Gå till innehåll

Vad skulle ni ha gjort i min sits?


fiend

Rekommenderade inlägg

Hej

Råkade komma åt F5 just före jag skulle skicka meddelandet, så nu får jag börja om )=

Som situationen ser ut nu:

Har igång ett 450L akvarie med koraller och lägre djur och den sten som jag kan behöva vid en nystart. Under detta akvarie så går 2 st plastbackar med överlevande fiskar.

Dilemmat:

Jag ligger orolig över att fiskar skall dö medan dem är i karantän och förgifta andra fiskar och fler fiskar skall dö. Sov riktigt dåligt även nu i natt och vaknar och känner hur hjärtat slår så fort som jag hör något underligt ljud i lägenheten.

Skummaren kan jag inte använda i stora karet som det är nu eftersom den spyr ut microbubblorna rakt ut i akvariet och får det att se ut som en dimma rätt fort.

Det är lockande att sätta upp några fiskar i stora karet, men tänk OM dem får prick igen (dem är prickfria nu i karantän vad jag kan se iaf), eller om akvariet inte kan hantera belastningen.

Jag vågar inte mata så mycket i karantänsakvarierna med risk för att vattnet blir dåligt.

Vad ska jag göra?

1. Sälja iväg fiskarna och bara köra på koraller och lägre djur ett tag.

2. Sälja iväg de flesta fiskarna och köra in de övriga i 450L - akvariet utan skummare och istället vattenbyten.

3. Hyra ut / skicka iväg fiskarna till kompisar som får husera fisken hos sig (kanske mot en hyra) så jag kan ta tillbaka dem senare. Och då köra vidare på 450n som den är.

4. Fixa skummaren på nåt sätt / skaffa ny skummare och köra upp fiskarna lite allteftersom i 450n och hoppas på det bästa.

5. Sälja iväg allting levnade och lägga ned saltet ett tag.

6. Sälja iväg allt som inte rymms i ett RSM / mindre kar.

7. Annat?

Just nu så känns det som att alla negativa trender har fått en att tänka mer negativt och ge upp lite, så jag vet som inte vad jag ska ta mig till riktigt. Motgångar är aldrig skoj, men just nu så vill jag bara ha ett "stabilt" läge.

Kommer i vilket fall som helst behålla all utrustning för framtiden.

Har ni några kloka råd åt mig vad man skulle kunna hitta på i dagsläget?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik!

Jag lider med dig och hoppas att du hittar en lösning. Vilken lösning som är bäst för dig kan bara du veta men du kan behöva lite hjälp i resonemanget.

Du har nu skrivit upp en lista med ett antal kotsiktiga lösningar som jag personligen tror alla är genomförbara varav alternativ 5 är enklast på kort sikt. Frågan som du måste besvara är vad du vill på lite längre sikt för jag tror att du kommer ha ett akvarium även om ett halvår oavsett det är sött eller salt. Börja med att tänk hur du vill ha det om ett år?

När du vet det kan du ta nästa steg för jag tror du redan här har tagit bort ett antal alternativ. Jag är hemma i dag och kan gärna titta in här så kan vi föra diskusionen vidare. Vill du startar jag även MSN så kan vi ta det där om det är enklare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Fredrik,

kan du lite kort sammanfatta vad du har för fisk i 450-liters karet och vad du har för värden där? Har du UV?

och vad du har för fisk i karantänen, antal och hur de mår?

I ett etablerat kar är det ingen fara att köra utan skummare, så den i sig bör inte hindra dig.

Mvh

//Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen fisk i 450L-karet. (där går koraller och lägre djur). Värdena har jag inte hunnit kolla. Satte igång det igår morse kl 5 :)

Just nu har jag i 2 st scanbackar:

4 st gula kirurger

1 st Xanthurum

1 st Centropyge bispinosa

3 st Amphiprion ocellaris

2 st Valenciennea sexgutta

1 st Chrysiptera parasema

1 st Labroides dimidiatus

1 st Pomacanthus navarchus

1 st apolemichthys trimaculatus

1 st Zebrasoma veliferum

1 st Pseudocheilinus hexataenia

1 st Ecsenius bicolor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu, 2 gula kirurger dog igår morse. Idag ser dem dock OK ut..

