Gå till innehåll

Beslutat mig för att lägga ned mitt 1400L inbyggda akvarium :(


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Har under det senaste året brottats med olika bekymmer. Det första som drabbade mig just efter jag startat igång mitt saltvattensakvarium var att den jag skulle dela min lägenhet med lämnade de planerna och flyttade till Luleå. (betydligt dyrare bo i en fin lägenhet själv än att dela allt med någon). Den andra delen var att jag blev nedsatt på halvtid och förlorade en hel del i inkomst.

Men jag försökte iaf att styra upp akvariet och körde på och höll tummarna.

Nu känner jag dock att mitt akvarie inte är hållbart i längden. Man kan säga att jag gapade för stort och ambitiöst. Hade jag haft obegränsat med pengar, tid och hjälp hade det kanske varit annars, men nu är inte fallet så.

Därav kom nu beslutet att jag ska lägga ned mitt stora akvarie.

Och detta har inte något med att jag fått prick och 5 fiskar, eller det är något annat fel på akvariet, utan att jag inser nu att jag inte HINNER med akvariet och har råd med det i dagsläget.

Om jag avyttrar mitt stora akvarie, då får jag ett helt rum tillgängligt och kan ta en inneboende. Jag har även möjlighet att sälja lägenheten betydligt enklare (som det kanske är på g för mig iom att jag har planer flytta) och kräver inte att jag först flyttar ett saltvattensakvarie på 1400L.

Dessutom får jag en hel del pengar "i fickan" om jag skulle sälja det komplett eller i delar.

Jag märker nu idag att jag, efter 1.5 år av att ha haft igång akvariet, just såpass fått upp UVC + MH. Men jag har inte hunnit dra klart all el, kablar etc. Efter 1.5 år så är jag less att leva i bråte, att inte ha det färdigt, etc.

Kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd med vad jag åstakommit. Akvariet fungerar riktigt bra och det känns som att det mest har varit genomtänkt och blivit som jag önskat. Mina långa planerings- och byggnadstrådar visar om inte annat på detta.

Men någonstans måste jag sätta stopp. Kände det igårkväll när jag för hundrade gången låg orolig för ekonomin, en eventuell flytt, att akvariet är så stort att jag knappt "kan övergripa det" och vad jag än skall göra så krävs det massvid med tid.

Så nu ställde jag mig inför ett beslut och jag har i huvudet och i hjärtat redan tagit det. Fysiskt så får jag se hur jag ska ta beslutet, men det kommer komma snart.

Sorgligt, men sant :(

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framtiden?

Kommer jag lämna hobbyn för gott? Nej, självklart inte :) Så lätt blir ni inte av mig.

Det första jag kommer göra är att avyttra mitt stora akvarie.

Sedan hur jag går vidare är en annan fråga.

Alternativ 1:

Säljer allting. Rubb och stubb och kör på mitt lilla sötvattensakvarie.

Alternativ 2:

Säljer allting. Rubb och stubb och även mitt sötvatten. Köper dock ett RSM och har kvar nån liten pryl som jag stoppar ned i det.

Alternativ 3:

Jag plockar delar från mitt stora akvarie och stoppar det i ett nytt akvarie, liknande:

http://reefkeeping.com/issues/2007-07/totm/index.php

Då har jag kvar skummare, MH, 2 T5 rampen, osv som jag kan behöva i det och säljer allt som blir över. Detta placerar jag som rumsdelare i vardagsrummet och plockar över de fiskar och koraller som rymms. Sedan försöker jag se om glasmästaren kan skära ned mitt 1400L till ett med betydligt mindre mått, t.ex 160x80x70 cm. Men det blir masssssor med jobb med detta.

Står fortfarande i valet och kvalet. Det skulle kännas skönt sälja allt och bli av med det, slippa ha ångesten om kvällarna och dagarna för akvariet och allt som tillkommer kring det, men jag skulle kraftigt sakna hobbyn.

Får se hur det känns. Beslutet är iaf taget att jag skall plocka ned mitt stora saltvattensakvarie iaf.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättetråkigt fredrik...men oavsett vilka beslut man tar så får man ofta en ro o lättnad när besluten landar.

Ditt projekt har varit fantastiskt, o du har varit allt annat än en nybörjare i många avseenden.

Ett RSM vore kanske inte så dumt?? e ju ett enkelt alternativ, o så kanske din saltvattensabstinens inte blir så stor.

All gott Fredrik...o hoppas du stannar kvar på SG oavsett vad som händer:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit... Det här var ju allt annat än roligt! :ledsen:

Förstår verkligen att detta är inget projekt man håller igång ifall man ska flytta, men finns det inte andra sätt att komma runt detta? Se det såhär, du har gjort bort alla dyra investeringar, inklusive innevånare och annat, så egentligen borde det vara lugna gatan förutom eventuella tillsatser och annat. Tillsatser är ju inte så dyrt om man blandar det själv.

