Gå till innehåll

förhindra stopp i överrinningsbox och översvämining


Gurra G

Rekommenderade inlägg

För att undvika översvämmning ifall överrinningen till sumpen sätter igen så får man se till att volymen i "returfacket" ( där du har returpumpen ) inte har större volym är vad som rymms att pumpa upp i akvariet när det är i "normal drift".

Dålig på att förklara, men du kanske förstog?

Tänk även på att göra sumpen tillräckligt stor, så att du kan stänga av returpumpen utan att sumpen svämmar över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret

jag förstog men om pumpen går torr så går den väl sönde`?

Chansen att avrinningen sätter igen, om man bygger den på rätt sätt, är minimal.

Och skulle den göra det så har jag hellre en brännd pump är vattenskador.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Klumpen" stoppar du i vägguttaget och sen stoppar du pumpkontakten i uttaget på den där klumpen. I den sitter ett relä som styrs av en flottör som känner av vattenståndet och man kan givetvis switcha mellan att slå på eller av strömmen om flottören är i översta eller nedersta läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
"Klumpen" stoppar du i vägguttaget och sen stoppar du pumpkontakten i uttaget på den där klumpen. I den sitter ett relä som styrs av en flottör som känner av vattenståndet och man kan givetvis switcha mellan att slå på eller av strömmen om flottören är i översta eller nedersta läget.

jag har köpt en son nu... men ja kan inte hitta svichen :( var är den??? sitter ett tomt hål under sladden är det där den ska sitta???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man inte vill ha ett översvämmat kar behövs två givare, förutsatt att man har automatisk vattenpåfyllning. Jag förstår inte hur det funkar annars. Det sista facket där pumpen sitter måste ju den automatiska vattepåfyllningen sitta och när vattnet sjunker i detta fack fyller det på nytt helt enkelt, vilket gör att den även kommer att tömma vattenresorvoaren i huvudkaret. Alternativet med två givare funkar nog bättre, en i sista facket i sumpen samt en i huvudkaret som bryter returpumpen om det blir för hög nivå i karet.

// Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har till mitt nästa kar tänkt ha 3 borrade hål i botten på huvudkaret. En till återmatning, en till durson och slutligen en som ligger lite högre än durson men lägre än övrekanten i karet som är en säkerhetskanal! Gör man så minimerar man risken för att det är stopp i durson!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr ingen garanti men det minskar risken att det är stopp och returpumpen tömmer ut sumpen i karet så det blir översvämmning. Finns fler risker, snäcka på sensorn för osmosvatten så att allt osmosvatten pumpas ut, strömavbrott och sumpen kan inte ta emot allt vatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns fler risker, snäcka på sensorn för osmosvatten så att allt osmosvatten pumpas ut,

Att timra pumpen till osmosvattnet ger lite safety även där och för att safea lite till, ett larm som talar om när olyckan har varit framme. Bättre med ett par lite på golvet än 50-100 liter :Phttp://claesohlson.se/Product/Product.aspx?id=23662860

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok det var överdrivet att skriva att det var en garanti. Men man får väl utgå från att man är så dum att inte konstruera så att sumpen kan ta allt vatten eller? Själv har jag konstruerat min sump så att skulle olyckan vara framme och vattenpåfyllningen hänger sig med följd att sumpen blir full så rinner detta vatten tillbaks till sötvattensdelen. Jag tycker att ett extra hål i huvudkaret är det klart bästa alternativ då man slipper att förlita sig på någon elektrisk utrustning som säkert inte skulle funka just den gången som den skulle behövas. Så för mig är det en garanti på att det inte blir översvämmat. Men det är klart att när det blir översvämning så kanske det står någon och håller för det hålet så att vattnet rinner ut på golvet och då är det ju ingen garanti längre såklart.

MVH Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...