Gå till innehåll

29L Mantis


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Efter att fått reda på att Satu hade en mantis som hon kunde tänka sig att byta bort gav jag mig av till Glasklart och beställde glas och en svart plexi-skiva.

Idag åkte jag och hämtade bitarna, och sedan va de bara att limma. Jäkla kladd asså! Mins när jag var liten och gjorde detta med farsan, då va de inte alls lika kladdigt.

Kanterna försökte jag få till hyffsat, medan botten sket jag fullständigt i. Kommer ju ha sand i botten så det kommer ändå inte synas =-)

Imorgon väntar att skära bort siliconet som sticker ut mellan glaset och lite finlir på undersidan.

En miss gjorde jag dock, för stora klickar silicon i första skedet. Blev inte helt fyllt med silicon under dem. Får pressa in det sista underifrån imorgon. Det är typ 1-2mm luftglapp på två ställen, men det ska inte vara några problem att fylla i underifrån, hoppas jag:smiley24:

Plexi skivan ska dölja tekniken och kommer förmodligen att sitta ca7-10cm i ena kortändan. Har en SCWD som jag gärna skulle vilja klämma in i filterfacket, men om de inte går så får jag ta och använda min Hydor flo istället.

Måtten då?

Jo 25x25x46 (ca29L), dock kommer "levande delen" endast vara ca25x25x36. Min mantis är bara 4,5cm lång så han får de inte så trångt som de låter. Blir nog ett perfect hotel till den.

Idag när jag kollade till honom tittade han ut och lyfte upp armarna och visade två sjukt fina "ögon fläckar" på insidan av armarna. De va mörka i mitten och med ett skarpt neon blått band runt sig, allt ihop skimmrade lite i grönt. Hoppas jag kan fota detta när han fått flytta in.

Nej, slut babblat! Här kommer lite bilder, på dagens bravader:

post-2577-14468914679507_thumb.jpg

post-2577-14468914679646_thumb.jpg

post-2577-14468914679776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ett tips när man limmar akvarium är att dra på lite tejp bredvid kanten på glaset, och sedn drar man bort den när glaset sitter på plats, och då följer det silikonet med som har blivit utsmetat.

Jag gjorde det på kanterna, orkade/brydde mig dock inte ett skvatt om botten. Den kommer ju inte synas ändå.

Den mantisen jag har är mörktlila brun, med gröna,gula och blå inslag.

Eftersom lillen endast är 4cm så har jag endas 4mm glas. Men om den växer till sig lär jag byta kar oavsett, och då får jag väll uppgradera =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror smidigast sättet att limma små kar på är att skyddstejpa alla skivor först, dvs när skivorna ligger fria. Sedan limmar man mycket lim där man ska sätta ihop skiva mot skiva, pressar ihop dem. Tejpar ihop/stadgar och findrar fogen som slutputs. Sedan tar man bort tejpen och skär rent med rakblad när allt torkat. På det sättet slipper man nog risken med luftbubblor mellan glasen.

Hur farligt är det egentligen med en eller två bubblor mellan glasskivorna? Någon som råkat ut för något pga det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jag har hört väldigt olika. De som bara sett en på discovery säger typ minst 40mm glas härdat med stålnät ;), medan andra med erfarenhet säger att 4mm räcker till en fullvuxen beroende på hur den trivs. Detta eftersom om den väljer att attackera glaset kommer den lyckas ha sönder det mesta. De få situationer de väljer att attackera glaset är när den är ordentligt trängd eller inte trivs.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För jag har hört väldigt olika. De som bara sett en på discovery säger typ minst 40mm glas härdat med stålnät , medan andra med erfarenhet säger att 4mm räcker till en fullvuxen beroende på hur den trivs. Detta eftersom om den väljer att attackera glaset kommer den lyckas ha sönder det mesta. De få situationer de väljer att attackera glaset är när den är ordentligt trängd eller inte trivs.

Tror de säkraste skulle vara laminat, två 4mm borde räcka. En skiva pansarglas innerst och en skiva float eller opti på utsidan. Borde hålla krypet på plats =-)

Jag har lite funderingar kring ljuset. Jag kommer köra 2st t5 och jag har extremt liten erfarenhet av t5:or. Vilken ljuskombination blir snyggast?

De ljus jag kan kombinera är 6500k, 10 000k och aqua blue(nästan som blårör antar jag).

