Gå till innehåll

Snorkla o titta pa rev


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Om man som undertecknad inte behärskar dykning med tuber utan far nöja sig med att plaska omkring med snorkel o cyklop, vart skall man ta vägen da? Av de ställen jag varit pa hittills är väl Maldiverna mest imponerande. Mauritius var OK medan andra ställen i karibien varit sisadär. Kommer att tillbringa julen pa ett ställe som för mig är helt okänt, Aruba.

Nu har revskadning aldrig varit nagot kriterium när vi bestämt semestermal men from nu tänkte jag att det skulle bli det. Därför undrar vad ni kunniga människor föreslar för lämpliga ställen för en snorklare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit i Australien och snorklat på Great Barrier Reef, det var helt otroligt. Bodde på en ö ute på revet, Heron Island. Det var för 10 år sedan när jag jobbade i Japan. De visade ett reportage från Heron Island i Packat och klart för ett tag sedan.

I Karibien har jag snorklat vid Isla Margarita, det var sådär. I våras var jag i Tailand och snorklade utanför Aou Nang, det var bättre än Karibien men kan inte jämföras med Australien.

mvh Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit i Australien och snorklat på Great Barrier Reef, det var helt otroligt. Bodde på en ö ute på revet, Heron Island. Det var för 10 år sedan när jag jobbade i Japan. De visade ett reportage från Heron Island i Packat och klart för ett tag sedan.

I Karibien har jag snorklat vid Isla Margarita, det var sådär. I våras var jag i Tailand och snorklade utanför Aou Nang, det var bättre än Karibien men kan inte jämföras med Australien.

mvh Björn

Började ocksa misstänka at GBR is the place. Synd att det är sa lang dit. Men man kanske blir tvungen till sist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min hustru bodde under en längre tid i Israel då mest i Eilat. Där finns det stränder som du kan snorkla direkt från, behöver inte ens ta nån båt ut till reven de ligger bara ett tiotal meter från stranden.

Vet inte hur det är med resor till Israel i dagsläget dock. Kanske Egyptiska delen av röda havet har liknande guldpärlor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har testat Similan Islands i Thailand samt Maldiverna och båda är helt fantastiska, även om Thailand lämpar sig mer till dykning med tuber. Bilder från Maldiverna hittar du i någon tråd här om du söker.

En god vän och hans tjej åkte till Australien förra året, och de var besvikna på barriär revet, de tyckte nordkusten var flera gånger bättre. Barriär revet är ju rätt så hypat då det är det största sammanhängande revet,syns från månen sv. Men iom detta så blir det lätt att man uppfattar det som överbefolkat, alla ska ju dit och se det. det var vad jag fick höra iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eilat sägs ju vara ganska lugnt ännu sa länge och, som ni papekar, det är ju inte sa lang resa. Att bara kunna vada ut nagra meter i vattnet later väldigt tilltalande.

Nagomn som vet nagot om vattenlivet runt Aruba?

En liten samvetsfraga, brukar ni ta med nagot litet "prov" av tex sand eller sten att stoppa ned i burken därhemma när ni besökt nagot kul ställe för att öka pa den biologiska mangfalden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang att ta hem något från revet: Jag har aldrig gjort det och kommer inte göra det, annat än minnen, upplevelser och kort. Anledningarna är många. Bland annat så är det högst olagligt, du åker RIKTIGT illa ut om dem kommer på dig, det är sannolikhet att det du tar med dig säkert inte överlever hela resan hem. Och skulle alla göra så att de tar hem ett "prov" så skulle snart reven synbart minska ännu mer än dem redan gör =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så stora referenser men vid en jämförelse mellan Domenikanska Republiken och Egypten så var Egypten överlägset. Bodde i Hurghada och snorklade på två ställen. Dels Sharm el Naga som man når från land. Det gör tyvärr revet väl lättåtkomligt för oaktsamma turister men det var ändå häftigt. Bl.a. såg jag ett stim med hundratals A sohal.

Provade också båt från Hurghada då man kom ut till flera trevliga platser. Jag hade köpt en uv-påse till min videokamera och lyckades få ihop 3 timmar halvkass film. Det rann saltvatten ur näsan i flera dagar efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hurghada tycker jag är lite halvkasst för snorkling direkt från stranden. Man bör åka ut en bit för att uppleva hyfsade rev. Sharm El Sheik och Dahab är mina favoriter i Egypten.

Koh Tao i Thailand har hyfsad snorkling, men jag såg mer skoj på andra sidan... Phi Phi m.fl.

Cebu på Fillippinerna erbjöd grymt bra snorkling. Fina koraller, mkt fisk, sköldpaddor, havsorm och mycket mer på bara någon meters djup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan verkligen rekommendera Similan Islands. En øgrupp på nio små øar utanfør Khao Lak i Thailand. Det går många live aboard båtar ut dit, och de flesta ær inriktade på dykare. Men det finns en båt som helt har inriktat sig på snorklare, och anpassat revebesøken efter det. Man bor, æter, sover på båten, och snorklar hela dagarna. Man cirkulerar runt øarna i tre dar och det kostar inte mycket. Fantastiskt siktdjup, det ær en nationalpark så ankringsførbud råder sedan många år, vilket bidrar till många "orørda" rev. Øn længst søderut ær helt førbjuden før dykare, endast snorkling tillåten, och mycket vackra hela rev. :smiley20:

/Wassberg (i Norge just nu, dærfør lite roliga bokstæver)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...