Gå till innehåll

Jag blir tokig på min durso!


Spooky

Rekommenderade inlägg

Jag har ett enerverande problem med min durso. Jag lyckas ställa in den någorlunda så att nivåerna håller sig, men det blir rena skumbadet i sumpen hur jag än bär mig åt.

Har provat det mesta tror jag:

-reglerbar kran på luften i toppen

-höjt utloppsröret i sumpen, slutar ca 6 cm under vattenytan

-reglerat med kranarna både till sumpen och på returen

Det är inte bara skumbad utan det låter en hel del oxå, båda av bubblorna samt att det liksom smäller i röret. Svårt att förklara.

Det blir så mycket bubblor att man knappt behöver en skummare.

Ett annat problem är när jag simulerar strömavbrott. När jag sätter igång returpumpen igen så tar det en stund innan durson börjar suga ordentligt, så nivån i avrinngskammaren blir för hög.

Hur har ni gjort med era standpipes?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm,

Dina problem låter precis som mina egna inkörningsproblem. Jag har fortfarande inte en stabil situation... Har du några bilder? Hur mycket kan du reglera luften "på toppen"? Lutar rören ned till sumpen hela vägen, eller har du några horisontella avsnitt?

PS - Jag lade till "durso" i trådens rubrik så att den enklare blir sökbar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga bilder just nu tyvärr, kan fixa tills ikväll.

Luften regleras via en standardkran till vanlig 6mm luftslang.

Inga horisontella avsnitt, det går rakt ner till sumpen. Har dock gjort en 45 graders böj för att sakta ner flödet. Böjen kommer efter ventilen som jag kan styra flödet med ner till sumpen.

Tack för ändringen i rubriken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där har vi en grej som går att förbättra. Ventilen har man för att få en vattenpelare en bit upp i röret. För att den skall vara stabil skall ventilen vara under vatten hela tiden. Vattenpelarens uppgift är att skilja vatten och luft åt. Du får mindre luft med ju längre ned i sumpen röret räcker. Ett par tre cm från botten är bra.

Du kan minska luften som sprids i sumpen genom att låta Dursoutloppet mynna i en avskuren PET- flaska. Den bör vara ett par cm högre än normalt vattenstånd i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt skall vattenpelaren vara? Skall den vara hela vägen upp till genomföringen? Kan man beräkna detta innan eller måste man justera fram det med kranen och där med minska hur mycket överinningen kan svälja? Kan det ha med dimensionen på durson? Kanske den behöver vara i grövre dimension än genomföringen och resten nedanför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig:

Där har vi en grej som går att förbättra

Jag är inte riktigt med på vad som går att förbättra.

Det ser ut ungefär så här nu:

post-3344-14468914684175_thumb.jpg

Jag har kortat röret i sumpen, det mynnade ut ganska nära botten tidigare. Effekten var dock densamma, plus att det var ännu svårare för durson att komma igång efter strömavbrott.

Jag är övertygad om att jag har en vattenpelare i röret ovanför ventilen eftersom jag kan "känna" den om jag kör med luftslangen ner durson.

Angående pet-flaskan. Ska man då skära av toppen på flaskan och låta botten vara kvar och sen trä på den på röret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ventilen bör du ha längst ned. När du bromsar flödet sorterar det upp sig i röret så att det är mer luft upptill och mer vatten nedtill. All luft som kommer ner i sumpen har passerat ventilen och efter som luften passerar praktiskt taget utan motstånd får du luftstötar ner i röret som gör smällarna. Ventilen längst ner i röret alltså. Ju längre ner du har den i röret desto mindre luft och desto mindre stötar. Du får mindre luft i karet ju längre ned i sumpen röret slutar. Du skall ha botten plus så mycket kvar av Petflaskan att den når ett par cm över vattenytan i sumpen. Luftkranen kan du ha helt öppen eller ta bort när det andra är intrimmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det största problemet verkar vara att så få bygger sin durso efter orginalidén. Det vill säga ett grövre rör upptill t.ex. 32 mm och vid tankgenomföringen så går man ner till ett smalare, t.ex. 25 mm. Då finns det två parametrar att styra nivån med, hur långt ner i sumpen röret går samt hur stort lufthålet är. De exempel jag har sett så är lufthålen/intaget alldeles för stort, som ex har jag nu till min 2 st 1mm hål. Det bästa är om man kan få det här att fungera utan att fibbla med ventiler, speciellt om man kör med kulventiler som är väldigt oexakta och svår reglerade, egentligen till för på eller av.

Det jag skulle börja med i ditt fall är att minska luftintaget. Om det "kokar" i sumpen så är det ju ett tydligt tecken på att för mycket luft kommer in i durson. Jag skulle ha silikonat igen hålet i toppen och börjat med att borra ett hål på 1-1½ mm i sidan av endcapen och genom röret. Skulle du senare vilja bli av med just det hålet så kan du bara vrida på endcapen. Längden nere i sumpen reglrar jag genom att kapa röret straxt under vattenytan, trä på en slang som passar på röret och sedan ha en rörstump som går att dra upp eller ner i slangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du menar altså att ventilen i stort sett ska vara nere i sumpen, under vatten. Gärna i slutet på röret i så fall.

Då har jag helt missuppfattat hela dursoprincipen. Nu är ju dessa delar limmade (ventil bla), vilket medför att jag i stort sett får börja om från början.