Idag kör jag 2st aqua blue till mitt 54L, men då kompleterar jag med 1st t8. I denna burk finns inte utrymme för fler rör om jag ska använda armaturen jag redan har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Ursprungligen postat av Illustratören

Tror de säkraste skulle vara laminat, två 4mm borde räcka. En skiva pansarglas innerst och en skiva float eller opti på utsidan. Borde hålla krypet på plats =-)

Har du någon prisuppgift på de materialen?

Nope!

Men mitt material, 4mm glas och svart plexiskiva gick lös på hela 300:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur farligt är det egentligen med en eller två bubblor mellan glasskivorna? Någon som råkat ut för något pga det?

När jag limmade mitt 840l fick jag en hel del bubblor med, jag hade inte varit så orolig på ett så pass litet kar iaf :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Ursprungligen postat av Illustratören

Hur farligt är det egentligen med en eller två bubblor mellan glasskivorna? Någon som råkat ut för något pga det?

När jag limmade mitt 840l fick jag en hel del bubblor med, jag hade inte varit så orolig på ett så pass litet kar iaf

Tack för svaret, har fyllt i alla "bubblor" idag och jag tror inte det blir några problem.

Hitta denna intervju om Stomatopods/mantisar, lite mycket blaj om forskaren själv men även mycket intressant fakta om dessa djur. Håll till godo:

http://globetrotter.berkeley.edu/people/Caldwell/caldwell-con0.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte avrinningskam till filterfacket, heeeeela toppen av facket kommer ha kam. Som ni ser kommer det bli tight som attan att klämma in SCWD i filterfacket + en cirkulationspump på 1000L/h. Har beställt en maxi-jet 1000 som jag hoppas kunna fungera. Kommer bli lika tight som att byta glödlampa på bilen =-)

PS: Letar efter svart sand som fungerar riskfritt till saltkaret. Om någon har några liter hemma så hör gärna av er, tror det skulle göra susen!

post-2577-14468914681883_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har finare färger än jag tyckte först.

Ja de första bilderna på mantisen gjorde den absolut inte rättvisa.

Idag har jag kopplat SCWD:en till rörkrökar och slangar. Hoppas att cirkulationspumpen får plats snett ovan eller snett under. Kan man använda SCWD:en upp å ner? Kan bli tight att få plats under. Vi får se hur de bli när cirkulationspumpen kommer, åååååå ja hatar att vänta.

Fatta hur hårt slangarna sitter, kolla in den slangen som ska gå till pumpen, den går över begge tjocklekarna av rören.

post-2577-14468914685292_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har beställt en Maxi-jet 1000L/h, dom har ju utblåsen nedtill och om ritkningarna på nätet stämmer så ska den få plats snett under SCWD:en. Om nu det skiter sig har jag ju alltid uppåner versionen att luta mig tillbax på =-)

Rören och slangarna är nu ihopkopplade och sitter stenhårt. Avrinningskammen är tillsågad och klar. Nu är det bara att vänta på ljus (1st 6500k, 1st 10.000k), har även två blåljus att laborera med. Cirkulationen blir 1st maxi-jet 1000L/h (ska kopplas till SCWD), har beställt från Drakfiskens webb butik.

Så här långt är ser allt bra ut, bilder på hur det hela är tänkt:

post-2577-14468914687494_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har man varit hemma å pysslat lite.

Kollade att maxi-jet pumpen kommer passa. JAPP de gjorde den, till å med me lite marginal även om filterfacket endast är 10cm djupt (3cm till godo).

Sedan tänkte man borra hålen i plexin. Men vad är det då som strular?

JO den hålsågen man köpt kräver någon jädra bits med gångjärn att monteras på. Så borrning får vänta till imorr´n om jag hinner åka å köpa efter jobbet. De e ju typiskt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har man borrat å limmat lite på filterväggen, de bidde ju inte så tokigt inte. Allt passar perfekt, för perfekt. Så perfekt att det inte kommer gå att dra ut SCWD:en om den skulle behöva rengöras eller bytas. Därmed måste jag borra upp hålen 0,5-1mm så att det lätt går att plocka ut cirkulationsenheten (pump, SCWD, rör och slangar).

Blir spännande att limma det sista imorgon, för att testfylla det på tors eller fredag.

Jag har fortfarande inte bestämt mig om filteravdelningen ska vara 10 eller 15cm bred?

Väljer jag 10cm så är "akvariedelen" 37x25x25cm och det kommer bli tight i facket. Väljer jag 15cm så blir akvariedelen 32x25x25 men då är jag också säker på att jag får plats med all teknik i facket. What to do?!

post-2577-14468914697027_thumb.jpg

post-2577-14468914697174_thumb.jpg

post-2577-14468914697321_thumb.jpg

post-2577-14468914697475_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...