Gå till innehåll

29L Mantis


Illustratören

Rekommenderade inlägg

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Limmade filterfacket idag, bidde 15cm.

tar du 15 cm så har du väl lite mer marginal med avdunstat vatten ? då vattnet i sumpdelen sjunker.

Har tänkt lite på det och funderat på hur mycket det egentligen dunstar ur ett så litet kar. Det borde räcka med påfyllning1-2ggr i veckan, och då rör det sig om några deciliter vatten. Men du har rätt att ha marginal i filterfacket är alltid trevligt och med utrymmet ryms aktivt kol, rovaphos, värmare och ev en skummare utan problem.

Jag tror jag kommer prova att köra detta kar utan värmare och skummare. Jag kommer förlita mig på endast vattenbyten ca 1,5L-petflaska i veckan och se vad det landar =-)

På första bildenser ni att det kommer gå bra med stök å bök i filterfacket. Kammen till filteravdelningen är avtagbar och det är ju behändigt vid rengöring i framtiden.

Lite mer bilder:

post-2577-14468914698185_thumb.jpg

post-2577-14468914698343_thumb.jpg

post-2577-14468914698484_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har man testfyllt och testkört cirkulationen i burken, fungerade ok.

Pumpen var en 670L/H pump och då bytte SCWD:en riktning var 16-18sek. Med en 1000L/h pump kommer de bli bra drag i pico-revet =-)

Nu fortsätter väntan på pump å lysrör, kommer förmodligen inte orka vänta, så bygget av ramp å inredning i karet kanske börjar nästa vecka.

Sedan måste jag tänka ut vart det ska stå, kanske byter jobb så de känns lite onödigt att starta det på jobbet. Får jobba på övertalning om att de kan stå i gästrummet ha ha ha!

post-2577-14468914705082_thumb.jpg

post-2577-14468914705263_thumb.jpg

post-2577-14468914705468_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har de gått en tid och jag funderar fortfarande på en snygg lösning på inbyggnation av filterdelen och hur jag ska montera ljuset. Vill inte bygga in akvariumet helt upptill pga att akvariumet är så litet ser överskåp snabbt stort och klumpigt ut. Vill altså inte få en lösning som hamnar i att det blir ett skåp i topp som bilderna nedan.

Någon som har några inspirationsbilder på smäckra lösningar? Funderar på att endast sätta en tunn list i botten, bygga in filterdelen och ha armaturen hängandes fritt med reflektorerna synliga. Men men..... de e så svårt att bestämma sig =-)

Min lysrörsarmatur går att förkorta från 37,4cm till ca32cm och då kommer dom sitta perfekt ovanför "akvariedelen". Det är en 2x8w T5 armatur.

Har sökt runt efter svart sand, som jag tror skulle bli snyggt i detta kar. Eftersom jag även kommer köra utan värmare i detta lilla kar tror jag svart sand skulle hjälpa till med uppvärmning under dagen. Dock hittar jag bara säljare som erbjuder hela säckar av rätt typ av sand (som fungerar till saltvatten) och dom tar 400:- för en säck. Inte så farligt för en säck, men med tanke på att jag endast behöver 1-2kg så blir de lite over the top. Får se hur ja gör?

De är säkert lite svårt att få en bra uppfattning av storleken av karet, min hand i gemförelse med projektet =-)

post-2577-14468914721492_thumb.jpg

post-2577-14468914721642_thumb.jpg

post-2577-14468914721791_thumb.jpg

post-2577-14468914721832_thumb.jpg

post-2577-14468914721962_thumb.jpg

post-2577-14468914722063_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gud vilka massa jussta mjukisar du har! Eller förresten - det kanske var en inspirationsbild?

Hi hi hi där höll du på att tappa hakan va, de e inspirationsbilder hittade på nätet för att ge en försmak på hur jag tänkt mig. Får se om de blir svart sand i karet, 400:- för 2kg sand låter i de dyraste laget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... då kanske du skall skippa den sanden då

Ja, jag tror de e klokast:skrattar:

Förmodligen blir det vanlig vit sand i akvariumet, sist ja var på Triton hade dom fin fin sand som gick å köpa i liter. Blir nog det om jag inte hittar "riktig"svart sand innan 1dec.

