Gå till innehåll

glasrosor efter 2år


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Mitt kar har gått i över två år nu, har inte handlat någon ny sten sedan starten, utöver de stenar som koraller suttit på och jag har inte handlat koraller på flera månader.

Upptäckte en glasros på skummaren i sumpen för några dagar sedan, kollade lite i sumpen nyss och upptäckte en till bland min caulerpa/levande sten i sumpen och en i ytavrinningsfacket. har inte sett någon alls i huvudkaret, men sannolikt finns det fler bland min caulerpa, där är lite svårt att se ordentligt.

Frågan är om jag ska försöka göra något åt dem jag kan se, åtminstone två borde vara ganska lätta att ta (den på skummaren och den i ytavrinningen). Men ska jag försöka göra mer innan de blir för många och sprider sig till huvudkaret? Isåfall vad? Kanske prova de där räkorna som ibland äter glasroser? Eller en filefisk (fast det har väl varit blandade rapporter om de äter eller inte?)? Eller kanske inte lönt att bry sig än?

Mvh

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick med en glasros på en fraggsten en gång.

Blandade en halv tesked TM biocalcium med en liten skvätt vatten.

Tog en spruta ifrån ett gammalt salifert kh test ( 1 ml sprutan med "smal lång spets" )

Sprutade lösningen på glasrosen och in i hålan där den satt.

Och glasrosen löstes upp och försvann.

Så har du bara ett par stycken och tm biocalcium eller liknande hemma så kan det ju vara värt ett försökt istället för att köpa speciella medel eller djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

prova en rejäl dos med varmvatten rakt in i gapet på den, brukar räcka på dem flesta. Får du det inte att funka så prova Joes juice som Jimmy rekommenderar. En stadig spruta använder jag själv till detta ändamål.

En räka eller fisk enbart för detta känns som överkurs. Min erfarenhet är att man överlag i princip alltid kan fixa glasrosproblem själv ganska smidigt utan att blanda in några djur, och då har jag fått ta över kar med 100++ glasrosor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft turen att bara haft ett fåtal glasrosor, men dem har jag utplånat med kokande vatten-metoden. En del har man varit tvungen att ge flera omgångar, men billigt och bra är det :)

Här i norrland så har inte pepparmintsräkorna växt på träd direkt, men nu har Aquawarehouse haft dem inne rätt så ofta så nu är ju det inget som blir problem längre.

Men som tur var så har jag inte sett en enda glasros på säkert ett halvår minst. :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du bara några få rosor så funkar det säkert att spruta kokhett vatten. Kan du ta upp stenen och skummaren ur sumpen för behandling så är det effektivast. Ta dem snabbt bara!

Jag fick in en glasros på en rörmask. Den var så liten att den inte syntes förrän efter 3 veckor. Hade jag vetat vad jag vet idag så hade rörmasken åkt ut snabbare än den kunde säga glasros. Idag har jag 100+. Har provat med räkor men det hjälper inte. Har jagat dem med sprutan ett par kvällar i veckan sista tiden, problemet är att man inte kommer åt på alla ställen i karet. Det är också svårt att ta de små glasrosorna.

Skall skaffa en Chelmon Rostratus, har inte fått tag på någon ännu.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

än så länge har jag inte sett till någon i huvudkaret, så det innebär inte några störningar för karet att ta dem "manuellt", därför provar jag nog med Joe´s juice nu först. Blir lite tråkigt och släppa ner räkor i sumpen, de lär blir svåra att få tag i nere bland alger och LS i sumpen när de är klara. Skulle glasrosorna sprida sig till huvudkaret så får jag väl se hur jag gör. Chelmon Rostratus vill jag nog undvika, den känns lite för vek för mitt kar som har både Imperator och A.Leucosternon som är relativt tuffa, tror inte en Chelmon skulle klara sig, de har ju dessutom väldigt taskig överlevnadsstatistik...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

hallå

har nu sett till 2st glasrosor i mitt kar på 240l som ska bort!

finns det nån fisk som äter dom eller är det bara peppar räckan som man kan ha som äter dom j*****a?

det känns drygt att riva revet får att hålla på me varmvatten så den metoden får va så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå

har nu sett till 2st glasrosor i mitt kar på 240l som ska bort!

finns det nån fisk som äter dom eller är det bara peppar räckan som man kan ha som äter dom j*****a?

det känns drygt att riva revet får att hålla på me varmvatten så den metoden får va så länge.

sen joes juice kom är glasrorsor inget problem...ofarligt o vansinnigt effektivt...glasrosen lämnar in på ett par sekunder....

jag behandlade glasrosor på en mussla, osm ju är hyffsat känsliga små djur...inte ens den tog skada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen joes juice kom är glasrorsor inget problem...ofarligt o vansinnigt effektivt...glasrosen lämnar in på ett par sekunder....

jag behandlade glasrosor på en mussla, osm ju är hyffsat känsliga små djur...inte ens den tog skada.

sprutar man in den i glasrosen eller?

vart får man tag i den juicen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sprutar man in den i glasrosen eller?

vart får man tag i den juicen?

man fyller en 2 ml spruta av samma model som i saliferts tester, sen liksom lägger man sörjan på glasrosen, dvs man sprutar inte direkt in I munnen, utan mer täcker hela glasrosen.

Finns säkert på triton, jag köpte min hos ted i kungbacka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man fyller en 2 ml spruta av samma model som i saliferts tester, sen liksom lägger man sörjan på glasrosen, dvs man sprutar inte direkt in I munnen, utan mer täcker hela glasrosen.

Finns säkert på triton, jag köpte min hos ted i kungbacka.

får kolla runt lite efter sån juice dåra men nån räka så länge skulle inte skada!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...