Gå till innehåll

Räknare för salthalt


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Insåg igår att min sån flytande salthaltsmätare som jag använt det senaste tills den pajade inte var så där jättebra. Alls. Trodde jag låg lågt i salthalt men visade sig att jag låg på 1.028 och tänkte sänka det till kring 1.025. Kanske jättenkel fråga men hur räknar jag ut hur mkt saltvatten jag behöver tömma ur mina uppskattningsvis 500L saltvatten och fylla på med sötvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man antar att sötvattnet har densitet 1.000 så kan man räkna på det så här:

x*1.028+(1-x)*1.000=1.025 => x*1.028+1.000-x*1.000=1.025 => x*0.028=0.025 => x~=0.893

0.893*100=89.3% och det är procentandelen du skall spara av det gamla vattnet. Du skall alltså byta 100-89.3=10.7% av vattnet eller i ditt fall ca 0.107*500=53.5L.

Jag hade dock verkligen inte bytt allt på en gång. Du kanske bara kan byta ut 5L om dagen och mäta varannan dag tills du hamnar rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mkt!

Hehe... min gissning var alltså fel på 3 liter. Tror jag kör det på 2 st 25L omgångar...kommer inte gå ner lika lågt men enklare för mig :) Tänkte inte slänga i så mkt sötvatten på direkten...tappar ur det och sen får automagiska påfyllningen ta hand om det, borde ta ungefär 8-9 timmar att droppaklimatisera det,skulle kunna dra ut på det längre om det skulle behövas men jag tror faktiskt inte att det är några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu yttrar jag mig om saker jag inte vet något om vilket ju är lite dumt.

Är det inte så att man skall vara försiktig med just sänkning av salthalt? Jag vill minnas att det åtminstone är så i sötkar (där man ibland tillsätter salt i små mängder). Det var alltid noga med att man sänkte långsamt efter detta. Åtminstone enligt vad jag minns att jag läst någonstans .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det om sakta sänkning av salthalten i sötvatten har jag faktiskt aldrig hört talats om men jag tror att det härstammar från att en sänkning i sötvatten får alltid den effekten att den osmotiska stressen ökar. Om man ser endast till osmotiska effekter så är ca 7 - 9 promille salthalt perfekt - då ligger den i precis samma område som salthalten i fiskkroppen och den osmotiska stressen är 0. I saltvatten gäller fortfarande att ur osmotisk stresssynpunkt är 7 - 9 promille optimalt - allt över det betyder ökad osmotiskt tryck. ligger du då på 33 promille - (ca 1.025 vid 20 grader om jag minns rätt) så medför en höjning ökad osmotiskt tryck (stress) och en minskning - minskad osmotisk stress. En minskning skulle alltså inte vara så farligt även om det går snabbt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...