Gå till innehåll

Fiends nya akvarium (planeringstråd)


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej hallå allihopa!

Ända sedan jag bestämde mig för att lägga ned så har tankarna snurrat rätt friskt angående hur jag ska gå vidare.

Detta blir min planeringstråd för det ! :D

Ikväll har jag haft en på besök som mest troligt kommer köpa akvariet, returpump, all pvc mm. Kanoners!

Det tokiga är att han har ett akvarie som är 200x70x60 (LxDxH) och det är ännu tokigare för mitt akvarie som jag gillat mest av alla på TOTM är just:

http://reefkeeping.com/issues/2007-07/totm/index.php

tn_1750a_jpg.jpg

Så just nu så funderar jag på ett akvarie liknande detta.

Saker som jag lärt mig av mitt STORA akvarie och som jag vill försöka förbättra är:

  • Det tar väldigt lång tid att böka i ett akvarie som är 110 cm från backen. Nästa akvarie blir ca 70 cm från backen
  • 70 högt är det inte många akvarier som man utnyttjar hela höjden på. Blir mycket sten. Nya akvariet blir 60-65 cm om det blir "normalmått" och ingen kub.
  • Djupet är viktigt och skulle aldrig kunna tänka mig gå under 60 cm. Nya blir 70-90 cm.
  • Det är bökigt och omständigt om man skall bygga in akvarier. Fristående är enklare flytta, böka med och enklare att ta med sig om man flyttar
  • DursoLösningen (tack Wrang) med returrör som går inne i dursoröret ned till sumpen vart KNÄPPtyst (Det tyckte även killen som var här nu. "Va, det låter ju inget? Är det igång?"), men tog evigheter bygga och var omständigare än själva fan. (tack Wrang.. grr)
  • Returrör och andra rör skall inte placeras mitt under feta mittstag. Nästa akvarie skall sådant tänkas på för att inte göra det än bökigare bygga.
  • Sumpen kan aldrig byggas för liten. Större teknikfak, ytavrinningsfack och osmosfack. Mindre/inget refugium. Kanske sätter mina macroalger att få bo i teknikfacket eller någonstans där dem inte tar upp plats.
  • UVC ovanför akvariet är det bästa. Då plockar man alla parasiter enklare. Men att ha slangar som sticker rakt ned i akvariet på en rumsavdelare dödar det hela. Closed loop under akvariet kommer bli min melodi. Funderar på att köra med en rätt kraftig pump (Red Dragon eller Eheim) och koppla in mina båda deltec 39w UVC på closed loopen. Har insug mitt i stora revet på ena sidan och utblåset uppdelat på 2 st utblås på andra sidan revet (längst ut i rummet). Mest troligt blir detta slangbaserat för flexibilitet, förrutom PVC vid genomföringarna. Kranar kommer sörja för att jag kan koppla ned och byta UV-lampor osv utan att hela akvariet töms.
  • Täta ytavinningsboxen ordentligt. Se till att den inte läker en endaste liten millimicrodroppe med vatten. Det hade jag tydligen inte gjort på det stora akvariet.
  • Använd mindre sten! Korallerna kommer ta plats när dem skall i och sen ska dem ju VÄXA
  • Bygg inte alltför avancerade konstruktioner av stenen med PVC och rör. Enkelt är min melodi. En enkel revpelare med staplade stenar är det mest avancerade.
  • Grottor när man bygger är bra. Det har visat sig att dessa är GRYMT uppskattade av alla fiskarna. Kommer garanterat ha en eller två grottor i nya karet. Kanske bygger lite PVClösningar för att få till det.
  • ytavrinningsboxen skall målas med svart silicon eller något annat för att dölja den.
  • ytavrinningsbox mitt i akvariet fungerar inte riktigt i nuvarande planerna och inte i ett "normalt" akvarie. Placering kommer ske mitt på kortsidan som vätter mot väggen.
  • Ytavrinningsboxens kam går inte att göra för stor. Kommer att göra denna 32 + 16 + 16 i mått och detta skall kunna svälja en hel del vatten.
  • Sumpakvariet ska kunna tas ut lätt ifall manvill rengöra eller byta ut etc. Detta kommer göras ut genom kortsidan. Något som istället skedde på långsidan på gamla stora akvariet.
  • Intern returpump kommer införskaffas och använda slang istället för PVC när det gäller returvattnet. Nipplar med buntband kommer bli mina bästa vänner. Detta just för att jag kan placera och flytta runt sumpen lättare, slipper milimeterprecision etc. Just nu så lutar det åt en Red Dragon 6500 intern sump-pump 6500L/h.
  • Det går inte att få för många kranar. Överallt skall det vara kranar som jag kan stänga av och reglera flöden med.
  • Skummaren är jag riktigt nöjd med och kommer att placeras lättillgängligt för att tömmas vid behov.
  • Osmosfacket kommer sitta ännu lättare till för att fyllas på lätt och smidigt.
  • Det går inte att göra eldragningar till allting, men till mycket kommer jag att bygga enkla lösningar med knappar och uttag som lätt kan regleras. Har jag möjlighet så kommer jag även att bygga in en UPS på min returpump så den inte slocknar när strömmen går. Kanske även drar in en cirkpump på UPS.
  • Metallhalogenöverbyggnaden med T5armaturerna kommer inte gå att skjuta in och ut på skenor som det var tänkt på stora akvariet. För omständigt och jobbigt att bygga när man har ont om tid. Detta kommer att bli en enklare lösning där det hänger i överbyggnaden och man sedan lätt kan kroka av, eller kroka upp
  • Matmaskiner skall placeras i speciella "hållare" och undvika att man dippar ned en eheim-maskin i akvariet av misstag när man är där och dolar på alltmest.

