Gå till innehåll

Kalkreaktor eller balling?


ramq

Rekommenderade inlägg

Står precis vid ett vägskäl och väger... kalkreaktor eller balling???

Jag blir helt tokig - vet inte vad jag ska välja?!

Om det är till någon hjälp så är jag ändå inne på att skaffa en Grotech NG för dosering av bland annat vodka...

Kan någon hjälpa mig och övertyga mig? :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte ge dig en tydlig rekommendation, utan bara tala av egen erfarenhet. Jag började med Balling för tre år sedan, och har sedan dess fortsatt med det. Jag kör inga doserpumpar utan slaskar manuellt i båda karen. Det har fungerat för mig. En dag om jag får spenderbyxorna på mig (och pengar) kanske jag investerar i en kalkreaktor, men det är ingen hög prioritet för mig. "Manuell" Balling har ju inga investeringskostnader, så det är ju enkelt att börja där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tanken är att använda doserpump även för andra vätskor (t.ex vodka) så i och med detta skulle det vara "gratis"...

Jag tror faktiskt jag slår till på balling ändå. Blir jag inte nöjd så får man väl skaffa sig en reaktor i alla fall när den dagen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska köra vodka och balling så kommer du behöva minst 4 kanaler, Grotech Teach NG har ju 3 i "orginalutförande", det finns ju dock en "extension" att köpa till med antingen 2 eller 4 kanaler till. Själv har jag en Grotech Teach NG + 2 kanaler och kör 3 kanaler till balling och 2 kanaler till FM Ultra Min S och Ultra Organic, det funkar kanon! Nackdelen är väl att det blir ganska dyrt med både huvudenheten och extensiondelen, om man inte hittar begagnat (som jag gjorde :) )

Jag tycker balling funkar bra, busenkelt och inte så värst mycket jobb. Jag blandar 5l åt gången, vilket räcker ungefär 1månad för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står precis vid ett vägskäl och väger... kalkreaktor eller balling???

Jag blir helt tokig - vet inte vad jag ska välja?!

Om det är till någon hjälp så är jag ändå inne på att skaffa en Grotech NG för dosering av bland annat vodka...

Kan någon hjälpa mig och övertyga mig? :ler:

Om vi bara tittar på de rent ekonomiska, så ökar fördelen till kalkreaktorns del med ökad akvarievolym. Beror förstås på massa faktorer men mkt grovt kan man säga att om akvariet är över 500-600l bör du överväga kalkreaktor, eller åtminstone sätta dej ner o räkna på de.

Båda metoderna funkar, men en fördel med balling kan vara att det är oerhört lättstyrt. Har du dooserpumpar kan de inte bli enklare. Du kommer få mkt stabila värden av kh o ca när du väl hittat ditt akvariums förbrukningsnivå.

Så: Om du redan tänker köpa doserpumpar, o ditt akvarium inte är väldigt stort, är mitt råd att kör på Balling. dessutom kan du dosera spårelementen i balingvätskorna, så du kommer klara dej med tre doserpumpar för rubbet...både calcium, kh, Mg, strontium, jod, o tungmetaller.

Mvh

Jonas

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är klart dyrare. Dessutom verkar det vara inne nu. Jag själv är inte så förtjust i balling, Använt detta under 2 längre perioder men alltid återvänt till min reaktor igen. I början med mindre stenkoraller så kostar det inte mycket men allt eftersom de växer då går det åt en del kemikalier vill jag lova. Ett tips är att t.ex använda sig av salifert coral calcium i början när man har lite koraller, så började jag och jag doserade efter anvisning en gång i veckan och det kostade inte mycket och man behöver heller inte några doserpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Balling är klart dyrare. Dessutom verkar det vara inne nu. Jag själv är inte så förtjust i balling, Använt detta under 2 längre perioder men alltid återvänt till min reaktor igen. I början med mindre stenkoraller så kostar det inte mycket men allt eftersom de växer då går det åt en del kemikalier vill jag lova. Ett tips är att t.ex använda sig av salifert coral calcium i början när man har lite koraller, så började jag och jag doserade efter anvisning en gång i veckan och det kostade inte mycket och man behöver heller inte några doserpumpar.

Att säga att balling är dyrare är inte alltid sant Jörgen:

Mitt akvarium ärpå 225l...kostnaden för balling för mej är löjligt låg...långt mkt billigare än reaktor. med nuvarande förbrukning så är min kostnad 50 spänn i månaden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite petimetrar från ekonomen.

Balling har en klart mycket dyrare kostnad än kalkreaktor. Resten är en igångkörningsinvestering, hur mycket kostnaden för den blir vet du inte förrän du skrotat/sålt apparaturen.

