Gå till innehåll

Alexander`s 112l


sietses

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Enligt en hel del litteratur så skall de flesta snäckor vara känsliga för höga nitrathalter. Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av att stoppa snäckor i så höga nitrathalter. Personligen hade jag väntat med både ljus och snäckor tills nitraten var under 10 ppm, men jag kanske är feg. Föredrar dock att kalla det för att vara försiktig ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har snäckor som klarat sig i många många månader i nitrat värden på 50 och mer.

Det har jag med.

Men om man slänger i ett gäng från ett kar med obefintlig nitrat till ett kar med 50, så blir ju förändringen ganska markant. Det är klart man kan koppa in dom med droppmetoden under några timmar, då minsker ju risken betydligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

80 i nitrat efter 1 vecka och 50 i nitrat efter tre veckor är inga rimliga siffror. a) du kan inte få 80 i nitrat efter en vecka (om du inte använt beg. vatten) - så snabb är inte nitrifikationen. B) den kan inte gå ner till 50 efter tre veckor - så snabbt startar inte denitrifikationen. De flesta nitrattester är känsliga även för låga nitritvärden och visar kraftigt fel vid förekomsten av nitrit bland annat. Även om du haft nitrifikation så är 50 i nitrat också helt osannolikt. Har du noll i nitrit som du uppger - skulle inte jag tveka en sekund med att lägga i sniglar. Prova med några stycken först. Sniglar är ibland väldigt känsliga vi förflyttningar även från "bra" vatten till "bra" vatten och jag har aldrig överhuvud taget fått någon korrelation till om de överlever med normal respektive droppkoppning. Det verkar som om det vore förutbestämt ibland oavsett koppningsmetod. Då har jag varit med att koppa in åtskilliga sniglar efter långa transporter. Jag gör numera bara en vanlig koppning och det har hänt när det varit kris i påsarna att de gått rakt ner utan högre dödstal än normalt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det värkar ju skumt att det kan vara så högt.

Ja va på akvarielagret idag och köpte fyra turbosniglar och en erimit.

Kul med lite liv i burken och jag hoppas att dom tar sig..

Eftersom mina värden värka- lite luriga (tester) så testade jag nitratet i vattnet jag fick från affären, och hör och häpna.

Det blev väldigt rosa (runt 90-100).

Då kan man ju tänka va det är som händer. Testar jag helt fel eller????

Så nu är jag lite förvirad. Har dom sådana värden i butikerna eller?

Sen tillbaka till herr erimit. Vad matat man dom med?

Köpte också något som hette Seachem nitrate removal. Som små stenar man lägger i kare som ska ta bort nitrat. Handlarn lovade ingenting men tänkte testa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom mina värden värka- lite luriga (tester) så testade jag nitratet i vattnet jag fick från affären, och hör och häpna.

Det blev väldigt rosa (runt 90-100).

Då kan man ju tänka va det är som händer. Testar jag helt fel eller????

Så nu är jag lite förvirad. Har dom sådana värden i butikerna eller?

Jag är inte det minsta förvånad om du kan mäta höga nitratvärden i vatten från affärer. Är helt övertygad om att affärerna inte hinner pyssla om alla sina kar på samma sätt som vi andra gör med 1 kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdateringar om karet

Tekniken

1 New jett 1000l/h

1 Aqua el 450l/h (med phosohat stop & aktivt kol)

1 Fluval 400l/h (med nitrate removal)

1 Doppvärmare

1 Aqua Medic miniflotor (upp till 200l)

2*18watt t8 med ett blåljus

Levande

4st Turbosnäckor

1st Rödbenad erimitkräfta (tor jag)

1st Putsar räka

1st Clown (Amphirprion ocellaris)

Gör 10% vattenbytten i veckan.

Ska köpa en new jett 1000l/h till, då tror jag att cirkulationen räcker (ca 3000l/h).

Tänkte bygga en enkel yttavrinning med en new jett och plexi.

Jag gör en kub av plexi, ca 15*15*15cm med kamm. Sen borar jag ett hål för innsuget till pumpen, fäster pumpen i hålet och klart. vad tror ni om det?

Kom gärna med förslag på levande som kan passa i mitt kar..

Har ljusett tänt 12h/dygn nu och har inga alger alls villket jag tycker är väldigt konstigt:snurrig:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite updateringar.

Har nu i karet

6st Astrea

1st trochus

1st Rödbenad erimitkräfta (tor jag)

1st Putsar räka

1st Clown (Perculla)

1st sinularis

1st Blå erimit (Calsinus Elegans)

1st Fromia (sjöstjärna)

1st Chelmon Rostratus)

Chlmon_rostratus__Fromia.JPG

Ny pincett tillsammans med Fromia

Rdbenad_eremit.JPG

Rödbenad eremit

Sinularia.JPG

Sinularis

Innflytningsfest.JPG

Innflytningsfest:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...