Helt klart ska man vara på det klara med att ha en god stabil ekonomisk grund för att ha ett stort revakvarium att börja med. Detta är nog ingen nyhet för någon. Att ha en gott stabilt boende är nog kanske det viktigaste, för det är verkligen inte som att flytta sötvattensfisk...

Själv måste jag säga att ekonomin är rätt körd i botten för min del också. Såhär i efterhand kanske det hade räckt med att hålla sig inom rimliga nivåer med akvarievolym, men det kändes "rätt" när jag tog beslutet för ungefär 1 år sedan, och här är jag nu. Det som saknas för min del är snarare rätt stor andel PVC, komplettering av fisk samt stenkoraller, där jag tror ordningen går från det billigaste till det dyraste.

Fredrik, jag lider verkligen med dig. Känner du att det inte finns någon annan utväg, så självklart är det så du ska göra. Men framförallt; se till att du verkligen har bestämt dig! Jag kan själv känna flertalet gånger att jag vill lägga ner och bara skita i allt ihop, men efter bara några dagar så känns det riktigt bra igen!

Se till att få klart med hur du ska göra med flyttningen. Blir du kvar så finns det alltid vägar att komma runt dom problem du känner nu - det vore otroligt trist med ännu ett bortfall där uppe! (Ni minns Jurgonh droppade ju av tidigare)

Finns det något sätt som kan lätta din börda så hjälper jag självklart till med det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tråkigt är de ju o sälja allt, men ja sålde ju mitt 1150l kar o de ångrar ja inte alls.

Sedan försöker jag se om glasmästaren kan skära ned mitt 1400L till ett med betydligt mindre mått, t.ex 160x80x70 cm

De skulle inte ja gjort, köp ett nytt istället eller begagnat ,Ja köpte ju mitt kar av Örebro Magnus 576 L funkat hur bra som hälst men nu ska de säljas ,har gått ner till 240l (150x40x40)

Så mitt tips är skaffa ett mindre kar o ta de du behöver från de stora o sen sälj av resten.

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med att skära ned det och ha som rumsadelare är att jag vill ha DJUPET i ett 80cm djupt kar iom att jag ska ha red på båda sidorna då. Och då akvariet i så fall bara blir 150-160 långt så blir det snabbt många L. Att bygga ett nytt blir DYRT för glasmästaren här är inte billig. Och hur många vill köpa ett 1400L borrat saltvattensakvarie på 2.5m? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille: Stora problemet är att det är så STORT och inbyggt i väggen. =/

Och då är det svårt sälja lägenheten och svårt skaffa en inneboende för ekonomin. Att bara "ha det igång" nu skulle väl fungera med lite jobb, men det är ändå bökigt som få att styra upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken med att skära ned det och ha som rumsadelare är att jag vill ha DJUPET i ett 80cm djupt kar iom att jag ska ha red på båda sidorna då. Och då akvariet i så fall bara blir 150-160 långt så blir det snabbt många L. Att bygga ett nytt blir DYRT för glasmästaren här är inte billig. Och hur många vill köpa ett 1400L borrat saltvattensakvarie på 2.5m? :)

Mitt kar var ju 260x80x65 borrat med 75mm hål o de köpte en kille som skulle ha de till stora ciklider han fick de för 4200:- så visst finns de folk som vill ha stora kar :)

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doris: Nu snackar vi om norrland :) Drullputt fick inte ens sitt Cromis-akvarie sålt för 3000 inkl allt med pumpar mm här i norrland ;) Ni har en liten annan marknad, men nog kanske det går. Fast jag är inte sugen på att ha akvariet stående i min lägenhet speciellt länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, jag tror att du gör ett välavvägt och riktigt beslut. Det skall vara roligt och inte belastande, har själv brottats med olika planer, men naturligtvis inte i den storleken du har. Hade man kunnat ge ett råd, så skulle mitt vara: lägg ner det stora karet, skaffa dig ett mindre, RSM är ett hyfsat kar till exempel, och lägg pengar och energin på innehållet i burken istället för alla de dyra oändliga förberedelserna! Hoppas det löser sig med försäljningen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PatriksS: Nackdelen med ett RSM är att man inte rymmer så mkt som man skulle vilja. Skulle kännas som att köra akvariet på "sparlåga" och så. Men det är snyggt och praktiskt och enkelt. Alla koraller, fiskar och djur och annat trevligt man samlat på sig kommer att bli jobbigt att sälja. All utrustning kommer jag då i så fall att spara "för framtiden". För lumenarcreflektorer och tunze waveboxar lär ju inte passa i ett RSM direkt. Och inte rymms min Xanthurum eller fina kejsare heller :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det känns helt vilset med att försöka sig på att skära ner det du har... Bättre sälja det som det är och försöka dra igång ett i "standardstorlekar", typ 375L, 540L, 720L som alla finns i varenda litet hörn även i stora norrland!

Med dom optionerna har du ändå nytta av dina LA-reflektorer och ballaster och du kan gott fortsätta med dina stenkoraller och behålla dina kirurger och och och... så vidare. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så det lutar åt nån alternativ 3 - lösning då alltså?

Men kubaktigt skulle alltså bli 80 djupt 80 långt och 70 högt alltså. 448L.