Jag har stått i samma vägskäl ett tag nu, balling eller kalkreaktor. Det föll på kalkreaktor för att:

1: Två av de vackraste korallkar jag vet (pwin och aquario) kör bägge reaktor.

2: Jag har egen erfarenhet av reaktor professionellt.

3: Jag har redan utrustningen för att styra/reglera reaktorn

4: Efterssom balling är inne så finns det väldigt många billiga begagnade reaktorer på marknaden, de flesta kostar mindre än en bra dospump.

5: driftskostnaderna är mycket låga.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att balling är dyrare är inte alltid sant Jörgen:

Mitt akvarium ärpå 225l...kostnaden för balling för mej är löjligt låg...långt mkt billigare än reaktor. med nuvarande förbrukning så är min kostnad 50 spänn i månaden!

Med min höga förbrukning så kostar min reaktor ca 50-60 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med min höga förbrukning så kostar min reaktor ca 50-60 kr

Exakt, i enlighet med min käpphäst. Ditt kar är 3 ggr så stort som mitt o innehåller mkt sps. Jag förstår att det blir billigare med reaktor i din situation..men i min hade de blivit betydligt dyrare, eller åtminstone tagit väldigt lång tid att tjäna in. I gränslandet där de inte blir så stor skillnad mellan reaktor eller balling, så skall annat styra än ekonomin. Man får köra på de man tror på...o för min del har jag aldrig haft ett så lättskött system som detta. Skönt o slippa de gamla kalkvattnet.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan väl säga att en kalkreaktor är rätt dyr att inhandla om man ska räkna med tub, manometrar, ph-styrning, reaktor, pump, slangar och gud-vet-vad. Sedan ska du trimma in den tills det "känns rätt" vilket kanske tar sin tid.

Helt övertygad om att allt går som en klocka när det väl har gått till sig. Kanske man kör Balling tills man tröttnar och sedan samlar ihop till en kalkreaktor under tiden... :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var jag och jag valde att inte köra den då jag doserar med flaskor idag. Sedan krävdes det en 1000-lapp i instats till (exklusive media) för att få den komplett och då har jag inte ens en pump att driva inloppsvattnet till den...

Därför min tanke att bara haffa nån senare när jag har blivit less på Balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var jag och jag valde att inte köra den då jag doserar med flaskor idag. Sedan krävdes det en 1000-lapp i instats till (exklusive media) för att få den komplett och då har jag inte ens en pump att driva inloppsvattnet till den...

Därför min tanke att bara haffa nån senare när jag har blivit less på Balling.

Tekniken, gasflaskor, ventiler o gud vet allt var även för mej en avskräckande faktor. Dessutom tar denna utrustning en massa plats, o väsnas. Vi skall inte övertyga varann till de ena eller de andra...båda funkar, o du vet ju såklart varje metods för o nackdelar, o har därmed säkert valt de bästa för dej just nu.

Vilket recept kommer du använda:balling eller balling plus? o isåfall, vilken magesiumdosering? Kommer du köra med spårelement i ballingvätskorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka köra så mycket som möjligt på samma gång, så det lutar ju åt både balling plus och spårelement. Gällande recept får jag nog leta mig fram, annars börjar jag nog med Fauna Marins system.

Ett stort problem blir hur jag ska lösa med att slippa byta vatten (enbart för ballingens skull), NaCl-fritt salt, ökad salthalt och skit... En belysning och konkret metod för att komma runt problemet efterlyses.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska försöka köra så mycket som möjligt på samma gång, så det lutar ju åt både balling plus och spårelement. Gällande recept får jag nog leta mig fram, annars börjar jag nog med Fauna Marins system.

Ett stort problem blir hur jag ska lösa med att slippa byta vatten (enbart för ballingens skull), NaCl-fritt salt, ökad salthalt och skit... En belysning och konkret metod för att komma runt problemet efterlyses.

Då kör du samma som jag...men se upp!: på Fauna marines burkar finns inte ballingplus receptet, o de figurerar ett felaktigt sådant i en del trådar här, o på FM hemsida hittar du de enbart på den tyska sidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna posta när du hittar "det ultimata receptet".

Sedan gäller det att handla upp kemikalier i storpack för att få ner priset...

