Gå till innehåll

10m3+


Janne

Rekommenderade inlägg

Nu går akvariet på sparlågaoch trädgården tar över, akvariet med700L känns litet när man bygger damm. En traktor har gjort grovjobbet men det har blivit många skottkärror ändå. Jag har provlaggt lite sten i vattenfallet och jag skall gräva ut lite mer för plantering av växter runt om. Kanske det blir duk i vattenfallet i år ochvatten i dammen till nästa år.

33981302-b829-02000180-.jpg

36046460-ca7d-02000180-.jpg

36046383-fc53-02000180-.jpg

36046334-ac88-02000180-.jpg

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Thomas, det kanske inte framgår av bilden men det är i princip sand i alla fall morän, så jag hade tänkt att bara lägga dit markduk innan gummiduken som skydd, räcker det?

Jimmy, det känns så statiskt att gjuta, jag vill kunna ändra om bland stenarna och sätta dit växter. Hade jag bott på Hawai ,så hade jag ej tvekat.

Peter, sådan tur har jag nog inte, för det skulle kunna motivera att köpa stora Koi karpar som hägern ej rår på, men jag har aldrig sett en häger här hemma.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Det börjar bli dags för att bygga filter och det kommer att bestå av 3 regnvattentunnor på 500 liter styck. Den första skall bli vortexkammare, där man skiljer ut stora particklar som faller ner i lugnvattnet och som töms ut genom en knivventil i botten. Den andra skall vara den syrerika delen av filtret och kommer att bestå av filtermatta + något mer, det finns även här en ventil i botten. Genom de två första kamrarna så kommer det cirkulera 10-20 m3/h, till den tredje så kommer flödet vara 5 m3/h. Den tredje kammaren ska bli den syrefattiga delen av filtret och kommer att bestå av 500 liter lavakross. Det kommer att bli två pumpar som matar filtret med vatten, den ena går dygnet runt och den andra bara på dagen då man vill ha lite mer vatten i vattenfallet. Jag tänkte försöka köra utan UV, det borde fungera om jag får filtret att fungera bra. Jag tänkte också försöka köra "bare bottom" principen, bara lite grus i vattenfallet och i kanterna på dammen. Är jag ute och cycklar eller vad kan jag gör bättre eller hur skulle ni göra?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag förstår skämtet, men eventuellt så kommer jag ha ytavrinning till en tunna nergrävd i marken och nivågivare där för vattenpåfyllning och då skulle man även kunna ha en pump där för att få bort skräpet på ytan(Skimmer).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul och lycka till. Hadde själv en damm när jag bodde hemma med ID och guldfisk i växte på bra och hadde yngel redan 1:a sommaren. Dammen var lite liten så jag fick plocka upp fiskarna för vintern.

Häger hadde jag ej bekymmer med men fiskmåsar ;) försvann några firrar då de var små.

Tror allt att din vortex filter kommer funka bra och en biologisk rening blir till.

Har du sett eller hört/läst detta?

http://www.tsunamikoi.com/proda.htm#Filter

Filter

Om filter finns det nästan flera teorier än det finns tillverkare och definitivt ännu flera modeller - den enamera invecklad än den andra. Vi nöjer oss med att hylla några få, enkla principer och rekommenderar därför endast de filter vi tycker bäst motsvarar dessa. Skulle man trots detta vilja ha en annan modell,tar vi naturligtvis hem den.

Ett filter bör enligt Tsunami Koi

  • ha ett fritt flöde av så stora mängder vatten som möjligt,
  • vara indelat i minst två kamrar, en för mekanisk filtrering och en för biologisk rening,
  • ha lätta filtermaterial (med stor yta) och avlopp i botten för enkelt underhåll.

En vortexkammare skall vara rund för att undvika virvlar, som rubbar vattnets rörelseriktning och stör sedimenteringen. Den måste också ha en diameter uppåt en meter för att tillåta ett lugnt flöde av stora mängder vatten. Annars fungerar den inte utan borstar eller andra underhållskrävande tillsatser. Tsunami Vortex har givetvis tangentialt inlopp, medan avtappningen sker från ytan i centrum. Detta förstärker vattnets uppåtgående spiralrörelse, vilket gör filtreringen mera effektiv.

Fick tippset då man hadde damm att lägga i lite halm på vintern så på nått sätt så skulle detta ta bort algblomming om man råkade ut för detta.

Det blir snabbt ett populärt tillhåll för fåglar som badar eller sitter å begrunnar det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla. Ja, jag har sneglat på Tsunami Koi, men jag förstår inte varför de inte går hela vägen i nedbrytningprocessen. De kör bara de två första kamrarna och hoppar över det sista syrefattiga steget som bryter ner nitraten. Men de har väl mycket grus i dammen och tycker det räcker. Jag vill ju mer likna saltvattensakvariet, inga ställen som det kan samlas smuts i dammen, inget grus och god cirkulation. Sen har man hela filtret vid sidan och där avskiljer man av smutsen och kan gör rent filtermatrialet. Man öser inte ut 500 liter lavakross, utan man kan bakspola filtret(ventil i botten).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men samtidigt så brukar man väl ha ganska mycket salt i när man har koikarpar(mot parasiter). Kan det inte bli problem med zeoliten då, den regenereras och avger nitraten i stället för tvärtom. Var är Lasse? Ingvar är väl och seglar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe tog bort mitt inlägg då jag såg mer att de inte har zeolith i sina system men så han du före å skrev ändå ;)

Ang Saltet vet jag ej varför de har detta. Nej tror ej att det har någon betydelse för zeoliten om vattnet är saltat eller ej

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det här kan bli långt och jag vet inte riktigt vilket tidsperspektiv du arbetar i.

