Gå till innehåll

DIY - Zeolit Reaktor


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Ser inget hinder i varför det inte skulle fungera. Det är väl egentligen bara att bygga en interncirkulation i reaktorn med en kraftig pump och köra den på timer ett par ggr/dygn.

Skickar med en bild på två varianter hur jag tänkt mig. Alternativt att man lämnar toppen öppen och låter vattnet helt enkelt rinna över. Kanske tom sätta perforerade skivan på snedden så man får lite vilkel på den, och därigenom cirkulerar stenen lite lättare i reaktorn vid rengörning.

post-2410-14468914565055_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är egentligen ganska enkelt bygga en sådan pryl. Behöver inte ens vara ett akrylrör. Bygg av hinkar eller andra behållare :)

Men snyggast blir ju acryl-rör, men då är det lite jobbigare med borrning och genomföringar och något dyrare. Hur kapar och borrar man enkelt i acryl-rör t.ex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför Acryl? Just nu har jag 2st lämpliga "targets" liggande i garaget - 1st Eheim 2017 (med brunnen motor) som kommer att bli Version 1.0.

Version 2.0 tror jag kommer bli ett gammalt Fluval-ytterfilter med fungerande motor. Genomströmningen är rätt så lämplig tror jag, så det enda som behövs göras på den är att passa dit lämpliga fattningar för att hänga på en Eheim 1260. Borde inte vara så svårt.

Plasten limmar jag med Tangit.

Får visa lite byggbilder på V1.0 strax. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför Acryl? Just nu har jag 2st lämpliga "targets" liggande i garaget - 1st Eheim 2017 (med brunnen motor) som kommer att bli Version 1.0.

Version 2.0 tror jag kommer bli ett gammalt Fluval-ytterfilter med fungerande motor. Genomströmningen är rätt så lämplig tror jag, så det enda som behövs göras på den är att passa dit lämpliga fattningar för att hänga på en Eheim 1260. Borde inte vara så svårt.

Plasten limmar jag med Tangit.

Får visa lite byggbilder på V1.0 strax. :-)

Ska bli intressant. Tänk bara på att tangit inte fäster på "vanlig" plast så bra, men prova gärna.

Själv hade jag tänkt åka till classe å inhandla ett gäng plexiskivor å limma en låda av dessa alternativt inhandla en lagom stor spagettibytta eller liknande. Finns väl inget som säger att den måste vara rund?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är egentligen ganska enkelt bygga en sådan pryl. Behöver inte ens vara ett akrylrör. Bygg av hinkar eller andra behållare :)

Men snyggast blir ju acryl-rör, men då är det lite jobbigare med borrning och genomföringar och något dyrare. Hur kapar och borrar man enkelt i acryl-rör t.ex?

Egentligen behöver man väl inte borra heller? Kan ju bara stoppa ner en slang i botten uppifrån och palla upp en perforerad skiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datrucka: Nej, man behöver inte borra heller =) Men det känns som lagomt trevligt att borra.

Sedan behöver ju inte hålet heller vara supertät iom att den kommer stå i sumpen och visst läckage inte spelar någon roll.

En kub fungerar nog minst lika bra som något runt. Bara det blir cirkulation genom zeoliten så spelar nog resten mindre roll.

Undra om det går göra en lösning såhär:

A = Eheimpump med bra tryck

B = Vanlig drivande pump

A ---- \ _______ reaktor

B ---- /

Så när A kopplas på så trycker det vattnet betydligt hårdare genom filtret och får zeoliten att "ruskas om".

Självklart måste det då vara såpass finurligt byggt att zeoliten inte stänker ut ur reaktorn =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur limmar man dessa plexiglasskivor?

MVH

Magus

Det finns ett lim som funkar bra, Acrifix 116 har jag för mig det heter. Själv tänkte jag försöka mig på att blanda lim själv. Då jag har tillgång till MEK (metyl etyl keton) så tänkte jag blanda i lite plexibitar i det och lösa upp dom till ett klet. Får se hur det kommer funka. Annars får man börja jaga acrifix, någon som vet om någon i GBG säljer det över disk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har limmat plexi och andra plaster med cyanoakrylat med utmärkta resultat. Jag tycker du gör som jag gjorde för att testa; kapa två små bitar och limma den ena kortändan mot den andra plana biten så dom bildar ett "T".

