Gå till innehåll

Balling från Grotech - GroTech kH+Ca 1,2,3


wrang

Rekommenderade inlägg

Skall precis börja med Grotech Ballings system. GroTech kH+Ca 1,2,3

Är det någon som kör med detta idag eller har gjort innan. Behöver lite mer hjälp ang detta

Enligt deras doseringar så skall flaska 1 & 2 doseras lika mycket

post-736-14468914702078_thumb.jpg

In the marine water aquaristic the combined addition of kH+Ca 1, 2 nd 3 in a dosing of 15-20 ml/100 l aquarium water per week is recommended.

The liquids have to be dosed separately. Please do not mix in a measuring cup. In case of a combined use of kH+Ca 1, 2 and 3 the ion proportion will not be moved within the marine water aquarium.

kH + Ca 1:

The solution for a quick increase of the carbonate hardness.

The infeed of 50ml kH + Ca 1 increases the carbonate hardness

by 2°kH with 100 l water.

The ideal value is abt. 10° kH. The kH-value reflects the pH-buffer volume of the water. In case of a too low kH-value, there will be the danger of a pH-drop.

Contains: H20, Bicarbonate, Carbonate, Natrium ...

kH + Ca 2:

The solution for a quick increase of the Calcium contents.

10ml kH+Ca 2 contains 200 mg immediately available Calcium.

The ideal Ca-content of the ocean is between 400 - 450 mg/Liter.

Please add kH+Ca 2 only in connection with the same quantity of kH+Ca 1 to the aquarium.

Contains: H2O, Calcium, Chloride ...

kH + Ca 3:

The solution for remineralization of osmosis water.

For remineralization of osmosis water, 10 ml kH+Ca 3 per Liter should be added.

Contains: H2O, Kalium, Bicarbonate, Carbonate, Chloride, Sulfate, Bor ...

  1. Har jag fattat rätt att man tar 10ml per 100liter vatten och vecka?
  2. Skall man dosera kH + Ca 3 direkt i osmosvatten behållaren eller rätt ut i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Du skall tillsätta så mycket som korallerna för brukar. Det bekvämaste är väl att fortsätta med lika stor dos som du hade förut. Hur gjorde du då?

2. Ja det skall gå att blanda 2 + 3 i osmosvatten. men för mig verkar det litet svåröverskådligt för du skall tillsätta lika mycket två som ett. I texten rekommenderar de 15 - 20 ml per vecka.

Det verkar inte vara så drygt. När jag doserade som mest motsvarade det 1,75 liter om dagen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var det jag funderade på stig. Doserar ca 80ml om dagen med faunamarins och deras recept saker å på Grotech så står det 15-20ml/veckan på 100liter.

Nja jag vet ej kände mest eftersom jag nu blandat fel enligt FaunaMarin å ej fick någon rätsida på detta hur man skulle blanda det hela...

Tjänar så himmla bra med pengar så det är inga problem ;)

Ne skämt å sido ville testa nått nytt å det stog där i hyllan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var det jag funderade på stig. Doserar ca 80ml om dagen med faunamarins och deras recept saker å på Grotech så står det 15-20ml/veckan på 100liter.

Nja jag vet ej kände mest eftersom jag nu blandat fel enligt FaunaMarin å ej fick någon rätsida på detta hur man skulle blanda det hela...

Tjänar så himmla bra med pengar så det är inga problem ;)

Ne skämt å sido ville testa nått nytt å det stog där i hyllan.

okej...också tittat på dessa..men blir inte riktigt klok på sammansättning, dosering etc...o de är konstigt at mineraldleen har en egen dosering...jag tillhör dom där som vill veta exakt vad jag häller i o varför...så jag valde fauna marine...men det är bara min personliga bild av detta...grotech funkar säkert jättebra.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde frågan till grotech och fick detta svaret tillbaka om det fanns pulver att blanda själv istället

We cannot make it in dry package it is not possible. The way we mix and prepare our water additives is very special ....a lot more is needed than a few chemicals and water ...:-)

And our exact formula is more secret as the formula of Coca-Cola!

Try our water additives and you will be convinced.

www.grotech-shop.de

och när jag ställde frågan vad de innehåller så fick jag detta svaret

About the ingredients please have a look at our web-site:

www.grotech.de or www.grotech-shop.de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ställde frågan till grotech och fick detta svaret tillbaka om det fanns pulver att blanda själv istället

och när jag ställde frågan vad de innehåller så fick jag detta svaret

Okej...verkligen som coca cola...hemligt värre...men testa kanske inte skadar...är ju onekligen behändigt med färdiga lösningar också...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kruxet är ändå om man skall tillföra nr 3 i osmosvatten behållaren eller om man skall köra det hela på en kanal på doserpumpen.

Nu då man tänker efter så är det dyrt med nr3 om man skall se så

150:- för en liter

Jag har ej riktigt mätt exakt vad mitt akvarium dunstar under en dag men får väll kolla detta

säg 3 liter så 8dagar 24liter

24liter osmosvatten blir då 240mL Lösning 3

100liter osmosvatten för lösning 3

Kan bli onödigt dyrt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gammal tråd som passar mig bra med ett undantag:

Jag har Grotech kH + Ca1, kH + Ca2 och Grotech liquid magnesium Pro.

Har jag fattat rätt:

1. Om jag enbart vill höja kH kan jag använda enbart kH + Ca1

2. Om jag vill höja enbart Ca måste jag förutom uträknad mängd kH + Ca2 också tillsätta samma mängd kH + Ca1? Kommer kH då också att öka eller ska jag tillsätta kh + Ca1 för att kompensera för att kH + Ca 2 sänker kH?

3. Om jag enbart vill höja Mg kan jag använda enbart liquid magnesium pro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...