Jaja, bättre nu än senare åtminstone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det största problemet verkar vara att så få bygger sin durso efter orginalidén. Det vill säga ett grövre rör upptill t.ex. 32 mm och vid tankgenomföringen så går man ner till ett smalare, t.ex. 25 mm. Då finns det två parametrar att styra nivån med, hur långt ner i sumpen röret går samt hur stort lufthålet är. De exempel jag har sett så är lufthålen/intaget alldeles för stort, som ex har jag nu till min 2 st 1mm hål. Det bästa är om man kan få det här att fungera utan att fibbla med ventiler, speciellt om man kör med kulventiler som är väldigt oexakta och svår reglerade, egentligen till för på eller av.

Det jag skulle börja med i ditt fall är att minska luftintaget. Om det "kokar" i sumpen så är det ju ett tydligt tecken på att för mycket luft kommer in i durson. Jag skulle ha silikonat igen hålet i toppen och börjat med att borra ett hål på 1-1½ mm i sidan av endcapen och genom röret. Skulle du senare vilja bli av med just det hålet så kan du bara vrida på endcapen. Längden nere i sumpen reglrar jag genom att kapa röret straxt under vattenytan, trä på en slang som passar på röret och sedan ha en rörstump som går att dra upp eller ner i slangen.

Så sant så, jag har inte heller byggt enligt orginalide´n. Har samma storlek på röret hela vägen, 32 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma bekymmer. Men idag har jag troligen fått löst detta. Jag har nästan samma uppsättning som du. Mitt bekymmer var samma som ditt. Tills jag testade "elavbrottet". Då fick jag inte alls nivån rätt vid returpumpen= kass autpåfyllning= felaktig salinitet i slutändan.

Jag fick pula på igen med kranarna på retur och avrinningen. Till slut fick jag sätta dit en sil vid durson i avriningsboxen, även den har jag fått justera så att suget blir rätt i alla lägen. Ja vad jag tror iaf. Jag har testat med flera elavbrott och fått justerat in min påfyllare igen.

Så nu håller jag tummarna för att det skall funka för oss båda! Ge inte upp det skall gå.

Har igen bild med silen men dock på min uppsättning.

Min tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fixade en ventil till att sätta på nerloppet. Blev bättre med smällar och bubbelbad, men det är fortfarande problem vid strömavbrott.

Sil har jag haft hela tiden på inloppet till durson. Kan den ge problem tro?

Bild finns i min tråd om bygget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt bygge du håller på med, glömde säga det..

Är det en synvilla jag sett? Går din ytvattenavrinning till sumpen upp över karet innan sumpen?

Tack ska du ha!

Nä, över karet går den inte. Det är borrat, går över en kam till ytavrinningskammaren sen ner via durson.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det som gör att den inte startar efter stopp? Sväljer durson inte vattnet efter stopp? Det verkar ju konstigt, försök beskriva problemet

Som det är nu så har jag nästan stängt lufttillförseln i toppen på durson. Detta gör att det är i stort sett en kontrollerad hävert vilken i sin tur gör att den inte börjar suga ordentligt efter strömavbrott.

Problemet är att om jag öppnar upp för luften så får jag dessa förhatliga smällar och plaskande i rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har säkrat mitt med en extra ytavrinning med ett rakt rör utan durso som ligger på en nivå på ca 2cm ovanför den nivå jag vill ha vattnet på till min durso. vid strömavbrott (eller stopp helt i durson) och innan durson 'kommit igång' så tar det röret det extra vatten som stiger.

nu kanske man ej har möjlighet att sätta dit en extra ytavrinning i efterhand, och finns några andra saker att göra:

1) sätt strömbrytare på returpumpen då nivån i ytavrinningen når för hög nivå

2) jag har förlängt röret ner från min durso och täppt till änden, sedan har jag borrat hål, ca 5mm i röret så inget större än det kan ta sig in. (har haft vattenläcka pga snigel satte sig i durson tidigare då automatisk vattenpåfyllningen startade då inget vatten kom ner).

Att ha månag små hål på olika höjder gör även att om det skulle bli hävert, så kommer det ej bli en "jätte slurp" då luften kommer in genom hålen i mindre mängd istället för allt på en gång.

för minska ljudet och bubblorna:

#prova sätta en nylonstrumpa över röret som kommer ner, det funkade för mig för en hel del av bubblorna.

#jag har även provat att förlänga röret som kommer ner i sumpen så det går horizontellt, och på den sätta T rör som går uppåt och mkt av bubblorna luftas ut på det sättet medans vattnet fortsätter frammåt ut i sumpen.

#kör med bubbelfälla i sumpen

# försök ställa in kranen + luftningen så du får så lite luft ner som möjligt utan få hävert.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak att prova som hjälpte mig, från ventilen under karet har jag en 32mm slang i änden på den har jag tryckt in en skravmuff och i skarvmuffen tryckt in en mindre slang.

Så istället för 32mm i änden har jag nu ca 16mm det hjälpte mig att bättre kunna justera in durson och slangen slutar 2-3 cm under vattennivån...

Ventilen under karet har jag fått justera med mm precision, håller jag med ena näven och ska vrida på den så blir det som ett knyck och vridet blir för stort, jag får hålla med bägge nävarna och försiktigt vrida så lite åt gången som möjligt med luftventilen på toppen stängd tills jag ser att nivån i sumpen sakta ökar.

Detta funkade för mig...

Lycka till iallafall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 graders vinkel vart??

I sumpen?: för få röret horsiontellt för kunna sätta T-rör uppåt? -> jag har 2st 45 graders dä för få lång böj, men funkar med 90 graders med om mna har ont om plats.

~Henrik

Bra idé Henrik, det ska jag absolut prova!

Är det någon vits med att ha en 45-gradig vinkel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...