mer tankar och ideer kommer väl, men ni får gärna komma med synpunkter redan nu på detj ag skrivit! =)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acuario: Akvariets storlek var inte det största problemet där det stod. De stora problemen är att jag behöver använda rummet, behöver kunna lätt "flytta" akvariet om jag ska flytta själv, samt att ett akvarie som är inbyggt kräver mer jobb, svårare att jobba med etc. Samt att allt bygge blev lite för avancerat och lösningarna tenderade att inte bli nog bra för att det ska vara värt besväret.

Det har inte något med att det var för stort i storleken där det stod där inne i rummet. Men akvariet blir FÖR stort att ha som rumsavdelare. Ett akvarie som är 200x70x60 är också på vippen för stort att ha i vardagsrummet som avdelare. Det är därför som jag avväger att antingen kika på detta, eller bygga ett eget som är 20cm kortare (men då säkert 5000-7000 kr dyrare även om det är kortare).

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det är väl klart att 840l karet är mindre- Men det är fortfarande ett relativt stort kar som inte blir lätt att flytta, som kostar ganska mycket pengar (men nu har du ju så gott som alla prylar) och som kommer kräva en hel del tid och skötsel. Jag uppfattade det som att 1400l karet blev för dyrt och krävde för mycket jobb, men jag har inte läst hela den tråden.....

MEN det kvittar ju förståss hur jag uppfattar saker och ting, det viktiga är ju att du fattar beslut som du blir nöjd med! Karet kommer säkert bli kanon, ser fram emot att följa planeringstråden! Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett akvarie som inte är inbyggt och har en bänk som är "flyttbar" och inte inbyggd i väggen är mycket enklare flytta :)

Jag har den mesta tekniken som behövs för att ha igång akvariet. Kanske tom kan sälja lite delar och på så vis få ihop en bättre buffert. Flyttar jag ut akvariet och kan ha inneboende så får jag massa extra pengar där också.

Just nu så är jag i valet och kvalet om 200cm blir för långt eller inte. Djupet är rätt så perfekt och likaså höjden. Längden är väl "ok". 20-30cm kortare gör inte mycket egentligen. Det är bara lite mindre liter. Sten, belysning, skummare, etc blir ju precis samma som jag skulle ha med ett längre. Men 250 i längd, då blir det svårt komma ut med solen vid matbordet. och 80 djupt då kan jag inte längre slå av och på lyset i vardagsrummet för då tar akvariet emot lite på lysknappar och reglage för golvvärmen.