Idag kanske de blir en trip till bygghandeln och köpa material till byggnationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bidde inge virke idag, han inte till affären i tid efter jobbet :smiley13:

Har dock skissat och kommit fram till en ungefärlig lösning på möbeln/inbyggnationen.

Blir till att forma 2st ca4mm plywood och böja dem så att toppen av inbyggnaden blir rundad. Har även kommit på små lösningar som kommer förenkla en del i framtiden när akvariumet är igång.

Klippte till pappmallar för de formbitar som kommer pressa ihop plywooden så att formen blir den rätta. Måste tänka lite på lite mer småtrix för att allt ska bli riktigt bra. Kan visa en skiss och bilder på mallarna.

post-2577-14468914726399_thumb.jpg

post-2577-14468914726564_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, ja vi får se hur de kommer gå med böjandet av plywooden. Denna gång räcker det inte bara med böjning utan denna gång ska den formas och limmas. Blir till att fukta plywooden, forma, limma å fixera. Funderar även på att göra konststycket med att värma en plexiskiva och lägga in det som det innersta lagret som fuktspärr och lampskärm, de skulle nog bli sketasnyggt.

Har köpt 4mm plywood, acrylskiva, trälim och såg idag. Provsågade lite inne men de blev för dammigt så projektet får vänta tills helgen. Blir lite pyssel att få till former och leta rätt på alla tvingar som ligger nere i källaren.

Kom på att jag ska såga ut en 1x7cm springa strax innan plywooden böjs (på ena sidan) Syftet är att det ska gå att se när det är dags att fylla på med vatten pga vatten nivån i filterfacket utan att lyfta på inbyggnaden.

Har ägnat lite tid att småkolla på annat av intresse för framtiden av detta bygga. Vilken typ av termometer jag ska ha vet jag inte riktigt ännu, skulle vilja hitta någonting som passar in i designen och är lite originellt. Har hittat lite kandidater =-)

post-2577-14468914734744_thumb.jpg

post-2577-14468914734905_thumb.jpg

post-2577-14468914734942_thumb.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt påminner lite om en jukebox.

Ja, jag gillar retro prylar. Gamla Cobra telefoner, radioapparater och mopeder från 40-70talet är ju sjukt snygga. Inspirationen är tagen från sådana prylar, det är inte säkert att bygget blir svartmålat utan de kan lika väl bli lackat eller tvåfärgat.

Det hade varit kul med rund termometer och rund öppning för vattennivå i krom.

värme/fukt är väl det som gäller för att böja plywood

Japp, så har jag också förstått det hela. Blir till att hälla upp ett stort varmt bad i helgen;)

Lite bilder jag haft som inspiration:

post-2577-14468914735318_thumb.jpg

post-2577-14468914735453_thumb.jpg

post-2577-14468914735633_thumb.jpg

post-2577-14468914735684_thumb.jpg

post-2577-14468914735738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta en felskrivning eller finns det en mackapär som heter dermometer? Och vad gör den isf?

Felskrivning i all hets, ibland blir de inte som man vill ha ha ha....

Men om de fanns en makapär som hette så kanske man kunde använda den till att trolla fram nya koraller och fiskar till sitt akvarium med den.

Har gjort grunden till formen till plywooden. Trisst som attan och kallt som attan ute i garaget. Blir till at bygga klart imorgon och ploppa ner plywooden i badkaret. Första gången man gör detta så jag räknar inte med att de kommer bli perfekt.

Bilder till folket:

post-2577-14468914735881_thumb.jpg

post-2577-14468914736062_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men visst finns det väl dermometer. I Kina. Se här:

On-line Chinese dictionary

pí fū diàn zǔ jì, pi2 fu1 dian4 zu3 ji4, dermometer,. 光控变阻器. guāng kòng biàn zǔ qì, guang1 kong4 bian4 zu3 qi4, raysistor,. 可调电阻器 ...

www.freechineselearning.com/dictionary/compounds.asp?id=963B - 27k - Cachad - Liknande sidor - Notera detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sticksågen är inte att leka med

Syns lite dåligt men det ser nästan ut som ett metallblad?

Mvh Thomas

Det kanske det är?!, tog det med störst tänder pga att det var rimligast det man borde använda till trä. Slutsatsen drog jag pga att de andra två bladens tänder var så jäkla små.

ha ha där ser man Dermometer ja, alltid lär man sig nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...