Men problemet är att jag inte vågar mata nåt för att vattnet snabbt kan bli dåligt när så mkt fisk går i så små "kar".

Stenen har jag haft igång i ett år i karet som det togs från.

Men problemet med det är att jag haft prick i karet och risken är att det kanske kan blomma ut igen och jag får börja om från 0 igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt läsa på lite snabbt på dina tidigare trådar. Förstår verkligen din oro! :(

Mitt råd hade varit att fundera ordentligt på vilka fiskar du vill och anser dig kunna behålla i ett 450-liters kar. Jag tänker främst på mängden kirurger och kejsare. Sälj de du inte "bara måste" behålla.

Resten hade jag flyttat upp till det stora karet utan någon större ångest. De kommer må bättre där och miljön lär redan vara stabilare än i backarna.

Nästa steg är att se till att du har ett ordentligt UV igång där. Ett Deltec 39W eller liknande bör funka bra.

Och till sist, ordna skummar-situationen. Det är inte på något sätt akut, men det kommer göra livet lättare för dig på sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dykaren: Jag har 2 st Deltec 39w + 1 st deltec 20w i dagsläget. Det bör fungera bra tycker jag i ett kar som 450L.

Ska fundera på vilka fiskar som jag skall / kan flytta upp i så fall. Kejsarna är ett måste och xanthurumen. Antalet gula kirurger kan det funderas på.

Övriga fiskar vet jag inte. Sexgutta är ett givet måste.. dem gillar jag starkt.

Får fundera vidare. Någon lämplig liten skummare kanske man kan låna..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsa på att flytta över ett begränsat antal av de lite enklare fiskarna tex Zebrasoma arterna i din 450. Sedan skulle jag låna ut resten av fisken till kompisar om det är möjligt.

Alla har haft perioder av motgång som är motiga, exempelvis har jag haft några större krascher där de mesta i SPS-väg strök med. Det är tungt men när man tar sig förbi det så har man lärt sig något och blir en förhoppningsvis bättre akvarist!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla kirurger är ju Zebrasoma :) och kejsarna verkar vara de som härdar det mesta. Mina sandvändande fiskar har också klarat det mesta..Clownerna verkar vara stabila dem med. Övriga kanske jag gör mig av med.

Tungt med motgångar. Allt gick som en klocka tills pricken kom och då blev det som en löpeld av problem. )=

Skulle ha varit bättre förberedd, både i kunskap och i teknik och i "tankescenariot". Nu gäller det bara att få "bästa" lösningen på hur jag går vidare..

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 2x39W UV tror jag inte du behöver vara allt för orolig för prick. Det kommer fungera utmärkt.

Övriga fiskar behöver du knappt bekymra dig för. Det är kejsare och kirurger som kommer ge karet störst belastning. De andra är nästan försumbara.

Tänk bara på att öka matningen succesivt i karet. Lätt att vilja mata lite för mycket för att fiskarna ska friska och starka... men håll igen och börja försiktigt.

Och det kommer att ordna sig! De djur du har kvar är ju bevisat tåliga. När du gått igenom det här kommer det lugna sig ganska snabbt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar på om jag ska starta igång mitt 106L kar och ha det som fraggkar under det stora karet med en T5ramp. Sätta ned lite fraggar där och försöka få storlek på dem där istället. Det är TRÅNGT just nu i 450n och dem har inte mkt utrymme. Vill ha lite mer utrymme för euphylliorna också.

Ska jag sötvattensdoppa fiskarna en sista vända kanske innan jag stoppar ned dem i huvudkaret igen? Så jag är säker inga parasiter bryter ut.. eller stressar det fisken bara mer?

Vad säger du Ingvar? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Resten hade jag flyttat upp till det stora karet utan någon större ångest. De kommer må bättre där och miljön lär redan vara stabilare än i backarna.