Det som gjorde att stora akvariet krävde för mkt jobb var att jag behövde stege för att göra minsta lilla grej, samt att jag inte kan gå runt akvariet när jag hade rev på 2 sidor. Sedan var akvariet så djupt och högt att jag hade svårt nå ned på botten.

Märkte hos Salar hur himla enkelt hans akvarie var att jobba med i jämförelse med mitt. Och hans akvarie är ungefär som det nya jag planerar nu (om jag inte minns hans mått helt galet).

Ett vanligt 540 eller 720 innebär lika mkt jobb som ett 840. Kostnaderna är marginellt mindre.

Men går jag ned till ett RSM så är det en HELT annan nivå. Då har jag ju inte kvar någon teknik eller knappt några djur/koraller så det är ju verkligen ett helt annat beslut.

Det mest perfekta hade varit om detta akvarie var 170-180x70x60.

Nu planerar jag som sagt bara :)

Har varken köpt eller sålt något än.

Det är bra ventilera lite tankar. Så jag hoppas nu att mina funderingar kring planeringen kan diskuteras mer .. och att frågetecknen kring "varför starta ett nytt nästan lika stort" kan rätas ut :)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska du lösa closedloopen i bottnen? Jag har funderat på det till mitt kommande kar, men är skiträdd att karet ska spricka. Har tex funderat på pvcbotten, men vet inte om det går att fixa i Sverige pluss at det troligtvis är svin dyrt. Eller att bygga ett plywoodkar men det verkar krångligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrar 3 st hål i akvariet. 1 för insug, två för utblås. Sätter sedan 3 st tankgenomföringar i dessa borrade hål, drar PVC i ett slutet system (eller med slang) genom en pump och då är det ett slutet system i en "closed loop". Förrutom hålen så räknar jag med en kostnad med 1000 kr + pumpkostnad för en closed loop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk såhär; Fixa 2st hål i överrinningsboxen med tankgenomföringar. Den ena går ner till avrinningen till sumpen och är då i lagom höjd strax under ytnivå i karet. Den andra tankgenomföringen är nere närmast botten på "boxen" och har ett insugsskydd/galler - alltså insuget till din closed loop.

Utblåset från closedloopen och returen från sumpen... Ptja, dra med fördel utvändigt från den sida av karet som är mot väggen. Lämna alltid ett mellanrum mellan väggen och karet när ni bygger - man vet aldrig vad man kommer på i efterhand!

(Sedan kan det se rätt bra ut att ha en 45x45 distans med en list för att markera mot väggens kant)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag borrar 3 st hål i akvariet. 1 för insug, två för utblås. Sätter sedan 3 st tankgenomföringar i dessa borrade hål, drar PVC i ett slutet system (eller med slang) genom en pump och då är det ett slutet system i en "closed loop". Förrutom hålen så räknar jag med en kostnad med 1000 kr + pumpkostnad för en closed loop.

Dvar just tankgenomföringarna i bottenrutan jag var orolig för. Tycker man hör med jämnanellanrum om bottenborrade kar som spricker. I vanliga fall har man ju en ytavrinningsbox runt som "skyddar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk såhär; Fixa 2st hål i överrinningsboxen med tankgenomföringar. Den ena går ner till avrinningen till sumpen och är då i lagom höjd strax under ytnivå i karet. Den andra tankgenomföringen är nere närmast botten på "boxen" och har ett insugsskydd/galler - alltså insuget till din closed loop.

Utblåset från closedloopen och returen från sumpen... Ptja, dra med fördel utvändigt från den sida av karet som är mot väggen. Lämna alltid ett mellanrum mellan väggen och karet när ni bygger - man vet aldrig vad man kommer på i efterhand!

(Sedan kan det se rätt bra ut att ha en 45x45 distans med en list för att markera mot väggens kant)

Min plan var att ha 3 st hål i boxen för ytavrinningen. 2 hål för durso, samt 1 hål för returen.

