Gå till innehåll

29L Mantis


Illustratören

Rekommenderade inlägg

Supersnyggt ljus blev det ju också! Redan sagt x antal ggr hur snyggt karet i sig är

Längtar tills min grejjer kommer hem :(

PS: Glöm inte besiktningen!

Mvh Thomas

Vadå besiktningen? På bilen eller?

så jävla läckert mattias!

Tackar!

Kan bara säga att detta kar förmodligen är det häftigaste karet jag haft. Belysningen är hyffsad men det skulle vara ultimat med 3st t5. Inte för att det behövs för korallernas skull utan mer pga att det blir mer blåaktigt på ena sidan och vitare på andra. Hade man kört med tre rör skulle man kunna köra blåljus i mitten.

Vill påpeka att man ser akvaristiken med helt nya ögon. I ett sådant här litet kar med 4mm glas och snygg belysning så framgår varenda liten detalj kristallklart. Man blir helt fixerad vid varenda liten pytte sak i akvariumet och till å med tjejen sa att detta kunde hon nästan tillåta i lägenheten.

Fick syn på tre pyttesmå polyper, ett antal nya skivisar som är på g och en ormtjärna jag aldrig sett och en krabba som var ny för mig (blir nog mantis käk).

Mantisen har inte visat sig idag, och idag gjorde jag första matförsöket. Gick inge vidare, inte kom det fram någon nyfiken mantis inte. Dröjer nog ett tag innan han känner sig riktigt hemma.

post-2577-1446891479768_thumb.jpg

post-2577-14468914797833_thumb.jpg

post-2577-14468914797976_thumb.jpg

post-2577-14468914798103_thumb.jpg

post-2577-14468914798227_thumb.jpg

post-2577-14468914798378_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ettusen vita små säckar med svans kan inte ha fel, pico akvarier är hur roliga som hällst!!

Så på mindre än 1min så händer de någonting väldigt mysko. Plötsligt är det tusentals små vita prickar i karet. Va i he.....

Jag stänger av pumpen och konstaterar att det ser ut som små små vita huvudfotingar (med svans) med ögon som simmar runt i karet. Det måste ha exploderat för jag kollade bara bort under kanske 30sek.

Säkert någon krabba eller liknande som släppt ifrån sig larverna. Men jag kan medela att jag blev snopen av den plötsliga snöstormen i karet.

post-2577-14468914798522_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag va de nästan inga smådjur alls, antar att dom filtrerats bort och fastnat i LS och sanden.

Fixade till lite i filterdelen. Använder ett litet innerfilter till att köra Kol & Rowa i. Sedan använder jag ett rör proppat med LS som cirkuleras med en micro-jet pump. Använder även en liten doppis till karet. Eftersom jag åker bort tyckte jag det blir smidigast så.

Mantisen har varit framme rätt mycket, men han är fortfarande lite blyg. Så länge jag sitter 1m bort och grejar på datorn så är han nöjd och trygg. Men så fort jag smyger mig närmare tittar han konstigt på mig och drar sig tillbaka. Men han blir nog van vid mig och jag har som ambition att han ska gå att handmata i framtiden. Han är ju ingen peacock och jag tror knappast han kan göra illa mig.

Lite bilder på filter och mantis.

post-2577-14468914799798_thumb.jpg

post-2577-14468914799936_thumb.jpg

post-2577-14468914800065_thumb.jpg

post-2577-144689148002_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tackar grabbar!

Projektet har gått hyffsat och det blir nog flytt till dess riktiga plats i slutet av denna vecka. Då hamnar det på mitt kontor och får en fin plats framför ett av mina fönster.

Här kommer en lite rolig bild på hur karet ser ut idag. Kollar man noga ser man mitt stora i bakgrunden.

post-2577-14468914993393_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha ha borde kanske inte lägga upp denna tabbe på tråden, men denna måste jag bjuda på.

När jag städade rent garaget idag hittade jag en liten bit reflektor som jag plockade upp. På den såg jag att skyddsplasten satt kvar?! Undrar om jag glömt att dra av skyddsplasten?..... mycket riktigt! Den ena reflektorn hade tyvärr plasten fastnat i aluminiumet som om det var fastlimmat på en del ställen så jag får nog såga ut en ny reflektorbit när jag har tid. Så jäkla klantigt asså!

Idag har mantisen pyssat och han har tillåmed visat upp sig helt å hållet för mig och flickvännen. Fick även med honom på film =-)

post-2577-14468915010124_thumb.jpg

post-2577-14468915010301_thumb.jpg

post-2577-14468915010433_thumb.gif

post-2577-14468915010516_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skyddsplasten satt kvar?! Undrar om jag glömt att dra av skyddsplasten?..... mycket riktigt! Den ena reflektorn hade tyvärr plasten fastnat i aluminiumet som om det var fastlimmat på en del ställen så jag får nog såga ut en ny reflektorbit när jag har tid. Så jäkla klantigt asså!

Been there, done that ;)

Visst blir man trött på sig själv. Jag fick bort skyddsfilmen, efter lite slit med ett rakblad på mina till 18W(T8). Men det var lite jobb och lite pill så man inte repade sönder allt för mkt.

Du kan ju alltid testa. Om inte annat har du ju redan planerat nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...

Tack alla!

Svart plexiskiva hittar man hos närmaste monterföretag, glasmästare eller en välsorterad hobbyaffär. Fungerar även med acrylskiva.

Kammen går att beställa eller köpa hos en välsorterad akvarieaffär. Kolla in hemsidorna som anonserar på guiden, jag vet att många har kammar hemma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...
  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...