Gå till innehåll

Pelarakvarium PL-160


mojjan

Rekommenderade inlägg

Nu var det dags igen.. äntligen har jag fått tag i ett pelar akvarium. Lite fakta om karet och de få tekniska sakerna som jag har:

PL-160 70 h d 39 b 50= 136,5 liter

sump 30 liter ( står inuti pelaren )

cirk.pump Koralia 4 samt returpumpen Ehiem ca: 1000 liter = dryga 5000 liter cirkulation.

Filter i sumpen med levande sten ca: 2 kg . damstrumpa med Ultrafos

skummare: Deltec Mc 500

Mh-lampa Giesemann 150 W med Blv 14000 K

Levande sten ca:40 kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ska håva ut den när den har blivit lite större..nu fungerar den som en scalar :)

Det är inte lätt att välja akvarieinvånare till ett så litet kar jag har. Men jag avecklade mitt 240 liters , och man har ju inte lust att ge bort dom. sätter ut annons när det blir aktuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror ni ( någon ) ifall detta rör skulle kunna ge tillräckligt med blå ljus i karet?? Tänkte ha två stycken.

8W Aqua Blue Ger ett kallt blåaktigt sken som många eftersträvar. Simulerar ett större vattendjup.

--------------------------------------------------------------------------------

Pris: 100 kr

Det fanns på DrakXXXX. Har inte sett dessa någon annanstans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Kommer lite bilder under min semester. Har fått en himla massa knepiga alger på stenen..massa små snäckor och säkert 100-tals små djur liknar små fiskyngel som sedan växer till 1 cm kanske..liknar någon konstig räka.

Byter nu endast med kranvatten vid avdustning..tror jag har lite hög fosfat halt i vattnet efter som dessa alger verkar trivas..då det inte heller uppkommer några kalkalger. kör inte med någon yttrekolförening längre.

Fiskar: 1 Tomatclown, 10 st blå grön chromisar, 3 st Kardinaler, 1 st liten lila fisk( har inget namn på den ännu). Jo en räka har jag med..massa små snäckor.

Vattenbyten har det varit snålt med..gjorde ett idag på ca: 10 liter. Men jag har precis varit utomlands så nu kan jag börja labba mera med det..ta bort algerna och tillverka ett mini zelolit filter bestående av en 1/5 liter petflaska. börja köpa lite fraggar i Kungsbacka och tillbehören som behövs för att köra zelolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag slutade med osmos för att vi inte hade plats för tunnan i badrummet :( . Men jag får inga alger på rutan eller i sanden..kanske därför jag inte brytt mig så mycket.

Men ska börja med osmos och zeovit metoden efter semestern..just nu så sköter sig allt själv..fyller på med kranvatten Calcium och Magnesium var tredje dag ungefär..kan nog sträcka mig till 5 dagar om det tryter på med orken. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skulle vara kul att köpa lite färggranna korallfraggar som lyckas behålla de färger som den har i butik. Sen som du ser på bilderna så har jag bara lätta koraller. Men vi får se..jag har som sagt inte börjat ännu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...