noga. Efter ca 10 dagar så dosera igen. Ca 24 timmar efter den doseringen borde du ha märkbara resultat. Inte fullt resultat men märkbara.

Din Stylopocciglow fungerar bäst om du doserar 10 dagar i sträck och sedan gör uppehåll i 3 veckor för att sedan dosera igen. Den här produkten tar en lång tid att få ut full effekt av och det är inget man ser några snabba förändringar av. Men när det väl har vunnit effekt är det som pocilloporinet glöder.

Båda produkterna fungerar bäst vid låga näringsnivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att försöka få ner nitratnivåerna, så vi får se hur snabbt det går. Eventuellt får jag väl fega ur och även ta till kolkälla.

Stylopocciglow förstår jag att det kommer att ta längre tid, så den får jag lov att ha lite mer tålamod med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja med dom där bilderna kan vi ju enkelt bevisa en sak - det blir en märkbar skillnad på mycket kort tid. Som sagt, jag räknar att Teddan hinner skicka upp medlet under veckan här så jag ska ta mig ett försiktigt prov under helgen.

Man borde alltså räkna med att det kommer att bli en förändring inom 48h om det över huvud taget blev en träff. Annars får man väl prova ett nytt skott efter 8 dagar igen med lite ökad dos...

Kan inte sånt här vara rätt så beroendeframkallande? Jag menar, någon tänker säkert "men om jag bara tar liiiite till så kanske det blir ännu bättre?"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kikar på Wrangs bilder ser man ju en klar blekning i bild två. Är det verkligen detta reusltat man vill ha? Jag har själv inte satt mig in i vad som verkligen ska hända med korallerna, men jag tycker helt klart att bild 1 ser ut att vara en välmående korall med fin färg, bild 2 ser inte lika tilltalande ut för mig. Jag har som sagt inte sett det i verkligeheten men är det verkligen så mycket finare med bleka koraller? Ger det mer mer effekt, eller vad gör det så speciellt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vilken av bilderna som gör korallen mest rättvisa om man skulle jämföra dom med orginalkorallen som en gång plockades upp från revet. Är det inte så att den förmodligen varit ljusaren än på bild 1, men under tiden i våra akvarium lagt på sig flera lager Zooxantheller och tilllika blivit brunare pga av högre näringsnivåer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är vilken av bilderna som gör korallen mest rättvisa om man skulle jämföra dom med orginalkorallen som en gång plockades upp från revet. Är det inte så att den förmodligen varit ljusaren än på bild 1, men under tiden i våra akvarium lagt på sig flera lager Zooxantheller och tilllika blivit brunare pga av högre näringsnivåer?

Om man kör låga näringsnivåer så bör ju inte detta inträffa egentligen så då undrar man ju lite vad zeoshur är syftet med än att minska ner zooxantellerna för att tillfredställa sitt eget öga med att få fram vävnadsfärgerna mer. Problemet är ju att ingen av oss har sett denna acroporas kusiner ute i det vilda så hur ser den ut där? bild 1 eller bild 2 eller ett mellanting? är det så att den ser ut som på bild 2 så kommer jag att ändra min negativa syn på detta medel det lovar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet borde inte vara annat än att med snabba medel uppnå samma resultat du kan få av andra metoder, för att blidka ögat. Men jag tror inte att man kan säga att det alltid är onaturliga färger som vissa koraller visar när de har mindre Zooxantheller, snarare naturliga.

Sen kan man väl diskutera om det känns rätt att hälla nåt i karet som gör att Zooxantheller minskar, (Magnus va ju inne på Kopparsyra)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syftet borde inte vara annat än att med snabba medel uppnå samma resultat du kan få av andra metoder, för att blidka ögat. Men jag tror inte att man kan säga att det alltid är onaturliga färger som vissa koraller visar när de har mindre Zooxantheller, snarare naturliga.

Sen kan man väl diskutera om det känns rätt att hälla nåt i karet som gör att Zooxantheller minskar, (Magnus va ju inne på Kopparsyra)

Där har du nog rätt Robban - den andra bilden ser mer ut som korallen borde se ut i naturen men är kopparsyra verkligen den rätta vägen... Först och främst bör man kanske pröva annat ljus och lite lägre näringsnivåer - de brukar ge samma resultat med den Acropora arten enligt min erfarenhet. Sist kanske man kan "toppa", väldigt försiktigt med Zeospur om man har den läggningen...

