Gå till innehåll

29L Mantis


Illustratören

Rekommenderade inlägg

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Läste genom hela natten om Mantisar (igen). Först och främst ville jag veta vad har jag för mantis men som sido product kom jag fram att, Mattias, din Mantis är Gonodactylaceus smithii. Den är en av dom lättaste mantisar att identifiera pga dom mörka fläckar med vita ringar. Enligt vad jag läste är smithii en eftertraktad, trevlig och aktiv mantis som växer up till 9 cm. Trivs i akvariet som är minst 20 liter. Så grattis! Din mantis kommer att ha det bra i ditt nano. Att allt skulle inte basera enbart på mönstrar i mantiskroppen här ser du också identifierings bilder om.... vad det nu heter? Ni vet, där bak :)

post-2289-14468914774976_thumb.jpg

post-2289-14468914775054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste genom hela natten om Mantisar (igen). Först och främst ville jag veta vad har jag för

mantis men som sido product kom jag fram att, Mattias, din Mantis är Gonodactylaceus smithii. Den är en av dom lättaste mantisar att identifiera pga dom mörka fläckar med vita ringar. Enligt vad jag läste är smithii en eftertraktad, trevlig och aktiv mantis som växer up till 9 cm. Trivs i akvariet som är minst 20 liter. Så grattis! Din mantis kommer att ha det bra i ditt nano. Att allt skulle inte basera enbart på mönstrar i mantiskroppen här ser du också identifierings bilder om.... vad det nu heter? Ni vet, där bak

Ååååå... tack för den infon, kul att höra att det förmodligen är en perfekt art för mitt nano/pico (Pico enligt mig).

Vart hittade du infon? Är de den gamla hederliga sidan som varit uppe förut? Kan du inte slänga upp en länk.

Jag tycker bilderna är jäkligt likt, och när jag läser om den så kan de nästan bara vara den arten.

Min ser exakt ut som på dessa bilder, min är dock lite mer nedtonad i färgerna. Men då är min inte riktigt vuxen ännu:

post-2577-14468914775097_thumb.jpg

post-2577-14468914775212_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste väldigt mycket, så jag kommer inte ihåg alla länkar. 'Läste' tom polska och italienska :ler: = Kollade bilder. Men här får du dom som jag tyckte var bra. Måste säga att jag hittade inga säkra svar enligt Roy's lista, men när man hade kollat från tiotals länkar kunde man gå tillbaka till den och bara instämma.

http://www.fangschreckenkrebse.de/arten/schmetterer/gonodactylussmithii.html

http://www.reefcentral.com/forums/forumdisplay.php?forumid=37 = Reef Centrals Mantis forum, som du känner säkert utan till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för länkarna!

ack för komplimangerna Gustav, vågar bara tänka på dina framtida projekt som snickare;)

Blev lite slipning och ny lackning, var såklart optimist och hoppades jag skulle komma undan bredspackeln. Men jag vet inte om de gjorde så mycket att man ser lite av den gamla versionen. Blev en liten läcker effekt tycker jag:ler: Spår av de förflutna ha ha ha...

Sedan köpte jag filterpåsar 2st, en till nanot och en till det stora. Man kör aktivt-kol i en påse och en påse med rowa-phos, och dessa påsars innehåll byts ut ungefär lika ofta. Går det att köra både Rowa-phos och aktivt-kol i samma påse, eller blir de knas?!

Köpte mig även en liten klistertermometer från Marina ca 5cm lång. Gjorde den ytterligare 1cm kortare och minskade bredden genom att klippa bort det onödiga. Blev lite dekaltrimmning också:ler:

post-2577-14468914776181_thumb.jpg

post-2577-14468914776326_thumb.jpg

post-2577-14468914776485_thumb.jpg

post-2577-14468914776641_thumb.jpg

post-2577-14468914776797_thumb.jpg

post-2577-14468914776925_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt stora kar har jag det (kol och rowa) i ett av filterfacken fritt i sumpen. Där strömmar vattnet förbi innan det åker tillbax ut i karet ca1000L/h.

Tänkte att så länge påsarna/påsen är där det är strömt borde det inte spela någon roll om kolet ligger i en reaktor eller i strömt vatten. Borde ju fungera som en rejaktor ungefär... eller?

Va tror ni om att blanda ner kol och rowa i samma påse?

PS:Väntar fortfarade på lysrören och pumpen! Tick tack tick tack.... tiden går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de snabba svaret, just nu kör jag med två påsar till de stora karet.

Till detta kar blir det en påse med mix i.

Tips: Är man gammal sötvattensnisse kanske man har gammla innerfilter hemma, ta ett sådant. Kasta ut, bränn eller mata hunden med den gammla filtervadden. Lägg ner filterpåsen med kol/rowa i och montera ihop rackaren till innerfilter. Vips har man gjort en budget variant på reaktor.

Imorgon blir det till att såga plexi, mäta upp och justera lite. Samt eventuellt klarlacka invändigt med tvåkomponentig båtfärg, så att det klarar fukten bättre. Sedan hoppas man ju alltid på ett litet paket från Drakfirren.

Sedan har jag funderat på botten hmmm..... jag kommer ju ha en liten krabbat (mantisen) som uppenbarligen gillar att gräva i den fina sanden. I mitt gamla sötvatten mins jag att det blev estetiskt fula kala fläckar när firrarna eller jag varit framme ibland.

