Gå till innehåll

ph på osmos vatten?


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej

kollade för skoj skull ph värdet på osmos vattnet och det var under 6 är det någon mer som får så surt vatten efter osmosen?

testade två gånger med samma resultat.

för i mitt kran vatten så låg det på 8,5 och samma i akvariet.

mvh peter magnusson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph är oerhört svårt att mäta i vatten med obefintligt mineralinehåll. Ditt test ger nog mer rättvisande värden i det färdiga saltvattnet, och det är ju det som är det viktiga.

Om det hade gått att mäta ph på ett tillförlitligt sätt skulle man se att osmosvattnet har ett ph något lite under 7,0.

MVH

Mangnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej

kollade för skoj skull ph värdet på osmos vattnet och det var under 6 är det någon mer som får så surt vatten efter osmosen?

testade två gånger med samma resultat.

för i mitt kran vatten så låg det på 8,5 och samma i akvariet.

mvh peter magnusson

osmosvatten reagerar väldigt snabbt med luftens koldioxid så de är normalt att ph ligger under 7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som leder ström i vattnet är joner. Vid pH 7 har man 10^-7 vätejoner och hydroxidjoner.

Vid pH 6 är det tio gånger mer vätejoner så lednings förmågan blir större. Vid pH fyra är det tusen gånger mer vätejoner. Vid pH 8 har vi tio gånger mer hydroxidjoner och vid pH tio är det tusen gånger mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som leder ström i vattnet är joner. Vid pH 7 har man 10^-7 vätejoner och hydroxidjoner.

Vid pH 6 är det tio gånger mer vätejoner så lednings förmågan blir större. Vid pH fyra är det tusen gånger mer vätejoner. Vid pH 8 har vi tio gånger mer hydroxidjoner och vid pH tio är det tusen gånger mer.

Förstår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kan det alltså vara i sin ordning då att mitt ph är så lågt om jag fattar er rätt här nu då.

ja..de bör de vara...som du ser skriver både stig o jag samma sak, att koldioxiden sänker ph:t i osmosvattnet. Vad många inte tänker på är att osmosvatten är väldigt "reaktivt" o tar mkt lätt upp koldioxid. de bästa, om du vill veta kvaliten på osmosen är att mäta ledningsförmågan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom osmosvatten inte innehåller några buffrande ämnen så kommer även små mängder väte eller hydroxidjoner påverka pH direkt så även väldigt, väldigt små mängder förorenade ämnen kommer att påverka pH värdet. Jämför "surt regn" där regndropparna som i princip är osmosvatten tar upp svavelföreningar från luften och ett regnvatten idag kan hålla så låga pH:n som 5. Så fort du blandar i ditt salt så är problemet borta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom kalciumhydroxid mycket sällan räcker för tillräcklig tillsats av kalcium ens i ett kar med mycket låg förbrukning så har jag svårt att tro att en kalkbädd skulle klara det i något kar alls eftersom det rör sig om avsevärt mycket mindre mängder.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...