Eller så beskär jag det till t.ex 80 djupt 70 högt och 120-160 långt. 672L - 896L.

Litet akvarie:

+ Enkelt underhålla och hantera

+ Billigare

+ Tar väldigt lite plats i rummet.

- Måste bygga om sumpsystemet, belysningen mm. (ramperna är 120 cm och sumpen nu är 150cm)

- Kan inte ha kvar så mkt djur och koraller (Xanthurumen, kejsaren, alla mina euphyllior m,m.)

- Måste sälja / lägga undan alla saker, sten djur.

- Måste bygga bänken väldigt annars. Går inte återanvända lika enkelt tror jag

Stort akvarie:

+ Kan ha kvar koraller, djur och fortfarande känna att det inte var bortkastat allt jag fixat.

+ Behöver inte sälja iväg iväg lika många saker

+ Kan ha kvar sumpen och alla de lösningarna om karet är minst 150 cm.

+ Kan återanvända bänken och det mesta från det tidigare bygget.

- Dyrare

- Tar mer plats

- Lite omständigare att underhålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Enda alternativet av de storlekarna är ett 540 i så fall. Sugen köpa ett 1400L - akvarie? ;)

Nackdelen då är att jag måste bygga ny sump, sälja alla T5ramper och bygga om det.

men fördelen är att jag slipper dola med det gamla akvariet och skära ned det. Hmm!

Ett nytt 540 går på ca 3300 kr.. svart silikon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var inte kul att läsa Fredrik, jag vet själv hur det är att sitta i en tight ekonomisk situation och behöva vända flertalet gånger på varenda krona. Beslutet du tagit tror jag kommer visa sig vara en lättnad för dig på mer än ett vis, även om det alltid är kul med stora kar!

Jag tror du tjänar mer på att sälja karet osm det är istället för att behöva gå till glasmästaren, kapa till karet och slänga det som blir över och dessutom betala honom/henne för jobbet.

Sät ut karet på annons och se om det är någon som nappar direkt, chansen är ju att det blir större efterfrågan på det än väntat. En kille på jobb ringde i förra veckan på ett 1200-liters kar som tvärr såldes till Norge innan han fick det. Tanten som köpte det hyrde dessutom budfirma i Stockholm för att köra ner tll skåne och hämta det och sen transportera det upp till Norge. :)

Så visst finns det hopp! Det gäller bara att inte ge upp det.

Kruxet i det stora hela är kanske lite som du skriver att du bor rätt så långt norrut, och att skicka det med fraktbolag inte är en billig lösning. Det man isf kan erbjuda är ju att man kan köra själv mot ersättning så klart, då ökar ju intresset kanske även för de som bor något längre söderut.

Även om du ska sälja av dina saker, så kan du nog få ut en bra slant för de då det är i stort sett nya grejer som jag förstått det. Passa på att ta kontakt med någon handlare i storstaden som kanske kan lägga in det som Begagnat på deras webshop. Sätt även in annons på det på andra forum för maximal exponering. Jag önskar dig all lycka hur du än bestämmer dig för att göra med allt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lagge: Som tankarna går nu så funderar jag på att plocka ut det jag vill ha kvar som koraller, lite firrar mm och starta upp mitt 450 och bygga en väldigt temporär bänk till den. Utan sump och sånt fancy. Utan istället bara sätta upp det "fungerande". medan jag funderar på hur jag vill göra. Då har jag kvar djuren, korallerna och utrustningen och säljer iväg större delen av stenen och en del utrustning som blir överflödning, samt akvariet.

Och när stora akvariet är sålt så bygger jag en ny bänk av de delar som är kvar där och kör igång ett "lagomt" akvarie och har då "valfri" tid att bygga upp ett enklare akvarie.

Men mycket kan fortfarande hända.

Även ett RSM lockar fortfarande.

Finns alltid dem som är intresserade av koraller, fiskar och tekniken.

Räknar med att säljer jag allt för "rimlig peng" så blir det en del kronor över iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, det är inte lätt detta.

Helt klart tycker jag du ska försöka komma underfund med om du ska flytta eller inte, för i så fall måste du ju göra dig av med allt levande och allt du inte kommer kunna ta med i flytten!

Det låter mer som att du är beredd på att vara kvar och då är det ju alternativ 3 som verkar närmast till hands.

Ska du nu skära ner det, så gå ner till 150x80x70 så kommer du att vinna ett par saker:

+ 840L volym, inte hälften men bra mycket mindre och du får loss "rummet"

+ Dina LA-lampor är 47x47cm, vilket kommer att täcka 100% på längden = ett stort plus!

+ Behåll skummaren och annan apparatur

+ Behåll ditt levande!

+ Med den längden på karet kanske du bara behöver längsgående stag = inga tvärstag!

Känner du att det är för mycket redan med 840L? Gå ner till 140cm eller till och med 120cm i längd och du får kränga iväg en av dina reflektorer, men samtidigt måste du göra dig av med sumpen också. Tough choice. Kanske dax för lite Sketchup??? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...