Gå till innehåll

Hur ordna osmospåfyllningen?


Datate

Rekommenderade inlägg

NU när vi startar nya karet såkommer vi behöva fylla på betydligt mycket mer osmosvatten än förr. Gissar på att det kommer gå åt mellan 7-9L/dygn. I gamla lägenheten hade vi osmosen i badrummer ovanför badkaret, och kunde då ställa hinken i badkaret och låta den fyllas över natten utan att det gjorde något att vattnet rann över kanten.

I nya huset har vi karet på nedervåningen och badrummet på övervåningen. Hade man haft ett litet kar som kanske krävde 20L i veckan så hade det inte varit några problem...men nu kommer det gå åt 50-60L i veckan...det blir ett himla springande i trappen med tunga hinkar.

Det vi nu funderar över är om man kan lösa det på något annat vis. Karet står i ett ganska stort vardagsrum och det ärca 6-7m till närmaste toalett.

Det är dock en toalett utan avlopp i golvet,så man kan inte ställa en hink där utan att det blir vatten på golvet om det rinner över...

Har ni någonsmartlösning på hur man skulle antingen kunna skapa en automatisk påfyllning eller ett säkert system utan att behöva bära vattnet genom hela huset och nedför en trapp var och varannan dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut...en magnetventil. Dock droppar ju vattnet ut osmosfiltret, så det går ju inte att ha filtret på toaletten och låta vattnet rinna hela vägen till karet på andra sidan rummet intill. Ev skulle man kunna dra en osmos-slang från ett t-kort på toaletten och sätta osmosen i akvarieskåpet. Frågan är dock om det blir något tryck kvar i slangen efter att ha gått genom slangen ca 10-12m. Slangen är ju inte mer än några få mm tjock.

Sen kommerdå problemet att man skall få bort slaskvattnet då det inte finns något avlopp i vardagsrummet.

Precis vid akvariet,på utsidan, så finns dagvattenavloppet. Kanske kunde man borra ett litet hål genom väggen och dra ut slaskvattenslangen direkt ner i dagvattenbrunnen... Dock är ju problemet på vintern då vattnet fryser. Kanske en lösning skulle vara att göra ett litethål i väggen och dra slaskslangewn + en värmekabel som håller slangen isfri..

Jag spånar bara...hjälp migmed idéer är ni snälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle sätta osmosen vid toaletten och en 6 mm slang för osmosvattnet till karet som mynnar över vattenytan.

Är du rikigt nojig kan du göra som jag gjort. Sätt en hink eller liknande i badrummet som fylls på av osmosvattnet. Koppla en slang under vattenytan i hinken till under vattenytan i sumpen. Klipp av ett hörn på hinken så att den rinner över när du har litet högre vatten i sumpen än idealet. Kör osmosen med magnetventil på en vanlig timer. Om timern eller magnetventilen hänger sig rinner det över vatten i badrummet men det blir ju aldrig mer vatten i sumpen än dit du klippt ned hinken. Lock på hinken rekommenderas så du inte får tvättmedelsdamm i akvarievattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack förförslaget. Ett av kruxen är att badrummet ligger på övervåningen och sådeles inte på samma våning som karet. Dessutom kommer karet stå i vardagsrummet, som är en utbyggnad på huset utan övervåning.

Det andra problemet som jag gissar blir ett problem...är att jag skulle behöva ha osmosslangen i taket i vardagsrummet så att den slipper ligga på golvet. Dvs från toaletten som ligger vägg i vägg med vardagsrummet...men på motsatt sida från karet sett. Sen upp i taket och sen ner från taket ner i akvariemöbeln.

Så vitt jag förstår är det bara dropp från osmosen...inget tryck? Har kört med en AN Antarctica förut som har ett droppfilter på slutet för silicat. Därmed har jag en känsla av att det blir svårt att få vattnet genom 6mm-röret 10-12m. Först upp till taket (250cm i takhöjd) och sen 6m över rummet och sen ner i karet på andra sidan.

Eller har jag missat någon poäng här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte säta en tunna på toaletten där ni fyller på med osmosvatten, sen slaskvattent kan ju gå ner i toaletten, från tunnan har ni en slang kopplad på en pump, sedan fuller ni på ett kar under huvudkaret där ni har osmoskammare för påfyllnad. På tunnan kan ni ha en nivåbrytare till magnetventilen så ni inte fyller på för mycket. Slangen från pumpen i tunnan kan ni gömma i kabelrännor längs väggar och tak, så att den inte syns.

Har ni möjlighet så kan ni ju borra ett hål i vägen mellan toaletten och storarummet så behöver ni inte dra det så långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en magnetventil från en gammal tvättmaskin som sitter på kallvattenledningen i muggen. Osmosen sitter kopplad direkt efter magnetventilen, därifån har jag dragit slang till karet ca10m, upp i taket och sedan net i sumpskåpet. Magnetventilen styrs av en mikrobrytare från classe (modellen med arm och rulle), med ett flöte hängande i returpumpfacket i sumpen (såndär som man fyller med vatten). Har fn. ingen timer på den men det kommer för säkerhets skull.

Bilderna är gamla, men det bästa jag hittade.

Magnetventilen och osmosen.

autofyllning2006-12-09004.jpg

Flötet i sumpen, upphängd i fiskelia till brytaren.

Sumpen2006-12-05001.jpg

Brytaren inkapslad i en apparatlåda.

2007_09280001.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman: En tunna på toaletten hade varit en idé, men toaletten är väldigt liten så då skulle man inte få plats att röra sig där inne hehe

Marko: Det där var smidigt! Har tänkt på samma idé, men kom inte på hur jag skulle koppla magnetventilen då karet är många meter bort. Din variant med en kabel från toaletten till karet som går i samma hål som slangen var ju lika enkelt som genialt. Dessutom är det ju tryck genom osmosen men dropp genom silikatfiltret (om man nu kör antarctican), men det är ju inget som säger att man måste ha osmosen och silikatfiltret på samma plats. Går ju faktiskt att dela på det så man har silikatfiltret inne i akvariemöbeln straxt innan vattnet rinner ner i sumpen!

Tack för tipsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att inte missförstå något nu...är det sån vanlig slang som normalt sitter på osmosfilter av typ AN antarctica mf? Brukar finnas i blå, gul, röd, svart osv... Hård och går inte att böjja särskillt snävt, funkar bäst att rullas ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...