Bevaka fogen som du ser genom den ena plattan, det ska inte vara några luftbubblor emellan.

Efter 24h, försök knäcka "benet" på din T-kloss och se hur pass hårt den sitter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant. Tänk bara på att tangit inte fäster på "vanlig" plast så bra, men prova gärna.

Tangit är s.a.s "flytande PVC" och smälter liksom ihop med just PVC. Detta blir naturligtvis inte med vanliga plaster, så helt klart kan resultatet skifta beroende på vad det är för plast.

Vet inte vad Eheims plaster är för typ, men jag har provat förut och det har fungerat tillräckligt bra.

I det här fallet räcker också "tillräckligt bra", då själva behållaren (ytterfiltret) redan är tätt då det är helgjutet och resterande prylar behöver inte vara på något sätt dropptätt - det är bara några rörbitar som behöver sitta ihop.

Själv hade jag tänkt åka till classe å inhandla ett gäng plexiskivor å limma en låda av dessa alternativt inhandla en lagom stor spagettibytta eller liknande. Finns väl inget som säger att den måste vara rund?

Har Classe plexiskivor? Hmm...

Sedan är nog "spaghettibyttor" gjorda av Hammarplast eller liknande, så jag vet inte om du ska ta det så hårt på att det behöver vara just Acrifix eller sånt. Prova med cyanoakrylat.

Att den är runt kan ha sin fördel med flödet, så det inte blir några "döda hörn" med mindre cirkulation. Varför är t.ex. skummare runda? :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser inget hinder i varför det inte skulle fungera. Det är väl egentligen bara att bygga en interncirkulation i reaktorn med en kraftig pump och köra den på timer ett par ggr/dygn.

Skickar med en bild på två varianter hur jag tänkt mig. Alternativt att man lämnar toppen öppen och låter vattnet helt enkelt rinna över. Kanske tom sätta perforerade skivan på snedden så man får lite vilkel på den, och därigenom cirkulerar stenen lite lättare i reaktorn vid rengörning.

Har du kollat i denna tråden är exakt som du beskriver?

Automatic zeovitreaktor

You can watch a litle movie,from a automatic zeovitreaktor.

attachment.php?attachmentid=2992&d=1191678219

Technical information:

1 pump eheim compact 600 litre

1 pump eheim 1262 3400 litre

1 tube 90mm diameter,600mm high

1 1/2 liter zeovit.

jag har en annan variant i tankarna får se om man hittar delar bara ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datrucka: Nej, man behöver inte borra heller =) Men det känns som lagomt trevligt att borra.

Sedan behöver ju inte hålet heller vara supertät iom att den kommer stå i sumpen och visst läckage inte spelar någon roll.

En kub fungerar nog minst lika bra som något runt. Bara det blir cirkulation genom zeoliten så spelar nog resten mindre roll.

Undra om det går göra en lösning såhär:

A = Eheimpump med bra tryck

B = Vanlig drivande pump

A ---- \ _______ reaktor

B ---- /

Så när A kopplas på så trycker det vattnet betydligt hårdare genom filtret och får zeoliten att "ruskas om".

Självklart måste det då vara såpass finurligt byggt att zeoliten inte stänker ut ur reaktorn =)

Hmm... Tror att flödet kommer att gå tillbaka genom A pumpen när den är avstängd, men med en backventil på den skulle säkert fungera.

Ja just det, superlim borde ju funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp undra vart man hittar en solid 95mm PVC klump så man kan svarva ut en kona invändigt....

Jag tänkte nästan fega ur och försöka använda mitt akrylrör jag har liggandes i garaget. Det är dock rätt långt, så det borde nog nästan passa ett större kar istället...

Diametern på det röret är dock precis så toppen på en 2L cola-flaska går in och genast har man en kona i botten.

Hade långtgående planer på att använda detta rör till min planerade "Roto-Coke skummare", men det har inte blivit av. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...