Gå till innehåll

Röda Alger


Cambridge

Rekommenderade inlägg

Tack för svaren,det är riktigt bra med såna här forum=) Problemet med dom där makroalgerna,är att dom har spridit sig i hela akvariumet.Dom är på alla stenar,rutor,och i hela gruset.Akvariumet dom är i har jag som drakfisk tank,så det finns inte många vegetarianer där=/ Om man skrapar bort dem,kommer dom sprida sig eller komma tillbaka då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara rädd att hela mitt akvarium,kommer vara täckt av dessa alger snart.Dom sprider sig nått så otroligt mycket,hela akvariumet är fyllt av dem.Men skulle man kunna hålla dem i kontrollerad mängd,så skulle det vara bra.Tack för alla era svar,man skulle vara handfallen om detta forum inte fanns=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behåll algerna och skörda om det är en drakfisktank. De är betydligt snyggare än trådalger som du lätt får annars eftersom näring brukar det inte vara lite av i en draktank. Du kan ha nytta av dem1

MVH Lasse

Jag tycker du ska vara försiktig med att behålla allt för mkt av dessa alger. Även makroalger skall man ha mkt sparsamt med...finns stor risk annars att de tar överhand med kraftig/snabb tillväxt som ej går att skörda. dessa kväver också kalkalgerna o på sikt blir detta inte snyggt. Skörda makroalger också, men jämna mellanrum, så dom hålls i schack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara rädd att hela mitt akvarium,kommer vara täckt av dessa alger snart.Dom sprider sig nått så otroligt mycket,hela akvariumet är fyllt av dem.Men skulle man kunna hålla dem i kontrollerad mängd,så skulle det vara bra.Tack för alla era svar,man skulle vara handfallen om detta forum inte fanns=)

Svarade visst på fel citat: Som sagt..skörda makroalger regelbundet- Inte heller makro får ta överhanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har plockat i gruset och fyllt ett helt 1 liters mått,med dessa röda alger=/ Det är andra gången på en månad.Måste verkligen finna en lösning på detta problem

om de är mest på sanden de förekommer föreslår jag att du köper eremiter som går i sanden, samt kanske en sandvändande fisk, samt sandändande sjöstjärnor..kort sagt..satsa på djur som håller sanden ren. Även en del sniglar går i sanden, o håller den ren. jag tror inte du kan mekaniskt kan avlägsna detta problem själv,utan måste använda dej av naturen. se också till att ditt kh inte ligger för lågt( ej under 7.5 enligt min uppfattning), samt att du inte faller för mkt i ph...dvs ej under 8. Om du gör de kan du behöva använda kalkvatten också. Ordentlig skumning är också viktigt, men de antar jag att du redan tillämpar. Har du ozon, kan du pröva att dosera detta också försiktigt. men de allra viktigaset, de tror jag som sagt är att du använder dej av djur som gör rent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla era svar,nu har jag massa bra ideer att andvända:) Det är så bra att det finns såna här forum,när man får problem.Det skulle inte vara så lätt att hitta lösningar annars,helst när man är nybörjare.Så massor med tack för svaren,och tack för en riktigt bra hemsida:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...