Om jag börjar med Vortexfiltret. Mina erfarenheter från den typ av filter är inte speciellt bra. I början på 70 och 80 talet användes den typen av filter, kallades då virvelseparator om jag kommer ihåg rätt. Vad de gjorde i en intensiv fiskodling var att de istället för att sedimentera de större partiklarna rev isär dem till mindre. Foderrester och fiskavföring är inte speciellt hårt "ihopklistrat" vilket gör att större "flockar" lätt blir mindre. Vortexfiltret bygger på att tyngre partiklar centrifrugeras ut i kanterna och faller till botten medans det rena vattnet rinner ut från ytan. Nu kommer du kanske inte ha den belastning som man har i fiskodling men som försedimentering skulle jag hellre föredra att man hade en serie av fack där vattnet växelvis rinner under skiljeskivan och växelvis över. I första facket kommer vattnet in vid ytan ungefär och rinner igenom en spalt på undersidan av första skiljeskivan. Denna spalt kan man göra justerbar för tanken är att vattnet skall ha en ordentlig skjuts igenom för att på andra sidan plötsligt gå över i en långsam stigning. D.v.s andra facket skall vara ganska brett, vattenhastigheten skall bromsas upp ordentligt. Detta gör att lyftkraften för partiklarna plötsligt försvinner och de dalar mot botten, Sedan rinner vattnet över andra skiljeskivan för att gå ner på undersidan av tredje skiljesakivan och detta fjärde fack är ungefär konstruerat på samma sätt som andra facket. Över fjärde skiljeskivan går vattnet på ovansidan. Sedan är det en smaksak hur många fack man vill ha. I mitt fall hade jag placerat en madrass som femte skiljevägg. Detta sjätte fack skulle jag använd som pumpgrop för ett "droppfilter" som skulle stå ovanför detta fack och tömmas i samma fack. Detta filter skulle utgöra en loop som jag nog skulle ha minst dubbla cirkulationen över. Efter detta fack skulle jag ha en filtermadrass som sjätte skiljevägg. Sedan får vattnet gå tillbaka i dammen.

Som du märker har jag inte tagit med någon denitrifikation. Jag utgår från att du inte skall bedriva någon odling och nitrat är inte speciellt giftigt för de flesta sötvattensfiskar, speciellt inte för karpfiskar. Nitratnivåer på upp emot 200 ppm är ingen ovanlighet i recirkulerade odlingar.

Beroende på belastning i din damm (eg hur mycket du matar) får man dimensionera filtren. Om denitrifikation är ett krav så skulle jag göra lite annorlunda än ovan och jag skulle vilja återkomma till det senare.

Några frågor bara. Varför vill du inte ha grus på botten av dammen? Vad vill du vinna med valet att inte ha grus? Vill du inte ha submersa växter i dammen. Inga växter som näckros, gäddnate och dylikt?

Med vänlig hälsning Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en damm med en duk på 6 x 16 meter utan pump som håller sig klar. Den andra dammen är 8 x 10 meter med en bäck på litet mer än 10 meter längd och en pump på 10 000 liter / timme. Där får jag mängder av trådalger.

Inget filter till någon damm. Jag har många prydnadskörsbär och två valnötsträd på tomten så det blir i storleksordningen 15 skottkärror med löv varje år + det som hamnar i dammarna. Det hamnar mängder av löv som bryts ned på botten. I djupdelen växer slamskiktet med ungefär en cm per år. Men grumligt blir det inte.

Fisk har jag inte (75 meter till häger) men massor av grodor och grod + paddyngel. Så här års brukar det vara stora gräsandsjakten eftersom de äter mina grodyngel och trampar ned mina perenner. Men i början på juni brukar de ge upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay så du menar att i vortexen så kommer smutsen snurra längre och kan gå sönder till mindre partiklar, än om den går upp och ner i ett fackverk, det kan jag förstå.

Efter att ha sett mina saltvattensfiskars förändring från att haft 20-30 mg/l nitrat till väldigt låga nivåer, så vill jag aldrig mer belasta fiskar och des hud med höga nivåer. Jag vet att man kan vänja fiskar med höga nivåer, men jag tror att det leder till sjukdommar och problem. Sen jag gick över till ZeoVit metoden så är alltid fenorna hela och inte trasiga, fiskarna har klarare färger och "pälsen" är blank som Greger uttryckte sig. Om man skulle få ner näringshalten så skulle jag heller inte få problem med alger och kan hoppa över UV. Så däför vill jag ha denitrifikation.

För att i gruset så samlades det mer smuts än man kan bryta ner, kan man istället få upp det i filtret och skilja av det så är det mycket bättre. Jag kanske är saltvattenskadad, men jag tror att det finns fördelar med det tänket. Växter kan man ha i korgar och t.ex näckrosor vill ha lerjord och det kan de få i en växtkorg, lite artificiellt men praktiskt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag återkommer i morgon med en del funderingar om hur jag skulle konstruera ett system om jag skulle sätta upp en sådan damm. Hur mycket kilo Koi tänker du ha? Normal fodergiva är ungefär 1-2 % av biomassan per dag av högvärdigt foder - det blir en del belastning.

Mvh Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...