Själv prövade jag några gånger när produkten precis kommit ut men slutade när ryktena om dess innehåll spreds ut! Dessutom gav den ursprungliga formulan stora effekter på LPS (de drog ihop sig) vilket också bidrog till att jag slutade använda produkten.

Kanske är produkten utvecklad och fungerar bättre i dag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej ingen alls eller så kollade jag på fel koraller såg det först efter några dagar

2007-10-10

[attach]17385[/attach]

2007-10-14

[attach]17386[/attach]

du använder lite andra KZ-tillsatser oxå va? eller kan du direkt härleda förändringen till zeospur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som säger att man ska ha detta medel som en genväg så håller jag inte med. Om man läser rekomendationerna i ZEOvit så ska man köra detta medel när man fått ner alla näringvärden och redan fått bra färger. Då ska man köra detta för att få fram det lilla sista.

Jag har inga problem med de lpsér som jag har i karet när jag kör med detta. Har för mig att det är en uppdaterad version som finns nu.

Magnus vist kan man fråga sig om kopparsyra är den rätta vägen. Jag kan inte mycket om vattenkemi och sådant. Men om det nu är just kopparsyra i detta medel så måste jag säga JA det är en bra väg ett gå. Det funkar ju klock rent. :) Det funnkar helt änkelt varför vet jag inte men så är det bara :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som säger att man ska ha detta medel som en genväg så håller jag inte med. Om man läser rekomendationerna i ZEOvit så ska man köra detta medel när man fått ner alla näringvärden och redan fått bra färger. Då ska man köra detta för att få fram det lilla sista.

Jag har inga problem med de lpsér som jag har i karet när jag kör med detta. Har för mig att det är en uppdaterad version som finns nu.

Magnus vist kan man fråga sig om kopparsyra är den rätta vägen. Jag kan inte mycket om vattenkemi och sådant. Men om det nu är just kopparsyra i detta medel så måste jag säga JA det är en bra väg ett gå. Det funkar ju klock rent. :) Det funnkar helt änkelt varför vet jag inte men så är det bara :)

du har helt rätt här robin,och läser man manualen ska det användas med fösiktighet, detta poängteras flera gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som säger att man ska ha detta medel som en genväg så håller jag inte med. Om man läser rekomendationerna i ZEOvit så ska man köra detta medel när man fått ner alla näringvärden och redan fått bra färger. Då ska man köra detta för att få fram det lilla sista.

Jag har inga problem med de lpsér som jag har i karet när jag kör med detta. Har för mig att det är en uppdaterad version som finns nu.

Magnus vist kan man fråga sig om kopparsyra är den rätta vägen. Jag kan inte mycket om vattenkemi och sådant. Men om det nu är just kopparsyra i detta medel så måste jag säga JA det är en bra väg ett gå. Det funkar ju klock rent. :) Det funnkar helt änkelt varför vet jag inte men så är det bara :)

Tja, kan bara konstatera att I DETTA fall (Wrangs burk) blev det lite av en "genväg"... Inget fel i det - allt som fungerar är väl OK? Jag är själv en "testare" som inte kan låta bli att pröva!

I övrigt är vi väl alla rörande överens om att det är bäst att följa manualen! Men man är väl inte mer än människa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, kan bara konstatera att I DETTA fall (Wrangs burk) blev det lite av en "genväg"... Inget fel i det - allt som fungerar är väl OK? Jag är själv en "testare" som inte kan låta bli att pröva!

I övrigt är vi väl alla rörande överens om att det är bäst att följa manualen! Men man är väl inte mer än människa...

Ja jag är en testare oxså så någon genväg ser jag det ej utan en test

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ramq dina pryttlar är på väg. ZEOspur2 skulle jag råda dig att halvera dos vid första dosering. Iakta ditt akvarium noga. Efter ca 10 dagar så dosera igen. Ca 24 timmar efter den doseringen borde du ha märkbara resultat. Inte fullt resultat men märkbara.