Sedan hade jag tänkt ha ett intag under revet för insug till UVt och få lite cirkulation även under revet, samt att utblåset/utblåsen från closed-loopsystemet skulle mynna ut i andra kortsidan där inga pumpar kommer sitta och på så vis få bättre/mer cirkulation där.

Dra utvändigt ? Det hänger jag inte alls med på. Vill inte gärna ha slangar och PVCrör som går utvändigt på akvariet? så UV-upptagningsvattnet skulle alltså ske i boxen och sedan skjutas ut bredvid boxen via en slang/PVC-rör som går på kortsidan mot väggen alltså?

Jag kommer att ha en list mot väggen på 50-100cm så jag har lite space att jobba med där :) Som går plocka av är tanken.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dvar just tankgenomföringarna i bottenrutan jag var orolig för. Tycker man hör med jämnanellanrum om bottenborrade kar som spricker. I vanliga fall har man ju en ytavrinningsbox runt som "skyddar".

Intressant. Detta har jag inte hört så mycket om. Har du lite referenser till detta så man kan läsa?

Vad är det som ytavrinningsboxen "skyddar mot" ?

En tankgenomföring är alltid något som påverkar akvariet. I många små akvarier i butiker så har jag sett mängder av tankgenomföringar utan boxar där det används som ytavrinningsfunktion för automatiska vattenpåfyllningar mm.

Gärna mer info =)

Som sagt, det är en planeringstråd!

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra utvändigt ? Det hänger jag inte alls med på. Vill inte gärna ha slangar och PVCrör som går utvändigt på akvariet? så UV-upptagningsvattnet skulle alltså ske i boxen och sedan skjutas ut bredvid boxen via en slang/PVC-rör som går på kortsidan mot väggen alltså?

Jag kommer att ha en list mot väggen på 50-100cm så jag har lite space att jobba med där :) Som går plocka av är tanken.

Jag uttrycker mig lite klumpigt, det är inte så lätt alla gånger när man samtidigt ska passa en 1-åring. :ler:

Vad jag menar är att alla returrören behöver du ju inte nödvändigtvis dra genom akvariet, det räcker ju om dom går upp via den där passagen du har mellan akvariet och väggen, där du kunde ta bort en list.

Det jag menar med att minimera antalet håltagningar och inte måsta hålla på med integrerade returrör i avrinningsröret och sånt bök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Aha, då förstår jag. Jo jag skulle ju kunna dra upp returpumpens flöde på baksidan med en slang/PVC-lösning och koppla på den ovanpå akvariet och köra den där. Det har du rätt i. Då blir det bara 2 hål i "ytavrinningsboxen".

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Aha, då förstår jag. Jo jag skulle ju kunna dra upp returpumpens flöde på baksidan med en slang/PVC-lösning och koppla på den ovanpå akvariet och köra den där. Det har du rätt i. Då blir det bara 2 hål i "ytavrinningsboxen".

Mja, behåll gärna pumpen nere under karet då det blir 1000x lättare att få ut luften! Vattenpumpar har ju som sagt klart begränsad sugförmåga...

Sedan tycker jag att du borde ändå försöka hålla dig till PVC... Meterpriset för rör är försumbart om man ska räkna in slangkopplingar, klammer + att slang är rätt otymplig ändå.

Kolla in annars på reefvideos.com där man böjer PVC-rör med värme!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Tror du missuppfattade mig "dra upp returpumpens flöde på baksidan ". Alltså, pumpen står nere i sumpen och trycker upp vattnet, precis som det funkar idag, men pumpen står I karet istället för UTANFÖR :)

Och ja, kan fundera på PVClösning som sagt. ett 25mm rör borde ju funka för returen. Får se vad det blir för pump för returen. Lutar åt en Red Dragon av någon sort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ramq: Aha, då förstår jag. Jo jag skulle ju kunna dra upp returpumpens flöde på baksidan med en slang/PVC-lösning och koppla på den ovanpå akvariet och köra den där.
ramq: Tror du missuppfattade mig "dra upp returpumpens flöde på baksidan ". Alltså, pumpen står nere i sumpen och trycker upp vattnet, precis som det funkar idag, men pumpen står I karet istället för UTANFÖR :)

