Gå till innehåll

en magnets påverkan på vattnet?


Hultis

Rekommenderade inlägg

det är så att jag fick ta ur min algmagnet idag då den hade totalt pressats sönder av magneterna som sitter inuti, dom hade vittrat sönder helt och hållet och vatten har läckt in under en tid misstänkter jag. kan alla dom metallerna som finns i magneten gynna alger? för jag har börjat fått tillväxt av gröna skit alger sedan en tid tillbaka så jag undrar om det kan finnas nåt samband där..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

följd fråga: kan det hälpa att filtrera med kol för att ev ta bort lite metaller ur vattnet?

Egentligen tror jag inte detta är så skadligt..har hänt mej en gång också de där...men jag skulle köra med kol ett tag för säkerhets skull. Frågan är om du inte skall köra lite med ultralife också..de binder oorganiskt material som därmed kan skummas ut....exakt vad som binds o hur de exakt funkar står inte att läsa...men om inte annat så har det en bevisat positiv effekt på reduktion av näringsämnena, vilket kanske löser ditt algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är så att jag fick ta ur min algmagnet idag då den hade totalt pressats sönder av magneterna som sitter inuti, dom hade vittrat sönder helt och hållet och vatten har läckt in under en tid misstänkter jag. kan alla dom metallerna som finns i magneten gynna alger? för jag har börjat fått tillväxt av gröna skit alger sedan en tid tillbaka så jag undrar om det kan finnas nåt samband där..?

Järn är ett kännt mikrogödningsämne i sötvatten och anses där gynna alger som toffsalger.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, Fe och/eller PO4 anses vara begränsade i oligotropiska förhållanden i oceanen, medan nitrat verkar vara mest begränsande i kustnära, eutropiska och "övergödda" områden (hittade en hyfsad artikel om det).

I ett normalskitigt akvarie är kvävet och fosfatet aldrig riktigt begränsande på samma sätt, och då blir sannolikt järn begränsande istället. Nu pratar jag om vanliga kar, gärna med bottensubstrat och/eller en hel el LS, och som inte skummas hårt och inte använder zeovit/vodka/ultralith.

Kort svar: måste motvilligt hålla med Lasse. (Att vi inte kan vara oense åtminstone för en gångs skull!!) :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järn är ju inte så farlig egentligen, järn göder alger men lite järn stärker färgerna speciellt på gröna koraller också, som allt annat så är för mycket av något också lika dåligt som för lite.

MYCKET järn däremot är skadligt för de flesta djur (vad jag förstått) inklusiva fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja hur som helst är det ingen vacker syn längre.. det tråkigaste är ju att man inte har en magnet så man kan hålla rutorna rena + att det växer betydligt fortare på rutorna nu oxå :(

att det skulle vara förhöjda järn nivåer i karet tvivlar jag inte på då mina gröna sps:er är RIKTIGT gröna nu, mer än vanligt.. speciellt en staghorn och en annan som har börjat fått tillbaka sina vanliga färg för den var lite dassig innan.

men jag kan inte hitta en svensk webshop som har algmagneter som klarar 12mm rutor? eller så är jag blind. hittar bara för 10mm. nån som kanske vill skicka en länk via PM??? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen är jag inte speciellt oroad för högre nivåer av järn - det är oftast tvärtom en järnbrist i akvarierna. Problemet kan vara om du får en högre algtillväxt och inte har betare nog. Annars - om du har betare - är det ju bara bra för näringsnivån sjunker i karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja hur som helst är det ingen vacker syn längre.. det tråkigaste är ju att man inte har en magnet så man kan hålla rutorna rena + att det växer betydligt fortare på rutorna nu oxå :(

att det skulle vara förhöjda järn nivåer i karet tvivlar jag inte på då mina gröna sps:er är RIKTIGT gröna nu, mer än vanligt.. speciellt en staghorn och en annan som har börjat fått tillbaka sina vanliga färg för den var lite dassig innan.

men jag kan inte hitta en svensk webshop som har algmagneter som klarar 12mm rutor? eller så är jag blind. hittar bara för 10mm. nån som kanske vill skicka en länk via PM??? :)

Jag köpte en algmagnet på djuraffären i säffle, funkar fint till 10 mm iallafall :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järn är en utav de mindre giftiga metallerna. Men magneter brukar sällan bestå utav rent järn. Många magneter innehåller krom och ibland innehller de metaller vars namn jag inte kan uttala. Jag är inte så insatt in magnetlegeringar... men jag skulle bli ganska förvånad om inte akvarie-alg-magnet-tillverkarna undvek legeringar med en direkt giftverkan på akvariedjur. Helt ovetande kan de ju inte vara om vad deras algmagneter används till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig våga lita på att tillverkarna av akvarie magneter har full koll på vad som verkligen finns i magneten. Skulle inte bli förvånad om de tillverkas i lågkostnads länder där kunskapen och intresset för varor och miljö får stå tillbaka till förmån för arbete och mat.

Det finns alltid anledningen att inte placera något i akvariet som absolut inte måste vara där hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...