Din Stylopocciglow fungerar bäst om du doserar 10 dagar i sträck och sedan gör uppehåll i 3 veckor för att sedan dosera igen. Den här produkten tar en lång tid att få ut full effekt av och det är inget man ser några snabba förändringar av. Men när det väl har vunnit effekt är det som pocilloporinet glöder.

Båda produkterna fungerar bäst vid låga näringsnivåer.

Okey Ted jag ska vara open minded nu. Om man startar med halva mängden så ger det effekt till en viss del, jag har läst i en zeovitmanual att inget händer om man inte doserar rätt mängd så det var viktigt att veta vattenvolymen annars så händer det inget. Du säger att man också ska ha järnkoll på karet efter doseringen, vad ska man göra om det börjar gå åt pipan? aktivt kol? byta 50-100% vatten, be till högre makter (Mr Pohl):ler: Jag har en korall som inte är speciellt snygg, mycket brun men den har suttit lite mörkt, jag har nu dock fixat lite mer ljus och ska se om den färgar om igen och blir som den var när jag hade 400W MH över den, Denna korall skulle annars kunna vara en orsak för zeospurexperiment,. Detta kan jag göra sen när fraggburken är igång. Hur länge tar det innan korallerna mörknar igen efter stoppad dosering?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svarade igentligen på den andra ZeoSpur-tråden, men jag lägger inlägget här ändå.

Jag vill bara höja ett varningens finger, ZeoSpur skall bara användas vid riktigt låga näringshalter och i ZeoVit-kar, bara för att det fungerar en gång innebär det inte att det är okay att kontinuerligt användas.

Det är helt riktigt att framgången med ZeoVit är bakteriematen, koraller som inte får bakteriematen skulle svälta vid så låga näringshalter som det kan vara i ett ZeoVit-kar.

Vad är skillnaden för korallen mellan ett ZeoVit-kar och ett mer konventionellt kar? Jo i ett konventionellt kar tar korallen upp näringen från vattnet via zooxanthellerna i större utsträckning, medan ZeoVit-korallerna fångar bakterierna med polyperna som redan har tagit upp näringen. Tar man då bort en del av zooxanthellerna så innebär det att korallen får mindre näring och kan börja och svälta.

Om man nu trots allt vill dosera ZeoSpur så ska man hålla sig till ZeoVit-manualen och inte köra lite på fri hand. Jag skulle vilja likna det med folk som tvångsbantas med hjälp av att tarmen kortas, skillnaden är att varje gång ZeoSpur doseras så håller du skalpellen i din hand. Alternativ mat som korallen kan fånga med polyperna skulle jag också tillsätta för att korallen skall få samma näringsupptag. Jag vill också tillägga att det inte är så många som använder ZeoSpur i ZoeVit-karen för riskens skull.

/Janne

PS Mitt kar är helt bedrövligt, men jag har en ganska fin damm. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey Ted jag ska vara open minded nu. Om man startar med halva mängden så ger det effekt till en viss del, jag har läst i en zeovitmanual att inget händer om man inte doserar rätt mängd så det var viktigt att veta vattenvolymen annars så händer det inget. Du säger att man också ska ha järnkoll på karet efter doseringen, vad ska man göra om det börjar gå åt pipan? aktivt kol? byta 50-100% vatten, be till högre makter (Mr Pohl):ler: Jag har en korall som inte är speciellt snygg, mycket brun men den har suttit lite mörkt, jag har nu dock fixat lite mer ljus och ska se om den färgar om igen och blir som den var när jag hade 400W MH över den, Denna korall skulle annars kunna vara en orsak för zeospurexperiment,. Detta kan jag göra sen när fraggburken är igång. Hur länge tar det innan korallerna mörknar igen efter stoppad dosering?

Jörgen var har du läst det? kollade nyss igen i ZEOvit guiden och där står det inget om att det inte händer något om man inte har rätt dos.

Mina erfarenheter är mer så här. OBS mina. Har du för liten dos så händer det vist något men effekten blir inte lika stor + att den inte håller i sig så länge. Därför börja med halva dosen kolla på karet och se vad som händer och hur länge det håller i sig. Så som jag doserar nu så håller sig inte mitt hela tiden tills nästa dosering utan mina koraller blir "normala" igen.

Ted rätta mig gärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...