Det var det jag tolkade som att du skulle ha pumpen ovanpå akvariet... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var det jag tolkade som att du skulle ha pumpen ovanpå akvariet... ;)

Åh fan.. :)

Jag menade att jag kopplar den med PVCn uppe på akvariet så man har som nån slags koppling där uppe med nåt som håller den "i position". Var nog lite otydlig :P

Går ju inte bara dra upp en slang, man måste ju koppla slangen i nåt så den inte "råkar ramla utanför akvariet och tömmer hela sumpen på mitt golv" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Detta har jag inte hört så mycket om. Har du lite referenser till detta så man kan läsa?

Vad är det som ytavrinningsboxen "skyddar mot" ?

En tankgenomföring är alltid något som påverkar akvariet. I många små akvarier i butiker så har jag sett mängder av tankgenomföringar utan boxar där det används som ytavrinningsfunktion för automatiska vattenpåfyllningar mm.

Gärna mer info =)

Som sagt, det är en planeringstråd!

Mvh Fredrik

Nej inga specifika referenser bara sånt jag stött på ite här och där på RC. Jag uttryckte mig lite otydligt om ytavrinningskammaren jag menade att den skyddar mot att hela akvariet töms om glsaet spricker mellan genom överföringen och glaskanten.

Sen blir ju glaset känsligare för spänningar ju fler hål det är i det. Men det kanske bara är jag som är feg, du skulle ju inte ha så många hål endå. Jag föreställde mig en OM-8way eller nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag planerar att jag kommer ha dessa hål..

2 st i ytavrinningsboxen ned till sumpen (en för backup och en durso), 1 för intag av UVC-closed loop och 1 st för utblåset (som delas inne i akvariet till fler).

Alternativt är att jag tar 3 st genomföringar i facket för ytavrinning och drar upp även returen där. Det har jag inte bestämt mig för än.

Ska kolla upp lite och se vad ni andra säger :)

Som det är nu så är det 4-5 hål i akvariets botten.

Mvh Fredrik

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant lösning det där med closed loop till UVC och intaget till UVC-slingan under karet. Tänk bara på att du nu kommer att ha hela akvariets vattentryck som belastar kopplingarna till UVC-filtret. Mitt intryck är att kopplingarna till UVC-filtren känns lite klenare än vanliga PVC-kopplingar. Men det är kanske inte något problem.

Sedan gillar jag din tanke med kranar överallt. Du behöver ju flera kranar på UVC-slingan för att komma åt att både byta pump och byta lysrör i UVC när det nu behöver göras. Det är kanske smart att ha dessa kopplingar över sumpen om det skulle spillas när du gör service på dessa komponenter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vargklo: Intaget kommer nog inte att ske under akvariet, utan efter botten på akvariets insida :)

Ska kolla om det är lite fler som kört med detta. Kanske måste bege mig iväg till utländska forum för att hitta svaren.

Jag kommer ha kranar både före och efter varje UVC för att jag ska kunna ta av/på UVC för service och byte av lampa etc.

I princip hela underskåpet kommer vara en sump. Har planer på att trycka in en sump som nästan täcker hela bottenytan under akvariet. Vi får se hur det blir =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant lösning det där med closed loop till UVC och intaget till UVC-slingan under karet. Tänk bara på att du nu kommer att ha hela akvariets vattentryck som belastar kopplingarna till UVC-filtret. Mitt intryck är att kopplingarna till UVC-filtren känns lite klenare än vanliga PVC-kopplingar. Men det är kanske inte något problem.

Sedan gillar jag din tanke med kranar överallt. Du behöver ju flera kranar på UVC-slingan för att komma åt att både byta pump och byta lysrör i UVC när det nu behöver göras. Det är kanske smart att ha dessa kopplingar över sumpen om det skulle spillas när du gör service på dessa komponenter.

Man kanske kan sätta på PVC-skruvkopplingar på UVC:t jag har för mig att jag läst att det ska passa på Deltecs gängor Då känns det lite säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...