Jag har klurat på 2st lösningar:

1. Hitta en bild på grus och laminera, sedan lägga den mellan glasbotten och frigolit/liggunderlaget (det man har under akvariumet). Det skulle göra att man såg sandbilden genom glaset.

2. Är den snyggaste lösningen. Jag kletar ut ett tunt lager silicon på botten, sedan häller jag i lite sand på det medans det fortfarande är kletigt. Resultatet är ett akvarievänligt sandpapper i botten....... typ?! Det borde bli snyggast, någon som kommit på en bättre lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken skillnad med helsvart!! Så mycket fräshare, blir nog kanoners med lite aluminuimreflektorer och plexi till detta, nu har grundjobbet blivit fixat och nu återstår en del småmoddning och trixande. :smiley20:

Gick ner å mätte lite och insåg att trotts moddning av armaturen måste jag borra ett hål i mellanväggen. Aluminium armaturen är 37cm lång och jag ska ner till 31cm för att få plats under trätaket. Men om fästena vänds innåt trodde jag att armaturen skulle få plats. Tyvärr blir den bara 33cm vilket är 2cm för långt. Kan möjligen fungera hyffsat men jag vill inte böka med detta innan jag fått hem lysrörer och kan göra en snabb flytt av invånarna till tanken.

Lite hemmasysslor och lite mer pyssel.... mer bilder ikväll:ler:

post-2577-14468914777431_thumb.jpg

post-2577-14468914777569_thumb.jpg

post-2577-14468914777695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du där! Jag var själv inne på alternativ två där. Eftersom vi pysslar med mantisar är det bra att täcka botten med plexiglas. Min tankte var alltså att istället för att lägga direkt på botten bekläda plexiglasskivor med lite dekorativ sand, så slipper man "förstöra" karet.

Edit: Håller med Gustav och det ser ut som om den är en spearer.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en mantis får för sig att attackera glaset är det i 9 fall av 10 bottenglaset när den gräver sin håla. Mantisen ser bara en sten som den vill flytta på och provar med att slå bort den, vilket kan resultera i en torr mantis på parketten. Med plexiglas i botten kan inte mantisen spräcka/slå hål på glaset.

Lite kuriosa är att den "främsta" forskaren inom mantisar (stomatopods) har hört talas om/varit med om totalt 8 förstörda kar p.g.a av mantisar, inkluderat de största.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om en mantis får för sig att attackera glaset är det i 9 fall av 10 bottenglaset när den gräver sin håla. Mantisen ser bara en sten som den vill flytta på och provar med att slå bort den, vilket kan resultera i en torr mantis på parketten. Med plexiglas i botten kan inte mantisen spräcka/slå hål på glaset.

Lite kuriosa är att den "främsta" forskaren inom mantisar (stomatopods) har hört talas om/varit med om totalt 8 förstörda kar p.g.a av mantisar, inkluderat de största.

Mvh Thomas

Om det är 8 kar som pajat, hur kan det då i 9 fall av 10 röra sig om bottenglaset :ler: ... Förlåt... kunde inte låta bli ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får lägga på ett lager färg eller två till Mattias. Man ser igenom där du har målat från början.

Ja vet, tyckte inte alls de gjorde någonting. Blev bara snyggt, det är som relief och det ser bara läckert ut.

Om det är 8 kar som pajat, hur kan det då i 9 fall av 10 röra sig om bottenglaset ... Förlåt... kunde inte låta bli

Hi hi hi.... där va du klurig.

Blir ett tunt lager plexi i botten inmålat i silicon med sand i, blir nog bra i slutändan. Har dock svårt att tro en 9cm lång mantis kan slå sönder bottenglaset. Hade det varit en 20cm stor peacock hade jag däremot varit orolig.

Har sågat i plexi idag. De va ju kul, antingen sprack det för man sågade för sakta. Eller så smälte det för sågen gick för fort. Tog ett litet tag innan man fick in känslan. Blev en liten bit täckglas till filtret och en bit som skulle fungera som lampskärm.

Misslyckades dock med böjningen av "lampskärms-skivan" så nu vet jag inte vad jag ska ha den till? När jag böjde hade jag två bitar kartong till hjälp. Det var ju inte såååååå smart så här i efterhand. På ett ställe blev plexin så varm att den smälte samman med en av kartongbitarna.

Plexibiten kanske kan komma till användning i framtiden till någonting annat?

Pix for every body!!

post-2577-14468914778209_thumb.jpg

post-2577-14468914778346_thumb.jpg

post-2577-14468914778487_thumb.jpg

post-2577-14468914778616_thumb.jpg

post-2577-14468914778747_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer det synas under skärmen? Annars tycker jag upplägget ser bra ut.

Tanken var att det skulle synas 4cm plexi på varje sida, men jag skiter i det. Tror armaturen kommer se gigantisk ut när det kommit på reflektorer. Men jag hoppas jag kan få till det ändå.

Returpumpen kommer kopplas direkt till SQWD, precis som på tidigare bild:

attachment.php?attachmentid=18166&d=1195145447

Sedan kommer jag placera in ett innerfilter i filterfacket som jag ska köra kol & rowa i.

Idag händer det ingenting med projektet, har fullt upp hela dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...