Inga problem;):

Kruxet var att på FM burkar o i kemihandboken från marinakvariet beskrivs två recept..etr renodlat MG recept o ett renodlat Ca/kh recept. En del bakade ihop dessa recept o doserade med magnesium enligt de renodlade Mg recepetet, o fick för mkt magesium, samt en icke balanserad lösning till följd. De sistnämnda e ju hela poängen med balling.

balling plus är alltså, på en 2 liters lösning:

1)

kalciumklorid 144g

10 ml strontium-bariumlösning

10 ml heavy metal komplex

2)

natriumvätekarbonat 164g

10 ml Idodo-fluoro lösning

3)

Magnesiumklorid 110g

Magnesiumsulfat 16g

Mineralsalt 48g

Startdos 20ml/100 l akvarievatten från vardera flaska. När Ca o Kh är balanserade (tex Ca425 motsvara ett kh på 9.1), så är de viktigt att dosera exakt samma mängd från alla tre flaskor för att undvika jonimbalans. Kh skall styra doseringsändringar i första hand, så man skall inte frestas att ändra dosen för att får upp calcium eller magnesium "lite till". Sedan skall man rent teoretiskt avlägsna lika mkt akvarievatten som man doserar/flaska, o ersätta detta med osmosvatten. Då får man en nettotransport av enbart NaCl joner, o obalans förhindras.

Angående doserna så ser du alltså att magnesiumklorid/sulfat är lägre än de doser som figurerat.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående doserna så ser du alltså att magnesiumklorid/sulfat är lägre än de doser som figurerat.

Ja, verkligen!

Tittar man på t.ex. FMs "Balling-Light" så dröser man på med 2kg kalciumklorid-dihydrat men här är det mycket mindre, om det är fortfarande kalciumklorid-dihydrat du menar med "kalciumklorid"?

Om det nu är det så är det ju rätt lätt att få tag på FMs kalciumklorid, som exempel.

Och det var bara Ca-dunken...

Sedan om jag då tolkar natriumvätekarbonat som natriumhydrogencarbonat i FMs värld och magnesiumklorid och magnesiumsulfat som magnesiumchloride-hexahydrate och magnesiumsulfate-heptahydrate, ja då är vi helt klart på banan! :ler:

Varför jag nämner FMs balling är för att dom är rätt lätt att få tag på.

Fortsätter jag att försöka tyda kemispråket finner jag möjligtvis "Idodo-fluoro lösning" som FMs UltraTrace-B Iodine-Fluorine-Complex?

Återstår bara natriumvätekarbonat...

*host* Blev helt groggy på att försöka hålla isär alla ord. :snurrig:

Ni får stå ut med att jag inte hängde med till 101% på kemilektionerna i skolan, även om det var klart intressant.

EDIT: Har du tittat på den här länken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får gärna posta när du hittar "det ultimata receptet".

Sedan gäller det att handla upp kemikalier i storpack för att få ner priset...

Varför inte mata in veckoförbrukningen i mitt förträffliga kalkylark :)

Du fyller i värdena i dom celler som har en röd "flik" ! Den räknar på samma sätt som Fauna marins kalkylator.

breitling-light.xls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem;):

Kruxet var att på FM burkar o i kemihandboken från marinakvariet beskrivs två recept..etr renodlat MG recept o ett renodlat Ca/kh recept. En del bakade ihop dessa recept o doserade med magnesium enligt de renodlade Mg recepetet, o fick för mkt magesium, samt en icke balanserad lösning till följd. De sistnämnda e ju hela poängen med balling.

balling plus är alltså, på en 2 liters lösning:

1)

kalciumklorid 144g

10 ml strontium-bariumlösning

10 ml heavy metal komplex

2)

natriumvätekarbonat 164g

10 ml Idodo-fluoro lösning

3)

Magnesiumklorid 110g

Magnesiumsulfat 16g

Mineralsalt 48g

Startdos 20ml/100 l akvarievatten från vardera flaska. När Ca o Kh är balanserade (tex Ca425 motsvara ett kh på 9.1), så är de viktigt att dosera exakt samma mängd från alla tre flaskor för att undvika jonimbalans. Kh skall styra doseringsändringar i första hand, så man skall inte frestas att ändra dosen för att får upp calcium eller magnesium "lite till". Sedan skall man rent teoretiskt avlägsna lika mkt akvarievatten som man doserar/flaska, o ersätta detta med osmosvatten. Då får man en nettotransport av enbart NaCl joner, o obalans förhindras.

Angående doserna så ser du alltså att magnesiumklorid/sulfat är lägre än de doser som figurerat.

/Jonas

Jag kör med detta recept. Men jag har lite problem med lågt Kh och högt Mg och Ca.

Mina värden idag. Kh, Ca, Mg testade med Salifert, saliniteten har jag refraktometer till.

Temp 25,8

Salinitet, 1,024

Ph, 8,0 i förmiddags

Kh 6,1

Ca 470

Mg 1500

Tyder detta på jon inbalans då?

Ska dessa blandas till en lösning på totalt 2 liter eller ska man ta 2 liter osmosvatten att blanda i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...