Så hade jag gjort i din situation också, möjligtvis med en kort sötvattensdipp precis innan jag flyttade över dem.

MVH Lasse

Edit: Såg inte alla inlägg som kommit in efter Dykarens inlägg som jag citerade men det ändrar i sak inte min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 2x39W UV tror jag inte du behöver vara allt för orolig för prick. Det kommer fungera utmärkt.

Övriga fiskar behöver du knappt bekymra dig för. Det är kejsare och kirurger som kommer ge karet störst belastning. De andra är nästan försumbara.

Tänk bara på att öka matningen succesivt i karet. Lätt att vilja mata lite för mycket för att fiskarna ska friska och starka... men håll igen och börja försiktigt.

Och det kommer att ordna sig! De djur du har kvar är ju bevisat tåliga. När du gått igenom det här kommer det lugna sig ganska snabbt. :)

Skulle vilja påstå att det är kejsarna som belastar karet mest så det är därför jag skulle skaffat dem en temporär plats hos en kompis! Zebrasoma klarar sig med förhållandevis lite mat under en period så burken hinner komma igång. Mycket mat första månaden riskerar att ge ytterliggare en amoniumförgiftning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med ett litet fraggkar för korallerna är att där kan jag lättare dosera och mäta och dola på utan att störa fiskarna, samt att det går åt mindre av allt när jag skall "dra upp dem". Och dem tar inte plats i huvudkaret :)

Ang sötvattensdoppet så verkar det råda delade meningar. Fler åsikter om det?

Kejsarna grisar ju en del, men som tur var så är dem inte mkt större än kirurgerna, så jag vet inte hur mkt mer dem belastar karet. Men kanske ska låta dem gå hos en kompis "under tiden".

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var med tanke på det Dykaren skrev som jag använde ordet "möjligtvis". Hur du skall göra där måste du själv avgöra med hänseende på hur dina fiskar verkar må.

Vad gäller belastning på ditt 1400 literskar oavsett skummare eller inte så spelar några fler fiskar eller färre fiskar ingen roll. Mata försiktig bara - men karet är ju igång sedan mer än ett halvår vad jag förstår.

När du sedan tagit beslutet och gjort eventuell flytt - låt det vara sen och följ utvecklingen - mixtra inte mer med fiskarna. Stressen i sig dödar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det enklaste du kan göra är att flytta upp fisken till ditt 450l kar och starta uv ljuset,du har ju inkörd sten och 50% av ditt gammla vatten så det är lugnt,sen ser du till att du har färdigblandat vatten ca ca 80-100l sen gör du bara vattenbyte en gång i veckan eller två,försök bara att komma ihåg att blanda nytt när du gör vatten bytet,så att det får stå en vecka och att du alltid har en laddning färdig, det är nog det enklaste du kan göra för tillfället,sälja eller hyra ut sjuk fisk är nog inte så lätt,problemet har ju redan uppstått nu ska du ju bara försöka lösa det ,men att flytta fisken fram o tillbaka mellan olika kar och lite sötvattens dopp då och då det gör mer skada än nytta för tillfället, just nu är du säkert mer stressad än vad fisken är och menar väl men du behöver ta det lite lugnare, ta inte detta som kritik, just nu står du med 10 dåliga val och då får man tro på att man väljer det som är minst dåligt, alla har genomgått detta ,kanske inte lika kaotiskt men detta är att lära av sina misstag.mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Du menar mitt 450L? Inte 1400L hoppas jag :)

Det låter som jag kommer skippa sötvattensdoppet iaf och låta UVt få bekänna färg istället i akvariet.

I dagsläget så har jag inte möjlighet att blanda 80-100L vatten då min regntunna är fylld med LS och vattnet från 1400L-karet. Men mest troligt så kommer jag skicka iväg den stenen på måndag till en möjlig köpare.

Kritik har jag inget problem att ta, så länge som den är saklig och konstruktiv :) Och det har det aldrig känts som det varit något tvivel på.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...